• 1
  • 2
2009-11-05, 21:46
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Eftersom du har möjlighet att installera väldigt många flera serverapplikationer om man i framtiden får för sig att utvidga sin server. Att betala 50% mer för ett färdig NAS som i slutändan ändå inte går att modifiera tycker jag personligen låter som en dålig investering.
Om det är som du säger så håller jag med. Jag tänkte mest på skillnaden OS X-Server vs. Linux-Server. NAS ligger väl utanför dessa lösningar i båda fallen.

Citat:
AFP är protokollet som Apple har stöd för, men de va inte de jag påpekade i mitt svar. Snarare att demonen på server-sidan heter netatalk.
Och för en OS X-användare betyder netatalk vad? *ovetande*
Citera
2009-11-05, 21:50
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Om det är som du säger så håller jag med. Jag tänkte mest på skillnaden OS X-Server vs. Linux-Server. NAS ligger väl utanför dessa lösningar i båda fallen.

Skillnaderna mellan OSX-server och linux är väldigt stora, detaljerna får du googla efter.
Själv så skulle jag inte lägga någon prestanda på GUI:t. En server ska enligt mig köras utan X.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Och för en OS X-användare betyder netatalk vad? *ovetande*

netatalk är en server-deamon/tjänst som körs under linux för att möjliggöra fildelning till datorer som kör OS-X. Samma sak där, det enklaste vore om du bara googlade, nu vet du iallafall vad för något du ska söka efter.
Citera
2009-11-05, 22:05
Medlem
systems avatar
Citat:
Skillnaderna mellan OSX-server och linux är väldigt stora, detaljerna får du googla efter.
Så synd. Jag är öppen för allt som kan förbättra min vardag och även mitt arbetsliv, men känner inte att jag har tid/möjlighet att aktivt alltid söka saker på andra sidan vattnet.

Citat:
Själv så skulle jag inte lägga någon prestanda på GUI:t. En server ska enligt mig köras utan X.
Där förstod jag ganska exakt ingenting.

Citat:
netatalk är en server-deamon/tjänst som körs under linux för att möjliggöra fildelning till datorer som kör OS-X. Samma sak där, det enklaste vore om du bara googlade, nu vet du iallafall vad för något du ska söka efter.
Se ovan.

Jag tror dock att vi gått lite offtopic här nu. Se först till att TS får svar på sin fråga, sedan rätar vi ut mina frågetecken.
Citera
2010-01-31, 21:14
Medlem
Ajaxxs avatar
efter att jag förstått att TimeCapsul inte har skyddade diskar, ja jag är ny på MAC, har jag troligtvis bestämt mig för denna:

http://www.dustin.se/pd_5010185273.aspx (NETGEAR READYNAS NV+ 4TB GIGABIT (4X1TB)) ser ut att ha hw RAID etc.

Den har stöd för TimeMachine.

Någon som har någon erfarenhet eller kan föreslå något annat liknande eller bättre alternativ?

Helst skulle jag vilja ha denna: http://www.dustin.se/pd_5010368275.aspx men den är nog för dyr
Citera
2010-01-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajaxx
efter att jag förstått att TimeCapsul inte har skyddade diskar, ja jag är ny på MAC, har jag troligtvis bestämt mig för denna:

http://www.dustin.se/pd_5010185273.aspx (NETGEAR READYNAS NV+ 4TB GIGABIT (4X1TB)) ser ut att ha hw RAID etc.

Någon som har någon erfarenhet eller kan föreslå något annat liknande eller bättre alternativ?

Helst skulle jag vilja ha denna: http://www.dustin.se/pd_5010368275.aspx men den är nog för dyr

Intressant, följer detta med intresse!

Jag har en Dlink NAS (2 x 500GB speglat) till 4-5 PC och en Mac i hemnätverket. Ingen av de backupprogramvaror jag provat för PC har fungerat som det är tänkt (Retrospect, Memeo Backup m fl verktyg på lägre nivå) och jag gör numera manuella backuper, givetvis alltför sällan.

Det är verkligen skandal att det ska vara så jävla svårt för tillverkarna att svara mot användarnas behov av backup efter så många år!

Har inte haft tillfälle att prova Time Capsule men antar att den fungerar lika smidigt som det mesta Apple gör, åtminstone för Macarna i nätverket. MEN, samtidigt är det ju rejält hål i huvudet av Apple att inte erbjuda denna lösning med RAID. I mitt fall har Dlinks RAID lösning räddat mig en gång, (en disk havererade efter ca 6 månader), så att köpa en ny backuplösning utan RAID är INTE aktuellt.
Citera
2010-01-31, 23:04
Medlem
Flärps avatar
Köp en ReadyNAS från Netgear. Den har stöd för alla plattformar och TimeMachine. Dessutom har den inbyggt stöd för Xbox360 så du kan streama direkt från den om du nu äger en sådan.
Citera
2010-02-01, 06:39
Medlem
Ajaxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritankare
Intressant, följer detta med intresse!

Jag har en Dlink NAS (2 x 500GB speglat) till 4-5 PC och en Mac i hemnätverket. Ingen av de backupprogramvaror jag provat för PC har fungerat som det är tänkt (Retrospect, Memeo Backup m fl verktyg på lägre nivå) och jag gör numera manuella backuper, givetvis alltför sällan.

Det är verkligen skandal att det ska vara så jävla svårt för tillverkarna att svara mot användarnas behov av backup efter så många år!

Har inte haft tillfälle att prova Time Capsule men antar att den fungerar lika smidigt som det mesta Apple gör, åtminstone för Macarna i nätverket. MEN, samtidigt är det ju rejält hål i huvudet av Apple att inte erbjuda denna lösning med RAID. I mitt fall har Dlinks RAID lösning räddat mig en gång, (en disk havererade efter ca 6 månader), så att köpa en ny backuplösning utan RAID är INTE aktuellt.

Hade Windows Home Server fungerat bra för Mac hade jag behållit den som huvud-NAS men jag får den inte a fungera smärtfritt med Mac. Jag är på väg att konvertera samtliga (5) Windowsmiljöer hemma till Mac vilket gör att jag kommer att använda WHS som filmserver fr gamla hemvideos och bilder. Den har sw RAID och framför allt enligt mig en mycket bra backupfunktion, min rekommendation är att titta på den om det är i första hand Windows du har och sedan finns det trådar hur du får TM att fungera eller andra backup sw
Citera
2010-02-01, 06:45
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajaxx

Jag har en http://www.dustin.se/pd_5010185273.aspx (NETGEAR READYNAS NV+ 4TB GIGABIT (4X1TB)) och är nöjd. Kör både Mac och PC mot den. Jag har inte nått fram till att testa TimeMachine eller några sofistikerade backup-lösningar utan kör den som ren masslagringsenhet.

Det enda negativa är ljudnivån. Den är lite störande om jag inte har någon dator eller annan ljudkälla på i mitt arbetsrum. Samma gäller om jag bara använder min MBP som vid normal drigt är ljudlös.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in