2009-11-04, 10:07
Medlem
Hej har börjat fundera på starta en webbyrå och sälja hemsidor. Någon här som vet hur man går tillväga för att skaffa kunder? Hur gör ni? Ska man kolla typ eniro.se efter företag utan hemsidor och ringa upp dem eller hur gör ni?
Citera
2009-11-04, 10:20
Medlem
CConspiracys avatar
Jadu, ring runt till olika företag. Med rätt attityd och ett övertygande manus så får du nog något sålt.

Tror tråden ligger lite fel Janne
Citera
2009-11-10, 11:47
Medlem
Några andra förslag på hur man kan göra?
Citera
2009-11-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne85
Några andra förslag på hur man kan göra?

Gör först en egen hemsida där du beskriver vilken service du erbjuder, och driv trafik till hemsidan via t.ex. Google-sponsoring?

Jag tror också att tråden ligger lite fel
Citera
2009-11-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skirrebirre
Gör först en egen hemsida där du beskriver vilken service du erbjuder, och driv trafik till hemsidan via t.ex. Google-sponsoring?

Jag tror också att tråden ligger lite fel
Jo självklart har jag redan en hemsida för webbyrån, men via SEO så kommer det inte in så mycket, det är svårt att toppa bland dem större webbyråerna där, sen via ad-words systemet kostar det nästan mer än vad det smakar när man inte har mycket i kapital, + att mina kunder jag söker inte finns på webben (det är dit jag ska hjälpa dem), så att marknadsföra sig på internet är väll inte så JÄÄTTEE bra heller. Har suttit och ringt som en dåre idag också.. hur gör ni andra webbyråer för att dra in kunder? Lever ni på "ryktet" eller?
Citera
2009-11-10, 13:19
Medlem
Kaustis avatar
Ryktet är nog väldigt underskattat. Har man väl fått ihop en sida år Kalle som är 56år, så skryter han gärna om sin sida på intärnät för sina likartade.

Men tänk dig själv, om du vore ett företag utan webbsida, hur skulle du antagligen bli kontaktad? Tidningsannonser måste ju vara bättre än googleannonser, telefon måste ju också vara ett alternativ. Öga mot öga funkar nog också.

Var påhittig bara
Citera
2009-11-10, 13:47
Medlem
En av de viktigaste sakerna är att du aldrig kan ha för mycket publicitet.
Ta allt du kan få.
Citera
2009-11-10, 14:04
Medlem
ancides avatar
Mitt tips är att börja gör en portfolio där du visar upp vad du har producerat tidigare. Portfolio i sig får gärna vara en imponerande sida som visar vad du kan. Det lättaste sättet att skaffa kunder och rykte från början det är att gå genom etablerade webbyråer som redan finns och jobba som extern konsult åt dem. Då får du ett bra kontaktnät av folk som är i branschen, du får göra intressanta uppdrag med slutkunder som är större än vad du skulle kunna på egen hand fiska in. Det blir en win/win situation för både dig och den större mer etablerade byrån. Du får jobb av dem, de kan sälja jobb de får betalt för men de behöver inte använda någon intern arbetskraft.

Sen när det börjar rulla på med uppdrag från andra byråer kan du börja fundera på att marknadsföra dig själv ut mot företag. Ett tips i början kan vara en blogg där du skriver om vad du gör, visar upp lite saker, sen lägger ut länkar till vissa inlägg på olika sociala nätverk så du får upp lite besökare. Ett annat tips är att göra något open-source projekt, det brukar ge väldigt bra publicitet.

Sen istället för att starta byrå med anställda i början kan det vara en bra idé att söka sig till andra frilansare och bilda ett samarbete med dem. På så sätt blir ni som en byrå fast väldigt flexibel rent ekonomiskt. Senare om ni har blivit några stycken och känner att ekonomin är stabil och ni jobbar bra tillsammans kan ni fundera på ett AB bolag.

Man går med små steg framåt med så liten risk som möjligt. Vilket jag tycker är väldigt bra när ekonomin är instabil.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in