2009-11-04, 15:26
Medlem
Fröken_Flisas avatar
I fall jag läser en kurs på 15 hp, uppdelad på endel tentor & redovisningar som ger delar av dessa poäng, hur skulle det då funka ifall jag kuggade på en av tentorna som ger 5 poäng och inte gjorde nån godkänd omtenta på denna men klarade de övriga med bra resultat?

Får jag då tillgodogöra mej de andra poängen eller blir kursen körd på något sätt?
Citera
2009-11-04, 15:41
Medlem
Pulks avatar
De delkurser du klarat får du inskrivna poäng för. De du kuggar får du inte det för.

Exempel:

Tenta 1: 5p
Tenta 2: 5p
Paper: 3.5p
Muntlig redovisning: 1.5p

Så fort du har klarat Tenta 1 så får du 5 poäng, missar du sen Tenta 2 så får du inga poäng för den. Klarar du sen Paper och Redovisning så får du 5 poäng till. Då har du 10 av 15 poäng tills du klarar Tenta 2. Gör du inte det så sitter du fortfarande på 10 poäng.

Värt att notera är väl att om det är en A-kurs i någonting och du hade räknat med att läsa en fortsättningskurs i samma ämne terminen efter så måste du oftast ha samtliga poäng för att få börja läsa fortsättningskursen. Detta är inte så vanligt vid 15p kurser, vad jag vet...
Senast redigerad av Pulk 2009-11-04 kl. 15:47.
Citera
2009-11-04, 15:45
Medlem
Man får dock endast tillgodoräkna sig hela avslutade kurser i examen, så är det i alla fall vid LU.
Citera
2009-11-04, 15:56
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaworuKun
Man får dock endast tillgodoräkna sig hela avslutade kurser i examen, så är det i alla fall vid LU.
Ingen examina, är bara en kurs som ingår i ett program.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulk
De delkurser du klarat får du inskrivna poäng för. De du kuggar får du inte det för.

Exempel:

Tenta 1: 5p
Tenta 2: 5p
Paper: 3.5p
Muntlig redovisning: 1.5p

Så fort du har klarat Tenta 1 så får du 5 poäng, missar du sen Tenta 2 så får du inga poäng för den. Klarar du sen Paper och Redovisning så får du 5 poäng till. Då har du 10 av 15 poäng tills du klarar Tenta 2. Gör du inte det så sitter du fortfarande på 10 poäng.

Värt att notera är väl att om det är en A-kurs i någonting och du hade räknat med att läsa en fortsättningskurs i samma ämne terminen efter så måste du oftast ha samtliga poäng för att få börja läsa fortsättningskursen. Detta är inte så vanligt vid 15p kurser, vad jag vet...
Okej, som jag tänkte då tror jag. Angående det sista där, det är en A-kurs.

Hur skulle det bli med betyg sen, det ges ju ett för hela kursen?
Citera
2009-11-04, 16:03
Medlem
Pulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Ingen examina, är bara en kurs som ingår i ett program.

Okej, som jag tänkte då tror jag. Angående det sista där, det är en A-kurs.

Hur skulle det bli med betyg sen, det ges ju ett för hela kursen?

Om det är ett kurs som ingår i ett program, och du ska läsa uppföljsningskursen så bör du kontakta din studievägledare redan nu och se hur det ligger till. Det finns en möjlighet dispans så du kan få skriva om tentan samtidigt som du läser uppföljningskursen.
Citera
2009-11-04, 16:18
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulk
Om det är ett kurs som ingår i ett program, och du ska läsa uppföljsningskursen så bör du kontakta din studievägledare redan nu och se hur det ligger till. Det finns en möjlighet dispans så du kan få skriva om tentan samtidigt som du läser uppföljningskursen.
Okej, nej det är som tur är bara en kurs för eget intresse och inget som blir fortsättning av i framtiden.
Bra att veta dock, utifall att
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in