Citat:
Ursprungligen postat av marreparre
Känner samma sak.
Den där saten borde dömas till fastlåsning inne i majbrasa 3 dagar innan tändning.
Hur fan kan man inte lida av någon allvarlig personlighetsstörning när man våldtar, stryper, skär i ögonen med mera med mera, nån som kan förklara, nån som är insatt i psykologin?
Hur mår flickan idag, finns det något ljus i mörkret för henne???
Jag tror du blandar ihop begreppen lite. Det man undersöker vid en RPU är förekomsten av en allvarlig psykisk störning. En personlighetsstörning är inte riktigt samma sak som att vara psykiskt sjuk. Där en psykos är en sjukdom (med hallucinationer och tankestörning, t ex) så är antisocial personlighetsstörning (som i vanligt tal brukar kallas psykopati, avsaknad av empati, bland annat) inte en sjukdom på sättet som en psykos är. Med personlighetsstörningar så brukar man prata om
"ett varaktigt mönster av upplevelser och beteenden", där beteendemönstret är oflexibelt och kan spåras tillbaka till ungdomen.
Det är möjligt att GM i det här fallet har en diagnostiserad personlighetsstörning, men personlighetsstörningen för sig själv räcker inte till att man ska kunna dömas till rättspsykiatrisk vård. Sannolikt så hänger detta, till viss del, ihop med att den psykiatriska traditionen anser att det inte går att bota personlighetsstörningar, det är liksom vem man är.
Nu kommer det här sannolikt att förändras, i någon utsträckning, i framtiden, då man bland annat har ganska goda resultat att med att arbeta med DBT hos personer med borderline personlighetsstörningar.
Sen tycker jag absolut att det är värt att resonera i friskhetsgrader, när det gäller misshandeln som den här tråden handlar om. Är det möjligt att bete sig på det här sättet utan att lida av en allvarlig psykisk störning? Enligt diagnoskriterierna så kan man det, men det behöver ju inte stämma med verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Med tanke på hans ålder när det skedde får vi antagligen vara nöjd med straffet.
Som medmänniska så kan man inte se ett tillräckligt hårt straff. Emma har fått livstid i dess fulla bemärkelse.
Man får väl försöka att betrakta domen i relation till andra domar, och GM har ju faktiskt fått ett straff som är väldigt nära maxstraffet. Det är ju trots allt väldigt olikt svenska domar.
Angående Emma så är det nog rätt att anta att hon kommer att dras med funktionsnedsättningar hela livet, men det är i alla fall glädjande att familjen rapporterar om att hon fortfarande gör framsteg i rehabiliteringen. Jag läste att pappan kommenterade att han kände sig nöjd med straffet, jag hoppas verkligen att domen kan ge lite extra ork till familjen, en rehabiliteringsprocess som den här är väldigt lång och tung. Man får försöka bli glad för små framsteg och ta nya tag, mest hela tiden.