2009-11-03, 15:18
Bannlyst
Hej! Jag äger en hel del aktier som går med vinst. Om jag säljer alla mina aktier där vinster är X kr. O köper för alla dessa pengar en bil som jag sedan "säljer" till familjmedlem för lite mindre peng ( -X = vinsten av aktieaffären). Kan man då dra av aktievinsten i skattedeklarationen med det dåliga bilförsäljingen?
Citera
2009-11-03, 15:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Nej det går inte....
Citera
2009-11-03, 22:39
Medlem
fordonsförarens avatar
Dra av skatt för att du förlorar pengar på en bilaffär Du tror inte att i princip alla förlorar pengar på att äga bil ett par år och sen sälja den?
Citera
2009-11-03, 23:25
Bannlyst
haha ok tack för dessa 2 svar, men finns det nån "affär" där man kan dra av vinsten på aktier i en "dålig affär" ?

det måste finnas ett sätt att behålla kakan o samtidigt äta den
Citera
2009-11-04, 00:59
Medlem
Diablo1118s avatar
Ja kommer du på något så berätta.......jag vet inget sätt att komma undan utan möjligen skita i skatten och fly utomlands.....
Annars är ett alternativ att köpa tvivelaktiga aktier och sälja med förlust som motsvarar vinsten.....då slipper du skatten.....
Senast redigerad av Diablo1118 2009-11-04 kl. 01:02.
Citera
2009-11-04, 01:09
Medlem
Nej, det går inte. Staten vill ha sin andel (30%) av vinsten.
Citera
2009-11-04, 11:53
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rushdi
Hej! Jag äger en hel del aktier som går med vinst. Om jag säljer alla mina aktier där vinster är X kr. O köper för alla dessa pengar en bil som jag sedan "säljer" till familjmedlem för lite mindre peng ( -X = vinsten av aktieaffären). Kan man då dra av aktievinsten i skattedeklarationen med det dåliga bilförsäljingen?

HAHAHA, Vilken värld lever du i?

Jag skulle själv vilja dra av för alla dåliga affärer jag gjort.
Vore inte fel att medvetet sälja prylar billigt till vänner och ändå inte förlora på det..

Det här är nog den mest puckade frågan av alla puckade frågor jag läst på flashback
Citera
2009-11-04, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
HAHAHA, Vilken värld lever du i?

Jag skulle själv vilja dra av för alla dåliga affärer jag gjort.
Vore inte fel att medvetet sälja prylar billigt till vänner och ändå inte förlora på det..

Det här är nog den mest puckade frågan av alla puckade frågor jag läst på flashback

Det finns inga puckade frågor bara puckade svar från puckade personer.
Citera
2009-11-04, 21:28
Medlem
Enda möjligheten att slippa skatt på kapitalvinst är väl en kapitalförsäkring? Men det känns inte speciellt aktuellt i ditt fall ändå eftersom du redan har ett innehav i en depå antar jag.
Citera
2009-11-04, 22:37
Medlem
NashuaMoments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rushdi

Varför skulle du få köpa en bil för icke-skattade pengar? När aktierna säljs skattas dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in