2009-11-05, 21:47
Medlem
Dr.Sativas avatar
Hej!

Fick i oktober och började jobbad den 5:e Oktober. Heltid. Jag undar nu då jag jobbar i oktober, november och december. Men hinner ju bara få två löner (det man jobbar i december får man i januari.) Men ska skicka iväg till skatteverket så dem räknar ut hur mycket skatt jag ska dra (A-skattesedel). Ska jag då bara fylla i 2 månaders arbete eller alla 3 månader? Menar jag får ju bara två löner detta år så borde bara fylla i två?

Alltså säg att jag har 20k i månaden så fyller jag i 40k och inte 60.

Eller?
Citera
2009-11-05, 21:52
Medlem
Flisberthas avatar
Fast på lönespecen kommer det ju stå vilka datum du arbetat och det är väl det som räknas? Jag skulle säga tre månader.
Citera
2009-11-05, 21:53
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisbertha
Fast på lönespecen kommer det ju stå vilka datum du arbetat och det är väl det som räknas? Jag skulle säga tre månader.

Fast lönen dras väl i januari?
Citera
2009-11-05, 21:56
Medlem
Flisberthas avatar
Ring skatteverket och fråga i morgon, jag lämnar över frågan till dem. Känner mig inte säker. :P
Citera
2009-11-05, 21:59
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisbertha
Ring skatteverket och fråga i morgon, jag lämnar över frågan till dem. Känner mig inte säker. :P

aa, och lönespec kommer ju i januari........
Citera
2009-11-05, 22:04
Medlem
Flisberthas avatar
Fast jag tänker såhär, när man deklarerar inkomst av arbete så räknar man väl på hur mycket man jobbat under ett år? Då spelar det ju ingen roll om lönespecen eller lönen kommer i efterhand, för på papperet är det ju ändå i december som du tjänat pengarna.
Citera
2009-11-05, 22:11
Medlem
Diablo1118s avatar
Det du jobbar i december räknas till årets inkomst oavsett när du får ut den....
Sen är det skillnad när det gäller CSN tex då inkomsten räknas den dagen du får den utbetalt....
Citera
2009-11-05, 22:21
Medlem
Flisberthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det du jobbar i december räknas till årets inkomst oavsett när du får ut den....
Sen är det skillnad när det gäller CSN tex då inkomsten räknas den dagen du får den utbetalt....

Som jag tänkte. Och CSN får man väl i förskott så det är ju helt logiskt.
Citera
2009-11-05, 23:23
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nja, nä...
När det gäller utbetalning av lön så är det kontantprincipen som gäller, dvs det är när lönen finns tillgänglig på ditt bankkonto som bestämmer när den ska beskattas.
Lön som utbetalas i januari skall alltså beskattas på det nya året, oberoende om det är för arbete som utförts i december eller januari.

Normalt sett när man har månadslön så utbetalas den samma månad som man arbetar in den, dvs lönen för det du arbetar i december betalas ut t ex den 23/12. Däremot så brukar diverse tillägg som övertid m.m betalas ut månaden efter, dvs i januari i detta fall. Samma sak gäller timlön.
Skulle man beskattas för lönen då den tjänades ihop skulle det bli väldigt krångligt i så fall då löneutbetalningen innehåller ersättning för både innevarande och förutvarande månad(er).

/ TT
Citera
2009-11-06, 00:32
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Nja, nä...
När det gäller utbetalning av lön så är det kontantprincipen som gäller, dvs det är när lönen finns tillgänglig på ditt bankkonto som bestämmer när den ska beskattas.
Lön som utbetalas i januari skall alltså beskattas på det nya året, oberoende om det är för arbete som utförts i december eller januari.

Normalt sett när man har månadslön så utbetalas den samma månad som man arbetar in den, dvs lönen för det du arbetar i december betalas ut t ex den 23/12. Däremot så brukar diverse tillägg som övertid m.m betalas ut månaden efter, dvs i januari i detta fall. Samma sak gäller timlön.
Skulle man beskattas för lönen då den tjänades ihop skulle det bli väldigt krångligt i så fall då löneutbetalningen innehåller ersättning för både innevarande och förutvarande månad(er).

/ TT

Ja det kan nog stämma när jag tänker efter.... oftas får man ju lön för dec i december.... Har dock också anställningar som lönen utbetalas den 15 månaden efter och det kommer nog på deklartionen för det året....tänkte lite fel bara.... Det är därför jag har problem med reglerna för CSN. Har utbetalningar av lönen den 15 månaden efter. Så jobbar jag hela Juni får jag lön den 15 Juli vilket gör att allt det jag jobbar de månaderna som det är sommaruppehåll kommer på HT vilket är tufft...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in