2009-11-06, 14:10
Medlem
hollos avatar
För någon dag sen så hjälpte jag en polare renovera sin lägenhet och då bland annat så drog vi lös allt kakel som var i köket. När jag frågade en snickare sen om vad det var limmat med så sa han asbestlim.
Nog för att jag tvivlar på att jag kommer att dö i cancer om 20 år, men hur stor är egentligen chansen att det fastnade fibrer i mina lungor?
Citera
2009-11-06, 14:15
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollo
För någon dag sen så hjälpte jag en polare renovera sin lägenhet och då bland annat så drog vi lös allt kakel som var i köket. När jag frågade en snickare sen om vad det var limmat med så sa han asbestlim.
Nog för att jag tvivlar på att jag kommer att dö i cancer om 20 år, men hur stor är egentligen chansen att det fastnade fibrer i mina lungor?

RISKEN är rätt stor. Men mängderna är så pass små att du nog inte har några som helst problem att överleva denna renovering...

Det finns folk som jobbade i asbestfabrikerna utan andningsskydd och fortfarande lever. Risken är klart överdriven men det finns självklart anledning att vara extremt försiktig om man arbetar med asbest ofta. Det är ackumulerade mängder som är farligt.
Citera
2009-11-06, 14:25
Medlem
hollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden
RISKEN är rätt stor. Men mängderna är så pass små att du nog inte har några som helst problem att överleva denna renovering...

Det finns folk som jobbade i asbestfabrikerna utan andningsskydd och fortfarande lever. Risken är klart överdriven men det finns självklart anledning att vara extremt försiktig om man arbetar med asbest ofta. Det är ackumulerade mängder som är farligt.
Jag lär nog inte röra det där kaklet igen, men det känns bra att veta.
Citera
2009-11-06, 17:47
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden

lika lätt som att överleva, så kan du dö av ett fiber!
Citera
2009-11-06, 19:00
Medlem
Du kan lika gärna gå över gatan och bli träffad av en bil. Lika stor chans om inte större med det sistnämnda.
Citera
2009-11-06, 23:15
Medlem
hollos avatar
Så, det är bara att dundra till doktorn och be dom byta ut mina lungor?
Vad ska man göra egentligen?
Citera
2009-11-07, 09:02
Moderator
Tystnads avatar
Japp det är Asbest i kakelfixet ,det här gråa som du ser i skarvarna .Detta vet jag till 100% hurvid "limmet" som kakelplattorna fästes för med innehöll Asbest är jag mera osäker på ,möjligen.

Oavsett så skall man ha på sig andningsmask med godkänt filter för Asbest ,samt engångsoveroll utanför arbetskläderna som man slänger efter arbetet.
Det ta en 25-30 år innan man ser skadorna av asbets i kroppen.
Citera
2009-11-07, 09:45
Medlem
hollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Japp det är Asbest i kakelfixet ,det här gråa som du ser i skarvarna .Detta vet jag till 100% hurvid "limmet" som kakelplattorna fästes för med innehöll Asbest är jag mera osäker på ,möjligen.

Oavsett så skall man ha på sig andningsmask med godkänt filter för Asbest ,samt engångsoveroll utanför arbetskläderna som man slänger efter arbetet.
Man kan ju tycka att fastighetsägaren eller nån ska berätta det för okunnigt folk som köper lägenheten.
Citera
2009-11-07, 17:20
Moderator
Tystnads avatar
Nja... Asbest är ju ett gammalt byggmaterial som användes i mycket stor omfattning förr inom byggindustrin och varvsindustrin tills det blev känt hur farligt det är.
Dem flesta som i sitt dagliga arbete jobbar inom miljöer där asbest förekommer känner ju till detta och vidtar åtgärder typ asbestsanering.

tyvärr är det väl lite si och så på mindre arbetsplatser med sämre arbetsmiljö organisation.Och för att inte säga dagens tendens där större firmor lejer in litauer och annat fd östatsfolk för rivningsjobb ,tror knappast dessa ens vet vad andningsmask är för något

I privathem : Lagstiftarna på arbetsmiljö området tänkte nog aldrig på att det skulle bli så popis med inredningsprogram och "gör det själv mentaliteten" så därför finns det inga regler alls där.
Citera
2009-11-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollo
Så, det är bara att dundra till doktorn och be dom byta ut mina lungor?
Vad ska man göra egentligen?

Alltså du har blivit utsatt en väldigt kort stund och det kommer inte att hända dig någonting.

Om man däremot jobbar med att riva badrum dagligen ska man bära godkänt andningsskydd!

Så du kan vara lugn!
Citera
2009-11-08, 00:40
Medlem
HasseBackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

1.Det där gråa är fogmassa och inte kakelfix.
Fogmassan kan innehålla asbest, men oftast inte.

2.Och det är inte alls säkert att det innehåller asbest,
det användes fix utan asbest också.

Jag har jobbat med sanering av asbest sen mitten på 90 talet
så jag anser mig ha goda kunskaper i ämnet.
Senast redigerad av HasseBacke 2009-11-08 kl. 00:44.
Citera
2009-11-08, 09:30
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBacke
..........text......

Jag har jobbat med sanering av asbest sen mitten på 90 talet
så jag anser mig ha goda kunskaper i ämnet.

Okej! Men på jobbet fick vi i alla fall itutat i oss på en "asbest" kurs att det var Asbest i kakelfixet ,har för mig att det till och med gjordes provtagning på ett par bostadsområden i badrum och kök som bekräftade detta.
Därefter fick ingen längre laga eller demontera kakel utan godkänt Asbest utrustning .Andningsmask-engångsoveroll-etc ,det köptes till och med in en speciell dammsugare för detta ändamål som inte släppte igenom asbestdamm.
Tyvärr står denna utrustning nu och dammar i ett förråd ,men det är en annan historia och helt OT i tråden.

I alla fall måste man väl betrakta ALL kakel som "asbest jobb" ,man kan ju omöjligen utan provtagning veta om just denna arbetsplats innehåller asbest i kakelfixet eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in