2009-11-05, 22:08
Medlem
Jag har läst och läst och läst men jag förstår verkligen inte vad tidsrum är! Jag förstår det mest i relativitetsteorin om att tiden är relaterad till olika personer beroende på om de är i rörelse eller inte, fast fattar fortfarande inte tidsrum.
En till sak också : Jag undrar om jag har förstådd det här rätt angående gravitationen. man har en duk och lägger en boll som väger 1kg på den och den trycks ner i mitten. Om man sedan lägger en till boll som väger 3hg så kommer den rulla ner mot den, så funkar gravitation enligt Einstein. stämmer det?

3 frågor då :
1. Vad är tidsrum?
2. Enligt relativitetsteorin, funkar gravitationen som jag beskrev?
3. Hur fungerar Maxwells teori inom gravitation?
Citera
2009-11-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldinium
1. Vad är tidsrum?
Rumtid är ett 4-dimensionellt rum som kombinerar tid och rum.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rumtid
http://en.wikipedia.org/wiki/Spacetime

Citat:
2. Enligt relativitetsteorin, funkar gravitationen som jag beskrev?
Den beskrivningen är alldeles för förenklad och ger en missvisande bild. Dessutom gäller den beskrivningen lika väl för Newtons gravitation.

Det relevanta är att gummiytan kröks. Enligt relativitetsteorin följer en partikel den kurva som ger kortast väg i rumtiden. Den kortaste vägen mellan två punkter på en krökt yta behöver inte nödvändigtvis se ut som en rät linje i ett globalt perspektiv, utan kan se lätt bruten ut.

Citat:
3. Hur fungerar Maxwells teori inom gravitation?
Lokalt är det så vitt jag vet ingen skillnad mot teorin i en platt rumtid.
Citera
2009-11-05, 23:15
Medlem
joumas avatar
Jag kan inte mycket men jag vet att det heter rumtid, inte tidrum. Är själv amatör men försöker mig på ett svar.

1. Rumtiden är att slå ihop tid och rum till ett. Du lever i 3 dimensioner, du kan gå upp ned, fram bak och höger och vänster. I rumtiden blir tiden den 4:e dimensionen. Upp/ned, fram/bak, höger/vänster och när.

2. Ungefär. Enligt Einstein kröks rumtiden och ger upphov till gravitation, precis som i ditt exempel med en duk. Skillnaden är ju då att duken har 2 dimensioner vilket är lättare att föreställa sig. Att rumtiden kröks är lite krångligare.

3. Vågar nog inte ge mig på denna med risk för att göra bort mig.
Citera
2009-11-05, 23:48
Medlem
BF_Swedens avatar
Man brukar ju säga att kroppar attraherar varandra och det är så tyngdlagen fungerar. Men egentligen är det så att en kropp förvränger rummet omkring den så att rumtiden kröks. Det är det som är kulan som rullar runt den tyngre kulan, eller månen som åker runt jorden. Jorden kröker rummet omkring den så att månen cirkulerar runt jorden. Den åker i den mest effektiva banan.

En liknelse skulle vara om du hade ett gevär och sköt iväg en kula en meter över marken. Om kulan har tillräckligt hög hastighet kommer kulan att färdas runt jorden (en meter ovanför marken) i oändlighet. Kulan faller hela tiden men i och med att jorden är rund, och kröker sig så sammanfaller kulans fallande höjd med jorden krökning.
Citera
2009-11-06, 00:07
Medlem
SexMurderArts avatar
Om du kör en bli i 100km/h och möter/krockar med en bil som i sin tur kör 100km/tim så krockar ni i 200km/h.

Men om du åker i vi säger 300000km/h och möter ljuset som har en fart av 300000km/sek så möter/krockar du med ljuset i 300000km/sek. Varför inte hastigheterna adderas beror på att ljuset är konstant så då blir så att tiden går långsammare.

Det är så dom menar när dom säger att allt är relativt, allt är relativt i förhållande till ljuset som är konstant.
Citera
2009-12-29, 00:19
Medlem
romeyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexMurderArt
Om du kör en bli i 100km/h och möter/krockar med en bil som i sin tur kör 100km/tim så krockar ni i 200km/h.

Men om du åker i vi säger 300000km/h och möter ljuset som har en fart av 300000km/sek så möter/krockar du med ljuset i 300000km/sek. Varför inte hastigheterna adderas beror på att ljuset är konstant så då blir så att tiden går långsammare.

Det är så dom menar när dom säger att allt är relativt, allt är relativt i förhållande till ljuset som är konstant.

Vanliga lagar för addition av hastighet gäller inte i allmänhet, det har inget med ljus att göra. Du behöver aldrig addera hastigheter i förhållande till ljus för hastigheten är alltid konstant. Einsteins additionslag gäller alltid, men den avviker endast nämnvärt från vanlig addition vid extremt höga hastigheter.

Intuitiva förklaringar är inge bra, matten förklarar bättre. Om två föremål rör sig mot varandra med hög hastighet avviker den faktiskta hastigheten som de närmar sig varandra med väldigt mycket från summan av deras individuella hastigheter. Om du låter någon eller båda av hastigheterna vara ljushets hastighet blir summan av hastigheterna (hur snabbt de verkar närma sig sett från en observatörs ögon) också ljusets hastighet. Det är en matematisk konsekvens, finns ingen anledning :/ ask god

Saker sker inte nödvändigtvis på ett visst sätt.

Säg att du åker nära ljuset hastighet och har en tidsdilationsfaktor på 7, och du färdas 7 ljusår. Tiden går då 7 gånger långsammare och det verkar som det bara har gått ett år, men man kan lika gärna se det som att hela världen färdas mot dig och utsätts för en lorentzsammandragning så att den faktiska sträckan som världen färdas är 7 gånger kortare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in