Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-30, 20:27
Medlem
Vill först och främst passa på att hälsa och önska all lycka till din familj och Emmas tillfrisknande.

Vill även upplysa er andra om att jag träffade en god vän på en anstalt som förklarade att det redan pratades om Kaissi. Som ni vet kommer ju kåkbladet ut på alla anstalter. Alla vet vad som skett överallt.

Min vän berättade även att det inte spelar någon roll om han sitter med fulla restriktioner eller befinner sig på riksmottagningen. Plitarna vill ju ha lugn och ro på anstalterna, vilket inte blir fallet om det inte blir som internerna vill i det här fallet. Det kommer alltid en chans, ett läge. Då kommer han få uppleva samma smärta och lidande som han orsakat alla dessa människor som drabbats.
Citera
2010-03-30, 22:15
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fializa
Det som chockerar mig mest i artikeln är följande stycke:

"Försvaret anser dock att 14 år är ett alltför strängt straff. Även om Casper El-Kaissi Östlöv inte anses lida av en psykisk störning så bör tingsrätten ta hänsyn till att han kan få våldsamma raseriutbrott och se det som en förmildrande omständighet.
- Försvaret sa att de kan gå med på sju års fängelse, säger KVP:s Kenneth Larsson."

WHAT?? Ska man ta HÄNSYN till att han är våldsam?!
Det är ju samma sak som att säga att man ska ta hänsyn till att han är en elak jävel med sadistiska tendenser. Eller?

Nu får jag lov att visa min dumhet men i min värld så är det negativt att inte kunna kontrollera sitt humör. Att Fadi inte kan det vittnar tidigare "karriär" och dom om, han har inte blivit bättre på att tygla sitt humör, snarare tvärt om!
Så, förklara för mig. Hur kan detta bli till förmildrande omständighet?!?
Citera
2010-03-30, 22:20
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannoniere
Vill först och främst passa på att hälsa och önska all lycka till din familj och Emmas tillfrisknande.

Vill även upplysa er andra om att jag träffade en god vän på en anstalt som förklarade att det redan pratades om Kaissi. Som ni vet kommer ju kåkbladet ut på alla anstalter. Alla vet vad som skett överallt.

Min vän berättade även att det inte spelar någon roll om han sitter med fulla restriktioner eller befinner sig på riksmottagningen. Plitarna vill ju ha lugn och ro på anstalterna, vilket inte blir fallet om det inte blir som internerna vill i det här fallet. Det kommer alltid en chans, ett läge. Då kommer han få uppleva samma smärta och lidande som han orsakat alla dessa människor som drabbats.

Önskar grabbarna lycka till.

Citat:
Ville säga något
Den misstänkte 21-åringen begärde själv ordet i slutet av rättegången.

– Det är som om jag blivit dömd från dag ett och det är förståeligt.

Han sa att han inte smitit utan åkt tillbaka till platsen där kvinnan fanns. Han sa också att han haft kontakt med en präst och Röda korset under häktestiden och att han förstått att den 19-åriga kvinnan kanske aldrig blir frisk.

– Jag hoppas det sker ett mirakel och att hon blir frisk, sa 21-åringen.

Den 7 april faller domen, fem månader efter att 19-åringen hittades svårt skadad på Näsby fält. 21-åringen hålls tills dess kvar i häkte men utan restriktioner.

Birgitta Mattisson
birgitta.mattisson@kristianstadsbladet.se

Snarare ville han väl göra en Tigerwood, spela ångerfull osv. Hoppas domstolen inte går på den lätte.

M.V.H.
jamsson.
Citera
2010-03-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Nu får jag lov att visa min dumhet men i min värld så är det negativt att inte kunna kontrollera sitt humör. Att Fadi inte kan det vittnar tidigare "karriär" och dom om, han har inte blivit bättre på att tygla sitt humör, snarare tvärt om!

Men forstar du inte, det ar ju synd om honom. Dessa kvinnor/tjejer borde vetat att han latt blir krankt och da kan han inte riktigt bete sig. Hade de istallet tagit val hand om den egentligen snalla och skotsamma Kassis hade detta aldrig hant....eler nagot

Intressant att Expressen enbart benamner honom Casper Ostlov...
Citera
2010-03-30, 22:27
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedurur
Men forstar du inte, det ar ju synd om honom. Dessa kvinnor/tjejer borde vetat att han latt blir krankt och da kan han inte riktigt bete sig. Hade de istallet tagit val hand om den egentligen snalla och skotsamma Kassis hade detta aldrig hant....eler nagot

Intressant att Expressen enbart benamner honom Casper Ostlov...

Nix pix, jag förstår inte ändå. Raseriutbrott utan kontroll innebär fara för omgivningen och kan omöjligt bli något förmildrande.

Det står bägge namnen i brödtexten ...
Citera
2010-03-30, 22:33
Medlem
Citat:
Nix pix, jag förstår inte ändå. Raseriutbrott utan kontroll innebär fara för omgivningen och kan omöjligt bli något förmildrande.

Det står bägge namnen i brödtexten ...

Givetvis ar det ingen formildrande omstandighet, tvartom. Var inte helt serios om man sager sa men det kanske framkom lite daligt...

Hmm, ok skummade bara i genom Expressen och laste bara rubriken...
Citera
2010-03-30, 22:46
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedurur
Givetvis ar det ingen formildrande omstandighet, tvartom. Var inte helt serios om man sager sa men det kanske framkom lite daligt...

Hmm, ok skummade bara i genom Expressen och laste bara rubriken...

Då är både du och jag korkade som kom fram till samma sak! Försvaret påstår ju att det är förmildrande, eller hur, och de borde ju vara de klokaste bland kloka?

Jo då, jag fattade att du inte var seriös, och det är ju inte jag heller egentligen. För visst fattar jag att försvaret försöker hitta en millimeter av ursäkt för Fadis misshandlartendenser. Fast enligt mig borde de ha bitit ihop och varit tysta, oavsett.

En annan sak som retar gallfeber på mig är att Fadi påstår att han inte är tvungen att tvinga någon kvinna till sex. Det är till att ha höga tankar om sig själv och vara duktig på att hota tillräckligt kraftfullt!
Citera
2010-03-30, 22:57
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:

Kan inte tänka mej en enda vuxen normal människa som anser det förmildrande. Tvärt om har man fått lära sej att uppföra sej väl och "inte skämma ut familjen". Och detta har vi i vår tur lärt våra barn.
Tvärt om borde det straffas hårdare, i synnerhet som det hänt förr. Har man sådana problem så bör det behandlas så gott det går så inte brott upprepas.

Försvarsadvokaten stod nog helt utan några idéer och då blev det så här. Hans jobb är att förmildra brottet.
Jag tror det gör mer skada än nytta för gm.
Kan inte tänka mej att tingsrätten instämmer.
Mvh
Citera
2010-03-30, 23:50
Medlem
Citat:

Fan vad gott att höra. Hoppas de fixar den där jävla Mandela med.
Citera
2010-03-31, 05:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Din gode vän är - på ren svenska - ett pucko, om han tror att personalen på en svensk anstalt stillatigande kommer se på när det utdelas några hämndaktioner.

De anstalter som kommer i fråga för Casper är vana vid den här typen av brott - det är inte första gången man möter och skyddar en person som begått mycket grova, dödliga handlingar mot kvinnor eller barn - och likafullt så går man som personal in i sin yrkesroll och behandlar vederbörande efter det regelverk som finns, och skyddar personen mot repressalier.

Sluta smutskasta min yrkeskår -- vi är faktiskt inte kriminella, ansluter oss inte till de kriminella vi är satta att bevaka och lierar oss inte med kriminella -- det vore inte bara tjänstefel, det vore kriminellt.
Citera
2010-03-31, 05:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fializa
Det som chockerar mig mest i artikeln är följande stycke:

"Försvaret anser dock att 14 år är ett alltför strängt straff. Även om Casper El-Kaissi Östlöv inte anses lida av en psykisk störning så bör tingsrätten ta hänsyn till att han kan få våldsamma raseriutbrott och se det som en förmildrande omständighet.
- Försvaret sa att de kan gå med på sju års fängelse, säger KVP:s Kenneth Larsson."

WHAT?? Ska man ta HÄNSYN till att han är våldsam?!
Det är ju samma sak som att säga att man ska ta hänsyn till att han är en elak jävel med sadistiska tendenser. Eller?
Låg impulskontroll och svårighet att behärska sig har fungerat som förmildrande omständighet tidigare -- det används då för att visa att uppsåtet inte varit att skada på det sätt som förevarit utan att situationen helt enkelt gått personen ur händerna.
Citera
2010-03-31, 08:55
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sluta smutskasta min yrkeskår -- vi är faktiskt inte kriminella, ansluter oss inte till de kriminella vi är satta att bevaka och lierar oss inte med kriminella -- det vore inte bara tjänstefel, det vore kriminellt.
Det räcker med att en enskild individ ur din rättrådiga yrkeskår agerar annorlunda vid något enstaka tillfälle. Hela den omutliga fångvaktarkåren behöver knappast vara inblandad i mordkomplotten mot kräket (som de flesta hoppas på).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in