Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Teleborg hade faktiskt varit ett bra ställe att bygga högt/högre på med tanke på att de i viss mån redan börjat med tvillingtornen och nu senast de båda passivhusen som är runt åtta våningar högt. Just det där att man inte bygger högre än åtta våningar är väl det som klagas ganska friskt på, både tidigare och nu på det nya huset du nämner.
Tanken var att bygga ett hus med 17 våningar där, men i sann svensk småstadsmentalitet överklagades det. Läs
http://vaxjo.se/upload/21641/Bl%C3%A5sb%C3%A4lgen%201%20mfl.pdf från sidan 14. Jag blir lite rädd över hur vissa motarbetar fina förslag.
Notera även att detaljplanen har fastslagit en övre gräns på 12 våningar (se sid 20)
Citat:
Sen är det väl inte 60-talskåkarna de vill behålla i centrum utan de byggnaderna är de mest hatade och omdiskuterade efter danskarnas härjningar på 60-talet. (modern tid då alltså). Man plockade hit en massa danska arkitekter som ersatte den gamla stadskärnan med de då moderna betongklossarna. Det är dessa klossar som folket idag räknar som ett missdåd, men att de gamla ''fina'' husen som revs var i det närmaste fallfärdiga talas det tyst om.
Det där med att de gamla "fina" husen inte var så fina är något som hålls tyst om i hela riket. Problemet som jag ser det är att de byggdes efter det gamla rutnätet, och ska man då bygga nytt så måste man följa det, eftersom det är riksintresse. Det alternativet som jag föredrar är i så fall en ombyggnation, lik den man gjorde med kåken som Ica Cityhallen ligger i.
Citat:
När det gäller vattentornet handlar det väl mycket om att de flesta vill ersätta det fallfärdiga tornet med något nytt och då dagens arkitekter gärna bygger för att sticka ut istället för att passa in (ivrigt påhejade av nyrikingar och annat folk som anser sig ha råd att bo i det nya huset) blir det tjafs då området kring kullen är i mångt och mycket från 50-talet eller äldre anser många att ett modernt nybygge inte skulle passa in i kvarteret.
Jag själv är faktiskt böjd att hålla med dem i detta fall och ställer mig även frågande till att så många anser att Växjö behöver ett ''landmärke'' och varför man vill bygga det högsta huset på den högsta punkten.
Men om nu det finns nyrikingar som vill bo där, varför inte? Jag tycker att det vore ett bra sätt att få lite fart på arkitekturen inne i centrum. Att det inte passar in helt i omgivningen kan jag hålla med om, men å andra sidan så måste man våga för att vinna. För någon annan stans i centrum går det inte att bygga högt. Landmärket som sådant finns redan där, men är i så pass bedrövligt skick att det är lika bra att bila ner det. Hade det gått hade jag gärna ställt mig positiv till en renovering, men nu är det så att det är ett vattentorn, och därför är det i stort sett bara översta delen (gamla kafe-delen) som går att nyttja till annat än att lagra vatten i.
[quote]Stationsområdet är ju bedrövligt att se varje gång man är nere och hälsar på och jag måste nästan säga att vad som helst är bättre än vad det är idag.[/qoute]
Kan inte göra annat än att hålla med dig, men att riva spår när det är spårbrist känns inte som ett steg åt rätt håll.
Citat:
Det stora problemet med centrumhandeln verkar vara en kombination av att husägarna i de flesta fall tar ut rena ockerhyror (jag kan inte svära på detta men det nämns ofta i artiklar när affärer läggs ner) och att folk i allmänhet idag är så bekväma att de inte kan gå ett par hundra meter från de yttre parkeringsplatserna in till Storgatan.
Jo visst är det så att hyrorna i många fall inte är nådiga. Jag kan tycka att det är en tråkig utveckling, men en utveckling som någon. En annan faktor kan vara priserna på parkering, är det rimligt att betala 15kr/h för en parkering på torget?