2009-11-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mudpac
Det är väl inte ett sjujäkla jobb att borra trycka i en plugg och skruva i en skruv?

Inte en skruv men eftersom det är 50 brädor allt som allt rör det sig om att trycka in 100st plugg och sedan skruva 100 skruvar.

Citat:
Ursprungligen postat av mudpac
Du är kommunalarbetare eller hur?
Så långt ifrån kommunalarbetare man kan komma.
Citera
2009-11-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
PL400 tål rörelser i materialet, det är lite elastiskt. Har sjukt bra vidhäftningsförmåga, bara du inte försöker limma det på tapet, då kommer tapeten släppa från väggen.
Se till att få fram ren betong och limma på den. Jag limmade fast golvsocklarna när betongen var för besvärlig att borrai. Satt kanoners! Pl400 fungerar till fasen allt. Jag hade strulat till det lite vid badrumsrenoveringen och råkat lägga värmeslingorna så att jag inte kunde skruva fast toalettstolen. Pl400 var det givna svaret. Porslinsmöbeln sitter som i berget fortfarande efter 10 år!

Visst, kan vara lite meckigt att hålla brädorna i press i två dygn, men köp 2 reglar lagom långa att nå över hela väggen och spänn fast eländet med dem.

Tack för dina synpunkter?
Hade du inte skrivit att man inte skulle limma på tapet så hade jag utan tvekan gjort det

Måste man hålla dom pressade så länge som 2 dygn?
Det låter som en utmaning

Hur menar du att man ska spänna dom med en regel?
Citera
2009-11-10, 06:29
Medlem
seriouss avatar
PL600 marknadsförs ju som ett extremt lim med "omedelbar vidhäftning, bra vid limning av tunga föremål". Någon som vet någonting mer om det? Kollar man produktdatabladet finns ju en del begränsningar som PL400 av någon anledning är bättre på.

Med PL400 kan du limma, sätta ihop, dra isär direkt, vänta typ 15sek och sedan ihop igen för att snabba på vidhäftningen.

*edit* 400: http://www.tremco-illbruck.se/se/pro...ts=1735&char=P
600: http://www.tremco-illbruck.se/se/pro...ts=1738&char=P

*edit2* med regel antar jag att han menar att du limmar fast ett par brädor och spikar/skruvar fast en eller två reglar rakt över brädorna du limmat så att de hamnar i press.
Citera
2009-11-10, 14:21
Medlem
Puttgardens avatar
Citat:
Jag hade strulat till det lite vid badrumsrenoveringen och råkat lägga värmeslingorna så att jag inte kunde skruva fast toalettstolen. Pl400 var det givna svaret. Porslinsmöbeln sitter som i berget fortfarande efter 10 år!

Limma toalettstolar är ju rätt vanligt idag.. Finns ju t.o.m. stolar utan skruvhål
Citera
2009-11-10, 20:21
Medlem
Djurmos avatar
Nja, jag menar bara att du kletar upp brädorna på väggen som du vill ha dem. Limmet är så segt att de kommer troligtvis att hänga kvar i alla fall (om det inte är grymt tunga grejer bara) Sedan tar du reglarna på motsatt ledd över brädorna så att du kan trycka nått emot dem, Är det liggande eller stående? Ja hur som, ta nått stadigt, en säng, ett bord eller en lös garderob och ställ framför, kila in typ böcker eller vad faan som helst så att det blir lite lätt tryck, så inte brädorna kanar ner. Särskilt viktigt om du gör jobbet sent så att det ska härda under natten.
Vill brädorna kana i alla fall så limma bara några i taget, Det är lättare att fixa vettigt tryck om det ska fördelas på färre brädor. Men om det är spåntade brädor ( ja alltså sånna med ett litet spår längs sidan där nästa bräda ska passa in) så var jäkligt noga med att inte få lim på kanterna.

Ursäkta om det var lite flummigt beskrivet
Citera
2009-11-10, 21:56
Medlem
Citat:
Nja, jag menar bara att du kletar upp brädorna på väggen som du vill ha dem. Limmet är så segt att de kommer troligtvis att hänga kvar i alla fall (om det inte är grymt tunga grejer bara) Sedan tar du reglarna på motsatt ledd över brädorna så att du kan trycka nått emot dem, Är det liggande eller stående? Ja hur som, ta nått stadigt, en säng, ett bord eller en lös garderob och ställ framför, kila in typ böcker eller vad faan som helst så att det blir lite lätt tryck, så inte brädorna kanar ner. Särskilt viktigt om du gör jobbet sent så att det ska härda under natten.
Vill brädorna kana i alla fall så limma bara några i taget, Det är lättare att fixa vettigt tryck om det ska fördelas på färre brädor. Men om det är spåntade brädor ( ja alltså sånna med ett litet spår längs sidan där nästa bräda ska passa in) så var jäkligt noga med att inte få lim på kanterna.

Ursäkta om det var lite flummigt beskrivet

Brädorna ska vara liggandes.

Det har dykt upp vissa problem, vi har kvistlackat brädorna och problemet är att en del av dom har blivit böjda, vissa mer än de andra och jag tror väl ärligt talat att det blir svårt att limma upp dom.

Frågan är om man inte ska skruva eller spika ändå!
Så är det någon som vet vart man får tag i billig spik eller skruv som går i lättbetong utan att man behöver plugg så tar jag tacksamt emot tips.
Väggen är ca 7cm tjock så den är inte jättestabil, brädorna är 1,7cm långa.
Citera
2009-11-12, 20:51
Medlem
Djurmos avatar
Ja, nu är ju lim out of the question. Det blir till att dra fast dom, men jag har då aldrig sett spik som funkar utan plugg eller liknande avsedd för stenmaterial. Vill du inte plugga för varenda bräda så blir det till att fästa ett gäng stående ribbor att spika brädorna i. Men då bygger det ju lite ut från väggen förstås. Jag antar att du menade att brädorna inte var 1,7 cm långa utan snarare typ den tjockleken. Frågar du på brädgården vilken grovlek du ska välja på dina "spikribbor" så kommer de antagligen att säga 45x45mm men det går att ta tunnare, det kan räcka med 22mm tjocka. men då får du fästa dem lite tätare.
Citera
2009-11-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ja, nu är ju lim out of the question. Det blir till att dra fast dom, men jag har då aldrig sett spik som funkar utan plugg eller liknande avsedd för stenmaterial. Vill du inte plugga för varenda bräda så blir det till att fästa ett gäng stående ribbor att spika brädorna i. Men då bygger det ju lite ut från väggen förstås. Jag antar att du menade att brädorna inte var 1,7 cm långa utan snarare typ den tjockleken. Frågar du på brädgården vilken grovlek du ska välja på dina "spikribbor" så kommer de antagligen att säga 45x45mm men det går att ta tunnare, det kan räcka med 22mm tjocka. men då får du fästa dem lite tätare.

Jo, jag menar förstås tjocka, my bad

Problemet är ju att jag absolut inte vill att det ska bygga ut ngt.
Vanliga lättbetongskruv utan plugg då?
Citera
2009-11-22, 10:22
Medlem
Djurmos avatar
Det blir många synliga skruvskallar i så fall. Men har du inget emot det så fungerar det förstås utmärkt.
Citera
2009-11-23, 21:40
Medlem
jonnie83s avatar
Spikplugg?
Citera
2009-11-24, 12:46
Medlem
bara liten fråga, varför får det itne bygga ut något? =)
Citera
2009-11-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fajjtiz
bara liten fråga, varför får det itne bygga ut något? =)

För att rummet är alldeles för smalt som det är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in