2009-11-04, 21:02
Medlem
HC47s avatar
Jag tänker inte prata om den idiotiska regeln att stänga av folk från Laidback pga dålig ratio men eftersom att ingen behagar svara, eller ens bidra med idéer, när det gäller hur länge man blir avstängd från Laidback pga detta så startar jag en tråd i hopp om svar. Har dock inga större förväntningar då de flesta inte tycks ha någon koll på läget. Vare sig moderatorer eller administratörer.

Så hur blir det när man stängs av? Är det permanent utan möjlighet att få återvända? Eller bör det kanske finnas ett system som gör att man stängs av i kanske ett par månader för att sedan få en ny chans att hålla koll på sin ratio? Rent spontant tänker jag mig ett system som är likt det som finns för varningar, fast med lite andra siffror.

1 varning = en månad utan Laidback
2 varningar = tre månader utan Laidback
3 varningar = sex månader utan Laidback (alt. permanent med chans till amnesti efter ett halvår).

Kan någon i alla fall försöka göra att denna regel kan implementeras riktigt utan en massa frågetecken?
Citera
2009-11-04, 21:11
Medlem
FB-Kissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Jag tänker inte prata om den idiotiska regeln att stänga av folk från Laidback pga dålig ratio men eftersom att ingen behagar svara, eller ens bidra med idéer, när det gäller hur länge man blir avstängd från Laidback pga detta så startar jag en tråd i hopp om svar. Har dock inga större förväntningar då de flesta inte tycks ha någon koll på läget. Vare sig moderatorer eller administratörer.

Så hur blir det när man stängs av? Är det permanent utan möjlighet att få återvända? Eller bör det kanske finnas ett system som gör att man stängs av i kanske ett par månader för att sedan få en ny chans att hålla koll på sin ratio? Rent spontant tänker jag mig ett system som är likt det som finns för varningar, fast med lite andra siffror.

1 varning = en månad utan Laidback
2 varningar = tre månader utan Laidback
3 varningar = sex månader utan Laidback (alt. permanent med chans till amnesti efter ett halvår).

Kan någon i alla fall försöka göra att denna regel kan implementeras riktigt utan en massa frågetecken?

Vad är det för Ratio du snackar om? Var det inte att dem ändrade gränsen till 200 inlägg? Eller menar du genomsitt inlägg per dag?
Citera
2009-11-04, 21:13
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Kissen
Vad är det för Ratio du snackar om? Var det inte att dem ändrade gränsen till 200 inlägg? Eller menar du genomsitt inlägg per dag?
Det infördes för ett bra tag sedan att man måste ha en viss ratio laidback / övriga delar med fördel övriga delar för att ha fortsatt tillträde till LB.
Detta för att stävja att vissa bara och endast uppehöll sig i just Laidback.
Citera
2009-11-04, 21:14
Medlem
NicJays avatar
Citat:

25% av dina inlägg ska vara utanför laidback
Citera
2009-11-04, 21:15
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
När det gäller topic, ratioavstängningen så får en admin svara på det.
Har ni moderatorer inget att säga till om i frågan?

Det känns ju som att reglerna ska gynna alla, oavsett om man är moderator, medlem eller administratör. Denna regel sattes ju i verket i all hast och lämnade en massa frågetecken. Allt för att ett förhållandevis få antar medlemmar tyckte att det var för mycket trams i LB. Däremot tänkte man ju inte på vad som ska hända sen.
Citera
2009-11-04, 21:16
Medlem
Poddes avatar
Citat:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=818832
Citera
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Vad han pratar om är en vilt omdebaterad regel som infördes för inte jättelänge sen. Regeln gjorde gällande att om en medlem bara sitter och snackar skit i laidback och inte gör meningsfulla inlägg i övriga forumdelar blir denne avstängd från laidback. Det talades inledningsvis om en ratio som skulle behöva upprätthållas, men sen blev det tyst. Trots upprepade trådar och frågor tycks ingen blivit klokare på vilken ratio det är som gäller eller hur länge man blir avstängd samt om det är (och i så fall när) det är möjligt att få komma tillbaka till laidback efter avstängning därifrån.

edit: nu var det ju jättemånga som hann före och jag tycks dessutom ha några sakfel i min förklaring. Nåväl.
Jag är av uppfattningen att dom som har något att tillföra ett ämne utanför LB kommer att göra det oavsett ratio eller inte. Regeln leder nog bara till större risk för skitinlägg i trådar för att användare inte vill förlora sin tillgång till LB. I och för sig ingen konstig uppfattning, har fått bilden av att de allra flesta här tycker som jag.
Det är väl bättre att kidsen pratar med varandra på LB än är ute på stan och tar knark och slåss?
Senast redigerad av Pallevante 2009-11-04 kl. 21:20.
Citera
Medlem
playmates avatar
Jag undrar också vilka exakt det är som håller koll på medlemmar med dålig ratio. Jag är helt säker på att jag och en till åkte ut på grund av att vi blev "anmälda" av en annan medlem till någon mod/admin, eftersom att vi inte direkt var bästa vänner med anmälaren samt båda hade dålig ratio + varning, vilket var ett ypperligt tillfälle för h*n att anmäla oss.

Men alla andra som har dåligt ratio då? Det verkar som att om han inte har några fliender klarar man sig bra. Jag vill inte vara den som är den, men rätt ska vara rätt.
Citera
2009-11-04, 21:18
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av playmate
Jag undrar också vilka exakt det är som håller koll på medlemmar med dålig ratio. Jag är helt säker på att jag och en till åkte ut på grund av att vi blev "anmälda" av en annan medlem till någon mod/admin, eftersom att vi inte direkt var bästa vänner med anmälaren samt båda hade dålig ratio, vilket var ett ypperligt tillfälle för h*n att anmäla oss.
Du har alltså fått kicken från LB utan att få utförligare information om hur länge det gäller eller vad som måste göras för att åter få inträde?
Citera
Medlem
FB-Kissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Vad han pratar om är en vilt omdebaterad regel som infördes för inte jättelänge sen. Regeln gjorde gällande att om en medlem bara sitter och snackar skit i laidback och inte gör meningsfulla inlägg i övriga forumdelar blir denne avstängd från laidback. Det talades inledningsvis om en ratio som skulle behöva upprätthållas, men sen blev det tyst. Trots upprepade trådar och frågor tycks ingen blivit klokare på vilken ratio det är som gäller eller hur länge man blir avstängd samt om det är (och i så fall när) det är möjligt att få komma tillbaka till laidback efter avstängning därifrån.
Fan, vad löjligt Men man får väll respektera det...
Citera
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Jag undrar också vilka exakt det är som håller koll på medlemmar med dålig ratio. Jag är helt säker på att jag och en till åkte ut på grund av att vi blev "anmälda" av en annan medlem till någon mod/admin, eftersom att vi inte direkt var bästa vänner med anmälaren samt båda hade dålig ratio + varning, vilket var ett ypperligt tillfälle för h*n att anmäla oss.

Men alla andra som har dåligt ratio då? Det verkar som att om han inte har några fliender klarar man sig bra. Jag vill inte vara den som är den, men rätt ska vara rätt.

Med största sannolikhet sker det per automatik.
Citera
2009-11-04, 21:19
Medlem
HC47s avatar
Citat:

Ja, detta är också ett problem. Idag anmäler man inte användare med dålig ratio. Man anmäler användare man inte tycker om som har dålig ratio. Hur vet jag detta? Jag kan tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in