2009-11-05, 18:38
Bannlyst
Har ni någon uppfattning om detta?

Vad jag undrar över är momsen fr a. Skall omvänd EU-moms användas?
Senast redigerad av KONKELBIER 2009-11-05 kl. 18:41.
Citera
2009-11-06, 05:31
Medlem
HarryHotters avatar
Du kan inte göra momsavdrag för utländsk moms i Sverige.
Du får alltså ta hela beloppet inkl moms som kostnad. Du kan dock begära återbetalning av den utländska momsen, men det är en del jobb med det så för mindre belopp är det inte lönt.
Citera
2009-11-06, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Du kan inte göra momsavdrag för utländsk moms i Sverige.
Du får alltså ta hela beloppet inkl moms som kostnad. Du kan dock begära återbetalning av den utländska momsen, men det är en del jobb med det så för mindre belopp är det inte lönt.

Ja det vet ja, men tack i alla fall . Mitt problem är hur jag gör med den sk omvända EU-momsen, dvs en fiktiv moms som man bokför både som ingående och utgående moms när man handlarfrån EU. Men gäller detta även representation? Och hur gör man med den delen av det avdragsgilla beloppet som, när man räknar fram 25% moms i vanliga fall som avdragsgill?

Ska man använda 6071 resp 6072 för representation utomlands, såväl i EU som utrikes? eller ska nya konton skapas?
Citera
2009-11-06, 23:14
Medlem
HarryHotters avatar
Nej, du skall inte tillämpa omvänd EU-moms om du betalt moms i ett annat EU-land. Det skall du bara göra om leverans skett där säljaren inte tagit ut moms.

Jag antar att representationen skett i utlandet. Då har ju varan/tjänsten levererats i utlandet, och då kan inte säljaren göra en momsfri leverans. De måste ta ut lokal moms, och du får inte göra avdrag i Sverige för den momsen. (Men som sagt - du kan begära återbetalning via Skattemyndigheten)

Det finns alltså ingen moms att bokföra överhuvudtaget! Allt är kostnader.
Citera
2009-11-07, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Nej, du skall inte tillämpa omvänd EU-moms om du betalt moms i ett annat EU-land. Det skall du bara göra om leverans skett där säljaren inte tagit ut moms.

Jag antar att representationen skett i utlandet. Då har ju varan/tjänsten levererats i utlandet, och då kan inte säljaren göra en momsfri leverans. De måste ta ut lokal moms, och du får inte göra avdrag i Sverige för den momsen. (Men som sagt - du kan begära återbetalning via Skattemyndigheten)

Det finns alltså ingen moms att bokföra överhuvudtaget! Allt är kostnader.

Med omvänd moms menar jag svensk EU-moms som används som mer statistik för staten, dvs man bokför både ingående och utgående fitktiv moms,

1000kr moms

2645 debet 1000kr
2615 kredit 1000kr

Dvs de tar ut varandra. det är detta jag undrar över om detta skall komma med vid bokföring av representation i utlandet. För man gör ju så med med varor och tjänster man köpt från EU
Citera
2009-11-07, 12:50
Medlem
Men inte vid representation. Du ska bara boka allt som en kostnad, en del som avdragsgill och en del som icke-avdragsgill...Momsen är inte relevant och du behöver inte tänka på den alls, precis som Harry skriver..

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in