2009-11-03, 22:08
Medlem
Sitter med ett par paket utgånget bacon här, och lurar lite på om jag vågar käka det. Tror jag skippar det då det gick ut i mitten av förra månaden och inte är vacuumpackat som de brukar va.

Nog om det, det jag kom att tänka på var i alla fall att man ganska ofta hamnar i lägen när utgångsdatumen nyligen gått ut/håller på att gå ut på alla möjliga matvaror.

Så jag undrar, finns det några enkla och bra tumregler för hur man bör hantera detta för diverse livsmedelsgrupper? Vidare kanske någon som är i branschen upplysa om vilken säkerhetsfaktor som används när man stämplar dessa datum, både med avseende på smak och hälsoaspekten?

Är förmodligen ganska stora frågor att svara fullt ut på, men men.

Edit: Ämnet uppdaterat.
Senast redigerad av Stekeln 2009-11-03 kl. 22:36.
2009-11-03, 22:13
Medlem
Bäst före, inte obrukbart efter.

Gå efter smak och lukt för det mesta. Akta dig för gammalt kött och grönsaker bara
2009-11-03, 22:21
Medlem
constants avatar
Som pappersdrake säger, lukta på dina bacon. Doftar det fräscht, ät.
2009-11-03, 22:23
Medlem
Persones avatar
Så länge det inte luktar illa kan man äta kött som passerat bäst före datum.
2009-11-03, 22:26
Medlem
rayraviolis avatar
Du har missat dagen stora händelse, Den stora "kan jag äta det här tråden"!

https://www.flashback.org/showthread.php?t=1044868

Som kanske borde klistras?
2009-11-03, 22:29
Medlem
Ska bara klargöra att det inte var baconet som var frågan, utan bara vad som förde in mig på ämnet. Efterlyser snarar tumregler för olika livsmedel. Men tack för tipsen, keep 'em coming.

Hoppas att någon branschinsatt har något svar på funderingen om hur utgångsdatumen sätts också.
2009-11-03, 22:30
Medlem
Laktostolerants avatar
25 dagar gammal mjölk – smarrigt!

Den här frågan har varit upp hundratals gånger förut. Tumregeln är enkel: skit i datummärkningen och lita på ditt smaksinne. Smakar det ok - ät.

Läs gärna den utmärkta artikeln "25 dagar gammal mjölk – smarrigt!":

http://www.aftonbladet.se/matvin/kar...icle3811873.ab
2009-11-03, 22:35
Medlem
Okej, vi skrotar frågan "Hur ska jag avgöra vad som går/bör ätas eller ej?" och håller oss till den mer hårda och enkla "Vilka regler finns när företagen ska bestämma bäst före datum?"
2009-11-03, 22:35
Medlem
Laktostolerants avatar
Vi kastar fullt ätbar mat för 27 miljarder kronor

Så länge är maten ätbar:

- Mjölk håller upp till en vecka och ännu längre efter bäst före-datumet om den förvaras kallt.

- Skivad skinka har i alla fall fem dagars extra hållbarhet, ännu längre om den förvaras i fyra graders kyla.

- Ost blir bara bättre ju längre den lagas.

- Bröd kan man äta ända tills det möglar vilket ju syns väl.

- Falukorv har minst fem dagars extra hållbarhet, ännu längre om den förvaras i fyra grader.

- Ägg måste märkas med bäst före-datum 28 dagar efter värpningen men håller minst en månad efter datumet.

- Juice håller minst två veckor efter bäst före-datumet.

http://www.aftonbladet.se/matvin/kar...icle4789439.ab
2009-11-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
- Bröd kan man äta ända tills det möglar vilket ju syns väl.

Händer mig då och då att brödet inte synligt möglat, men att man känner "mögelsmaken" när man sätter tänderna i mackan. Detta kan ibland vara före bf-datumet och ibland först efter. Lite därifrån jag fick frågan om regelverk och standarder.
2009-11-03, 23:19
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Du har missat dagen stora händelse, Den stora "kan jag äta det här tråden"!

https://www.flashback.org/showthread.php?t=1044868

Som kanske borde klistras?

Jag kan inte ha sagt det själv!

Om tråden skall klistras? Ja kanske, men vi får väldigt många klistrade trådar och det känns inte bra det heller.

Skall konferera med Evil Ed.

Men som sagt, det finns en stor tråd och där skall den här typen av frågor ställas.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in