2009-11-05, 21:59
Medlem
mac-muirs avatar
Håller på jobba mycket med fysik o sånt i skolan, där just massa ingår i en stor del av alla formler som vi jobbar med. Massa hit, massa dit. Men vad är massa? Det är ju inte samma sak som tyngd :/

Är begreppet massa en del av naturen eller ett sätt att förklara naturen?
Är massa en egenskap som materia har, som t ex antalet partiklar i en atom, eller är det en förklaring till hur materia beter sig? Och det förstnämnda stämmer, vad är det som ger partiklar massa? Har det att göra med hur mycket "potentiell relativistisk energi" (vet inte om man kan säga så) partikeln i fråga har?

Frågade min fysik- /mattelärare (gammal klok man) och han tyckte, med all rätt, att det var en irrelevant fråga. Det har ju ingen betydelse till det vi håller på med.

Iaf, därför skickar jag ut frågan till er på fb!
(Kan förklara bättre om ni inte förstår hur jag menar.)
Citera
2009-11-05, 22:04
Medlem
Eurynomoss avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Mass

http://sv.wikipedia.org/wiki/Massa

Läs.
Citera
2009-11-05, 23:27
Medlem
mac-muirs avatar
Har redan läst både på wikipedia och i ett antal böcker, men tycker inte att jag har fått nåt riktigt svar. Det enda som jag har fått fram är att föremål med samma massa påverkas lika mycket av ett visst gravitationsfält.

Men det förklarar inte vad massa är. Min fråga var om begreppet massa är någonting som "finns" eller någonting som förklarar hur partiklar uppför sig.

T ex, om man hade en klump järn nånstans där den inte skulle påverkas av ett gravitationsfält (förutom den interna då), skulle man kunna räkna ut dess massa?
Citera
2009-11-06, 08:33
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Äh...efter lite argumentation så flyttas denna från underforumet till huvudforumet.

Reviderad titel

/Mod
Citera
2009-11-06, 08:53
Medlem
BaalZeBubs avatar
Massa kommer från Higgsfältet på något vis.
Citera
2009-11-06, 10:10
Medlem
mac-muirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Äh...efter lite argumentation så flyttas denna från underforumet till huvudforumet.

Reviderad titel

/Mod

Tack Mod!

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Massa kommer från Higgsfältet på något vis.
Kollade upp det där på wikipedia men det står inte så mycket... Nån som är lite mer insatt?
Citera
2009-11-06, 10:47
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mac-muir
Kollade upp det där på wikipedia men det står inte så mycket... Nån som är lite mer insatt?
Absolut inte mer insatt... men Brian Cox tycker jag förklarar det ganska bra...
http://www.ted.com/talks/brian_cox_on_cern_s_supercollider.html
Han kommer in på elementarpartiklar och krafter runt 03:40... och kommer in mer kring Higgs och gravitation runt 07:00...

Nu kan det dock vara så att jag tycker han förklarar det bra på grund av att jag inte har någon aning om vad han egentligen säger.
Citera
2009-11-06, 20:36
Bannlyst
massa är materiens täthet. ju tätare den är destå mer massa har den. materien i neutronstjärnor och svarta hål är till exempel väldigt tätpackat, därför har dom så stark gravitation. det kan vara att gravitationen orsakas av partiklarna, men det förklarar egentligen ingenting, det bara flyttar problemet ett steg längre.
Senast redigerad av ikosaedri 2009-11-06 kl. 20:43.
Citera
2009-11-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
massa är materiens täthet. ju tätare den är destå mer massa har den. materien i neutronstjärnor och svarta hål är till exempel väldigt tätpackat, därför har dom så stark gravitation. det kan vara att gravitationen orsakas av partiklarna, men det förklarar egentligen ingenting, det bara flyttar problemet ett steg längre.

Massa är inte materiens täthet. Det är densitet.
Citera
2009-11-06, 23:28
Medlem
mac-muirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monoj
Precis. Pressar du ihop en stor mängd gas med massan 1kg till en liten mängd gas så har gasen fortfarande samma massa.

Men du kanske menade att om man pressar ihop gasen så får man plats med mer gas, så att massan per volymenhet blir större?

Tycker att det här är en intressant diskussion eftersom jag aldrig har stött på nån som kan svara på den frågan, inte ens nån som har ställt sig den frågan för den delen. Fick halva klassen på mig när jag frågade fysikläraren

Tycker att det där blir mer och mer skrämmande ju mer man tänker på det. Känns lite som: "Det är klart att världen är platt! Varför? Vad är det för jävla fråga? Den är bara det. Det är bara att acceptera".
Citera
2009-11-07, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Monoj
densitet är bara ett annat ord för täthet.

Citat:
Ursprungligen postat av mac-muir
Precis. Pressar du ihop en stor mängd gas med massan 1kg till en liten mängd gas så har gasen fortfarande samma massa.
massa är alltså antalet partiklar. så, jag svarade på frågan.
Senast redigerad av ikosaedri 2009-11-07 kl. 00:23.
Citera
2009-11-07, 00:48
Medlem
mac-muirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
massa är alltså antalet partiklar. så, jag svarade på frågan.
Nu får du förklara... Hur kan då neutroner, protoner och elektroner ha olika massor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in