2009-11-04, 15:49
Medlem
Nutella-77s avatar
Hej!

Kan någon hjälpa mig med följande:
Jag har en hyresrätt i en fastighet som om allt går vägen säljs till den nybildade bostadsrättsföreningen den 1/12 2009. Eventuellt får jag inget banklån i samband med tillträdet- pga av studieekonomi - utan får vänta med att köpa min lägenhet tills i vår (inom 6 mån från tillträdet är det till samma pris). Hur funkar detta map skatt vid försäljning? Uppskov av vinstskatt? Dvs - hur skiljer sig min situation om jag ordnar nåt svindyrt övergångslån de första månaderna mot om jag avvaktar och köper efter årsskiftet?

Anyone?
Citera
2009-11-05, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nutella-77
Hej!

Kan någon hjälpa mig med följande:
Jag har en hyresrätt i en fastighet som om allt går vägen säljs till den nybildade bostadsrättsföreningen den 1/12 2009. Eventuellt får jag inget banklån i samband med tillträdet- pga av studieekonomi - utan får vänta med att köpa min lägenhet tills i vår (inom 6 mån från tillträdet är det till samma pris). Hur funkar detta map skatt vid försäljning? Uppskov av vinstskatt? Dvs - hur skiljer sig min situation om jag ordnar nåt svindyrt övergångslån de första månaderna mot om jag avvaktar och köper efter årsskiftet?

Anyone?

Nu tror inte jag att du kommer att ha några problem med att få lån i en ny BRF sedan tror jag att du missat en hel del med skatten. Om du köper en andel i BRF;n och säljer den så kommer du inte att betala skatt på lånet utan du betalar skatt på vinsten du eventuellt gör alltså skillnaden mellan inköp och försäljning minus eventuella reparationen och mäklararvode. Sedan lönar det sig inte att begära uppskov från skatten eftersom du får betala ränta på uppskovet då är det bättre att betala de 20% vinstskatt för att sedan börja på ny kula med de resterande 80%;en. Det finns en sak till om du inte får lån ta inget svindyrt lån för att du tror att du skall tjäna pengar på ombildningen, det är bättre att skippa en affär om du inte har råd än sitta med svindyra lån när bubblan spricker. Du skall veta att förra gången det blev det tvärstopp på mindre än en vecka och var många som sålde med brakförlust och fick betala på lånen flera år efter smällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in