Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Nja, jag menar bara att du kletar upp brädorna på väggen som du vill ha dem. Limmet är så segt att de kommer troligtvis att hänga kvar i alla fall (om det inte är grymt tunga grejer bara) Sedan tar du reglarna på motsatt ledd över brädorna så att du kan trycka nått emot dem, Är det liggande eller stående? Ja hur som, ta nått stadigt, en säng, ett bord eller en lös garderob och ställ framför, kila in typ böcker eller vad faan som helst så att det blir lite lätt tryck, så inte brädorna kanar ner. Särskilt viktigt om du gör jobbet sent så att det ska härda under natten.
Vill brädorna kana i alla fall så limma bara några i taget, Det är lättare att fixa vettigt tryck om det ska fördelas på färre brädor. Men om det är spåntade brädor ( ja alltså sånna med ett litet spår längs sidan där nästa bräda ska passa in) så var jäkligt noga med att inte få lim på kanterna.
Ursäkta om det var lite flummigt beskrivet
Brädorna ska vara liggandes.
Det har dykt upp vissa problem, vi har kvistlackat brädorna och problemet är att en del av dom har blivit böjda, vissa mer än de andra och jag tror väl ärligt talat att det blir svårt att limma upp dom.
Frågan är om man inte ska skruva eller spika ändå!
Så är det någon som vet vart man får tag i billig spik eller skruv som går i lättbetong utan att man behöver plugg så tar jag tacksamt emot tips.
Väggen är ca 7cm tjock så den är inte jättestabil, brädorna är 1,7cm långa.