2009-11-03, 11:01
Medlem
BlackBeavers avatar
Eftersom Jönköping har en egen tråd så...

Efter tre år i denna ganska tråkiga håla så känner man att man borde starta en tråd om denna jämmerliga stad..

Den infödda Växjöbon (minoritet numera) som jag uppfattat det är väldigt misstänksam mot allt nytt och fram för allt förändringar. Oftast är det denna kategori invånare som överklagar byggplaner och obstruerar all utveckling.

Hela staden känns medioker och centrum är väldigt litet ja man kan nästan säga att den bara är två riktiga gator Storgatan och Kungsgatan resten kan man glömma....men det värsta är när växjöbor som argument mot byggplaner centralt anser att allt minsann ska vara som det alltid varit, allt nytt är av ondo.

Finns några bostadsområden som förtjänar att nämnas Nydala och Araby. Kan väl inte kallas världens vackraste miljöer fast det finns nog betydligt värre på andra håll. Teleborg har också hög kriminalitet trots att där inte finns samma typ av förortskaraktär som Araby t ex.
Senast redigerad av BlackBeaver 2009-11-03 kl. 11:05.
Citera
2009-11-03, 17:20
Medlem
Har en kompis som bor i Växjö som jag besöker då och då..sorry alla Växjöbor men det är en håla, känns mycket mindre än 60.000 i staden (80.000) i kommunen (enligt uppgift). Måste vara Sveriges minsta centrum om man jämför med invånarantal och utelivet för folk över 30 inskränker sig till Harrys som är litet och trångt.

Ingen verkar bo i centrum heller för där finns bara en massa fula sextiotals-kontor. Min kompis sa att det finns inget utrymme för bostäder ovanför kontoren för man får bara bygga tre våningar centralt...kan det stämma??
Citera
2009-11-04, 11:09
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver

Den infödda Växjöbon (minoritet numera) som jag uppfattat det är väldigt misstänksam mot allt nytt och fram för allt förändringar. Oftast är det denna kategori invånare som överklagar byggplaner och obstruerar all utveckling.

Det är inte bara du som uppfattar det så. Jag har bott i över 20 år i Växjö. Nu är det dock sex år sedan jag bodde där. Misstänksamheten mot allt nytt är fast förankrad i Växjö. Kolla gärna kommentarerna på Smålandspostens hemsida när det är någon artikel om något nytt. Folk vill att staden ska stå stilla och helst att det ska hända så lite som möjligt. Finns det någon som har en intressant idé eller är lite kreativ och påhittig får den bara en massa skit. Nytänkandet när det gäller att göra om staden, bygga nya hus eller göra något oväntat motarbetas stenhårt. Det finns till en klan som vill att man bygger World trade center vid flygplatsen. Det är ju häftigt. Staden ska inte få utvecklas. Där ska det vara tråkigt och fult.
Senast redigerad av mishima 2009-11-04 kl. 11:12.
Citera
2009-11-04, 20:16
Medlem
LågOchLångsams avatar
Den extrema konservatismen som ni beskriver känns som ett igenkommande fenomen i många mindre städer. Alla ser om sitt eget bästa, "Klart man inte kan bygga ett höghus här, det förstör min utsikt!" Det byggs faktiskt ganska flitigt i Växjö, fast det är "villaförorterna" som byggs ut. I centrum överklagas allt. Ex på Teleborg byggs det nu ett nytt åttavåningshus, något sådant är otänkbart i centrum. Istället vill man behålla sina 60-tals kåkar, för höghus förstör karaktären... Det finns en viss poäng där, rutnätssystemet är nämligen av riksintresse, men det går att 1) bygga så att det passar in i rutnätet, eller 2) Bygga utanför rutnätet, ex Solberget. Både WTC och 12 våningshuset på Solberget (Vattentornet) överklagas från grannarna. Jag försvarar på intet sätt den imbecill som lagt förslaget om ett WTC på spårområdet, för det är också något som är svårt eftersatt. DSB First vill bygga en extra perrong för att kunna öka antalet avgångar. Det finns flera som lobbar för att bygga dubbelspår mellan Alvesta och Emmaboda eftersom spåren är överbelastade. Istället för att bygga en vettig station där det kan inrymmas affärslokaler, se Göteborgs C och Nordstan, en fullkomligt lysande lösning. Men i stället vill man anlägga stationer utanför centrum, ute vid Bäckaslöv och Universitetet, en ide som jag stödjer, men de ska inte få ersätta "huvudstationen". Centrum kommer att dö, och verksamheterna flyttar ut mot bostadsområdena. Handeln koncentreras till de köpcentra som finns i utkanterna, Samarkand, Norremark, Handelsplats I11 och Västerport. Det nya område som planeras söder om Teleborg har kommunen en vision om att där ska finnas både bostäder, jobb och affärer.
Växjö centrum består till 90% av tre- till fyravåningshus där markplan inhyser företag, andra planet kontor och översta våningen bostäder, klart att centrum känns tomt när ingen bor där.

Mina två öre
Citera
2009-11-04, 21:07
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Den extrema konservatismen som ni beskriver känns som ett igenkommande fenomen i många mindre städer. Alla ser om sitt eget bästa, "Klart man inte kan bygga ett höghus här, det förstör min utsikt!" Det byggs faktiskt ganska flitigt i Växjö, fast det är "villaförorterna" som byggs ut. I centrum överklagas allt. Ex på Teleborg byggs det nu ett nytt åttavåningshus, något sådant är otänkbart i centrum. Istället vill man behålla sina 60-tals kåkar, för höghus förstör karaktären... Det finns en viss poäng där, rutnätssystemet är nämligen av riksintresse, men det går att 1) bygga så att det passar in i rutnätet, eller 2) Bygga utanför rutnätet, ex Solberget. Både WTC och 12 våningshuset på Solberget (Vattentornet) överklagas från grannarna. Jag försvarar på intet sätt den imbecill som lagt förslaget om ett WTC på spårområdet, för det är också något som är svårt eftersatt. DSB First vill bygga en extra perrong för att kunna öka antalet avgångar. Det finns flera som lobbar för att bygga dubbelspår mellan Alvesta och Emmaboda eftersom spåren är överbelastade. Istället för att bygga en vettig station där det kan inrymmas affärslokaler, se Göteborgs C och Nordstan, en fullkomligt lysande lösning. Men i stället vill man anlägga stationer utanför centrum, ute vid Bäckaslöv och Universitetet, en ide som jag stödjer, men de ska inte få ersätta "huvudstationen". Centrum kommer att dö, och verksamheterna flyttar ut mot bostadsområdena. Handeln koncentreras till de köpcentra som finns i utkanterna, Samarkand, Norremark, Handelsplats I11 och Västerport. Det nya område som planeras söder om Teleborg har kommunen en vision om att där ska finnas både bostäder, jobb och affärer.
Växjö centrum består till 90% av tre- till fyravåningshus där markplan inhyser företag, andra planet kontor och översta våningen bostäder, klart att centrum känns tomt när ingen bor där.

Mina två öre
Teleborg hade faktiskt varit ett bra ställe att bygga högt/högre på med tanke på att de i viss mån redan börjat med tvillingtornen och nu senast de båda passivhusen som är runt åtta våningar högt. Just det där att man inte bygger högre än åtta våningar är väl det som klagas ganska friskt på, både tidigare och nu på det nya huset du nämner.

Sen är det väl inte 60-talskåkarna de vill behålla i centrum utan de byggnaderna är de mest hatade och omdiskuterade efter danskarnas härjningar på 60-talet. (modern tid då alltså). Man plockade hit en massa danska arkitekter som ersatte den gamla stadskärnan med de då moderna betongklossarna. Det är dessa klossar som folket idag räknar som ett missdåd, men att de gamla ''fina'' husen som revs var i det närmaste fallfärdiga talas det tyst om.

När det gäller vattentornet handlar det väl mycket om att de flesta vill ersätta det fallfärdiga tornet med något nytt och då dagens arkitekter gärna bygger för att sticka ut istället för att passa in (ivrigt påhejade av nyrikingar och annat folk som anser sig ha råd att bo i det nya huset) blir det tjafs då området kring kullen är i mångt och mycket från 50-talet eller äldre anser många att ett modernt nybygge inte skulle passa in i kvarteret.

Jag själv är faktiskt böjd att hålla med dem i detta fall och ställer mig även frågande till att så många anser att Växjö behöver ett ''landmärke'' och varför man vill bygga det högsta huset på den högsta punkten.

Stationsområdet är ju bedrövligt att se varje gång man är nere och hälsar på och jag måste nästan säga att vad som helst är bättre än vad det är idag.

Det stora problemet med centrumhandeln verkar vara en kombination av att husägarna i de flesta fall tar ut rena ockerhyror (jag kan inte svära på detta men det nämns ofta i artiklar när affärer läggs ner) och att folk i allmänhet idag är så bekväma att de inte kan gå ett par hundra meter från de yttre parkeringsplatserna in till Storgatan.
Citera
2009-11-04, 21:35
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Sen är det väl inte 60-talskåkarna de vill behålla i centrum utan de byggnaderna är de mest hatade och omdiskuterade efter danskarnas härjningar på 60-talet. (modern tid då alltså). Man plockade hit en massa danska arkitekter som ersatte den gamla stadskärnan med de då moderna betongklossarna. Det är dessa klossar som folket idag räknar som ett missdåd, men att de gamla ''fina'' husen som revs var i det närmaste fallfärdiga talas det tyst om.

Har inte de danska arkitekterna som var i Växjö på 60-talet blivit lite omvärderade? Smålands Museum släppte förra året en bok om de arkitekterna där de får lite upprättelse. Jag har tänkt köpa den men det har inte blivit av.

http://www.smalandsmuseum.se/Museet/Aktuellt/museet_aktuellt_danskarna.html
Citera
2009-11-04, 22:03
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Teleborg hade faktiskt varit ett bra ställe att bygga högt/högre på med tanke på att de i viss mån redan börjat med tvillingtornen och nu senast de båda passivhusen som är runt åtta våningar högt. Just det där att man inte bygger högre än åtta våningar är väl det som klagas ganska friskt på, både tidigare och nu på det nya huset du nämner.

Tanken var att bygga ett hus med 17 våningar där, men i sann svensk småstadsmentalitet överklagades det. Läs http://vaxjo.se/upload/21641/Bl%C3%A5sb%C3%A4lgen%201%20mfl.pdf från sidan 14. Jag blir lite rädd över hur vissa motarbetar fina förslag.

Notera även att detaljplanen har fastslagit en övre gräns på 12 våningar (se sid 20)

Citat:

Det där med att de gamla "fina" husen inte var så fina är något som hålls tyst om i hela riket. Problemet som jag ser det är att de byggdes efter det gamla rutnätet, och ska man då bygga nytt så måste man följa det, eftersom det är riksintresse. Det alternativet som jag föredrar är i så fall en ombyggnation, lik den man gjorde med kåken som Ica Cityhallen ligger i.

Citat:
När det gäller vattentornet handlar det väl mycket om att de flesta vill ersätta det fallfärdiga tornet med något nytt och då dagens arkitekter gärna bygger för att sticka ut istället för att passa in (ivrigt påhejade av nyrikingar och annat folk som anser sig ha råd att bo i det nya huset) blir det tjafs då området kring kullen är i mångt och mycket från 50-talet eller äldre anser många att ett modernt nybygge inte skulle passa in i kvarteret.

Jag själv är faktiskt böjd att hålla med dem i detta fall och ställer mig även frågande till att så många anser att Växjö behöver ett ''landmärke'' och varför man vill bygga det högsta huset på den högsta punkten.

Men om nu det finns nyrikingar som vill bo där, varför inte? Jag tycker att det vore ett bra sätt att få lite fart på arkitekturen inne i centrum. Att det inte passar in helt i omgivningen kan jag hålla med om, men å andra sidan så måste man våga för att vinna. För någon annan stans i centrum går det inte att bygga högt. Landmärket som sådant finns redan där, men är i så pass bedrövligt skick att det är lika bra att bila ner det. Hade det gått hade jag gärna ställt mig positiv till en renovering, men nu är det så att det är ett vattentorn, och därför är det i stort sett bara översta delen (gamla kafe-delen) som går att nyttja till annat än att lagra vatten i.

[quote]Stationsområdet är ju bedrövligt att se varje gång man är nere och hälsar på och jag måste nästan säga att vad som helst är bättre än vad det är idag.[/qoute]

Kan inte göra annat än att hålla med dig, men att riva spår när det är spårbrist känns inte som ett steg åt rätt håll.

Citat:
Det stora problemet med centrumhandeln verkar vara en kombination av att husägarna i de flesta fall tar ut rena ockerhyror (jag kan inte svära på detta men det nämns ofta i artiklar när affärer läggs ner) och att folk i allmänhet idag är så bekväma att de inte kan gå ett par hundra meter från de yttre parkeringsplatserna in till Storgatan.

Jo visst är det så att hyrorna i många fall inte är nådiga. Jag kan tycka att det är en tråkig utveckling, men en utveckling som någon. En annan faktor kan vara priserna på parkering, är det rimligt att betala 15kr/h för en parkering på torget?
Citera
2009-11-04, 22:14
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Har inte de danska arkitekterna som var i Växjö på 60-talet blivit lite omvärderade? Smålands Museum släppte förra året en bok om de arkitekterna där de får lite upprättelse. Jag har tänkt köpa den men det har inte blivit av.

http://www.smalandsmuseum.se/Museet/Aktuellt/museet_aktuellt_danskarna.html
Jag vet inte hur det ligger till annat än att de bakas in i all ombyggnad från 50 & 60-talet när ''vanligt folk'' pratar om dem och till viss del är de väl förtjänta av det. Jag menar Kungsmad är väl inte världens finaste byggnad och vattentornet är inte speciellt vackert (även om man är van vid att det finns där). Men å andra sidan är Solstaden bakom Ulriksbergsskolan ganska trevlig att passera.

Wibroe har fortfarande företag i Växjö som för ett tag sedan blev belönat med något byggnadspris för några hus utanför stan. Nu kan det ju vara så att det som för tillfället tilltalar de som bedömer sådant verkar vara allt som byggs i trä, vilket dessa hus råkade vara. Tyvärr finns det också något annat lokalt arkitektbolag som får bygga mycket i stan och det dyker upp det ena svart/rostbruna träverket efter det andra och ser åtminstone i mina ögon bedrövligt ut, t.ex Resecentrum och träkåkarna på Teleborg.

När det gäller Wibroe var det väl de som ritade konserthuset och det området med biblioteket + omgivning ser helt ok ut. Boken du nämner är bl.a skriven av konstsnubben på SMP (Lissing) och den kanske ska införskaffas vid något tillfälle. Jag har själv ett par böcker med historia och fina bilder på byggutvecklingen i stan.

Jag satt precis innan här ikväll och kollade SMP på nätet och såg att de bestämt sig för att riva ''Vita villan'' bara för att WTC ska synas bättre när man kommer från söder. Inte för att kåken har något nostalgiskt värde för mig men ändå känns det lite trist för vi brukar alltid ta en promenad längs Södra järnvägsgatan när vi är nere och hälsar på. Det ligger ju ett par stora hus på andra sidan gatan som är förbaskat sköna för ögonen (och då menar jag inte lasarettets missfoster till parkeringshus).
Citera
2009-11-06, 17:07
Medlem
BlackBeavers avatar
Att en del Växjöbor är otroligt misstänksamma mot alla förändringar i sitt fula omhuldade centrum kommer ovedersägliga bevis på i denna artikel. Det rör sig alltså om att bygga ett nytt resecentrum och ett kontor, WTC plus lite bostäder på ett bedrövligt område som kallas stationsområdet. Området är så fult idag så att det trotsar all beskrivning, en ojämn grusplan och en asfaltsöken som av någon underlig anledning kallas bussterminal. Platsen är alltid nedskräpat av resenärer och ogräs växer på grusplanen. Detta vill infödda växjöbor bevara med näbbar och klor. Skrattretande! Märk väl hur många som är för förslaget och så är det alltid att 80% är för men det är alltid de 10 % bakåsträvare som får sin vilja igenom...Ett klargörande detta elände ligger mitt i centrum... Länk nedan...

www.smp.se/nyheter/vaxjo/vita-villan-kommer-att-rivas(1609580).gm
Citera
2009-11-07, 00:05
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
1.Tanken var att bygga ett hus med 17 våningar där, men i sann svensk småstadsmentalitet överklagades det. Läs http://vaxjo.se/upload/21641/Bl%C3%A5sb%C3%A4lgen%201%20mfl.pdf från sidan 14. Jag blir lite rädd över hur vissa motarbetar fina förslag.

Notera även att detaljplanen har fastslagit en övre gräns på 12 våningar (se sid 20)

2.Det alternativet som jag föredrar är i så fall en ombyggnation, lik den man gjorde med kåken som Ica Cityhallen ligger i.

3.För någon annan stans i centrum går det inte att bygga högt.

4.En annan faktor kan vara priserna på parkering, är det rimligt att betala 15kr/h för en parkering på torget
1.Jag tittade igenom pdf-filen lite snabbt och till viss del kan jag faktiskt hålla med den förste ''bakåtsträvaren'' då jag delar dennes åsikt om husen nere vid Trummen. Jag anser att trots att de belönades som ''bästa nybygge'' eller vad det nu var för ett tag sedan är alldeles hiskeliga. Ser ut som nån har glömt kvar byggnadsställningarna utanpå och med tanke på hur de båda Videum-monster som misspryder omgivningen innan campus ser ut så vill jag inte tänka på hur de ska se ut om ett par år när vind och väder gjort sitt till.

Sen kan väl ingen påstå att den här bågformade byggnaden de vill smälla upp är speciellt snygg oavsett om det är 8 eller 17 våningar. De bilder som finns från andra ställen är ju inte mycket att hurra för. Då hade det varit bättre med ett par våningar till på tvillingtornen eller på höghusen nere vid gamla vårdgymnasiet.

Jag misstänkar att den som skrivit klagomålet bor bland marklägenheterna/husen på Ljungfälle och som sagt känner man ju till det gamla uttrycket ''not in my backyard''. Det ultimata stället på Teleborg att bygga högt hade faktiskt varit där företagshotellet ligger. Då kunde det omöjligt störa de på Ljungfälle eller villaområdena söderut och de höga husen hade tornat upp sig fint från andra sidan Växjösjön (lasarettet och VEAB).

Tanken bakom ''Portvakten'' eller ''Välle broar'' eller vad det nu kallas tycker jag är alldeles lysande men tyvärr har de valt fel arkitektfirma. Sen tycker jag det är lite synd att Italienska palatset på andra sidan sjön försvinner bland alla nybyggen då jag gillar den byggnaden.

2.Jag är inte riktigt hundra på vad ICA cityhallen ligger (Jag tror inte det fanns när jag bodde där). Är det gamla A-center eller? I så fall förmodar jag att du menar byggnaden med Sports & Rookie i, och då håller jag inte med alls. Sandgärdsgatan var en av få gator i Växjö centrum med riktig gågatuatmosfär och jag tycker de nya kala väggarna har berövat gatan på all karaktär och att det inte alls passar in.

3.Jag kan inte låta bli att inte räkna Hovskulle till centrum och jag ser gärna att kvarteret får behålla sitt 50-talsstuk. Som tur är syns inte charterhotellen mellan bryggeriet och fängelset utifrån vägen.

Däremot anser jag att WTC trots det hemska amerikaniserade namnet och ett planerat bygge vid stationsområdet är helt ok. Jag var inne och kollade på Växjö.se och det tredje förslaget vad riktigt snyggt men det blir väl som vanligt något av de andra.

4.Nu vet jag inte vad de tar vid stationen men det kanske är lika mycket. Jag har för mig att det fanns gratisparkeringar lite överallt förr. Där bussarna håller till idag var väl grusparkering förr (och parkeringen vid stationen var bussändplats).
Citera
2009-11-07, 00:19
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Att en del Växjöbor är otroligt misstänksamma mot alla förändringar i sitt fula omhuldade centrum kommer ovedersägliga bevis på i denna artikel. Det rör sig alltså om att bygga ett nytt resecentrum och ett kontor, WTC plus lite bostäder på ett bedrövligt område som kallas stationsområdet. Området är så fult idag så att det trotsar all beskrivning, en ojämn grusplan och en asfaltsöken som av någon underlig anledning kallas bussterminal. Platsen är alltid nedskräpat av resenärer och ogräs växer på grusplanen. Detta vill infödda växjöbor bevara med näbbar och klor. Skrattretande! Märk väl hur många som är för förslaget och så är det alltid att 80% är för men det är alltid de 10 % bakåsträvare som får sin vilja igenom...Ett klargörande detta elände ligger mitt i centrum... Länk nedan...

www.smp.se/nyheter/vaxjo/vita-villan-kommer-att-rivas(1609580).gm
Jag tycker det är rätt kul att läsa insändarkommentarerna. Komik på hög nivå

Jag citerar två av bidragen bara för att visa på hur det ser ut.

Först kommer detta inlägg som faktiskt ställer realistiska och vettiga frågor som jag tror många undrar över.
Citat:
WTC
På vilket sätt kommer en byggnad som WTC ge mer jobb? På vilket sätt kommer WTC att göra centrum bättre?Bättre....på vilket sätt? Vad tillför isåfall en ny byggnad? Blir alla lyckligare? Eller vad handlar det om? Jag har nog missat detta...och vill gärna veta...

Postad av Växjöbo 2009-11-06 06:57
Bara för att det genast dyker upp en med detta väldigt givande bemötande.
Citat:
Till Växjöbo
Din kommentar är ju så, ursäkta uttrycket, dum att den knappast förtjänar en kommentar. Varför bygga städer öht? Det bästa är ju enligt din mening att bara lägga ner alltså? Vad är det mer du missat? Att Växjö får 1000 nya invånare varje år? Att det behövs bostäder och kontor centralt? Att det är 2009 kanske?

Postad av steff 2009-11-06 08:36
Och så ser det ut i en ändlös radda.

Men sen när det gäller procentutfallet som nämns här vet man aldrig om de som skriver insändare till SMP har samma procentmotsvarighet på andra håll.

Just i artikeln om Vita Villan är det ganska intressant om man läser kommentarerna med lite sunt förnuft som ledstjärna. Då ser man att det är en hel del som ifrågasätter varför man måste riva huset då det inte direkt påverkar bygget av WTC utan mest för att några anser att man kommer se mindre av WTC från Söder sett. Detta bemöts då av en hel armé av skyskrapeivrare som spyr galla över att de så kallade ''bakåtsträvarena'' är emot att bygga nytt på stationsområdet. Vilket de förstnämnda givetvis inte nämnt ett ord om.
Citera
2009-11-07, 09:57
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Jag vet inte hur det ligger till annat än att de bakas in i all ombyggnad från 50 & 60-talet när ''vanligt folk'' pratar om dem och till viss del är de väl förtjänta av det. Jag menar Kungsmad är väl inte världens finaste byggnad och vattentornet är inte speciellt vackert (även om man är van vid att det finns där). Men å andra sidan är Solstaden bakom Ulriksbergsskolan ganska trevlig att passera.

Wibroe har fortfarande företag i Växjö som för ett tag sedan blev belönat med något byggnadspris för några hus utanför stan. Nu kan det ju vara så att det som för tillfället tilltalar de som bedömer sådant verkar vara allt som byggs i trä, vilket dessa hus råkade vara. Tyvärr finns det också något annat lokalt arkitektbolag som får bygga mycket i stan och det dyker upp det ena svart/rostbruna träverket efter det andra och ser åtminstone i mina ögon bedrövligt ut, t.ex Resecentrum och träkåkarna på Teleborg.

När det gäller Wibroe var det väl de som ritade konserthuset och det området med biblioteket + omgivning ser helt ok ut. Boken du nämner är bl.a skriven av konstsnubben på SMP (Lissing) och den kanske ska införskaffas vid något tillfälle. Jag har själv ett par böcker med historia och fina bilder på byggutvecklingen i stan.

Jag satt precis innan här ikväll och kollade SMP på nätet och såg att de bestämt sig för att riva ''Vita villan'' bara för att WTC ska synas bättre när man kommer från söder. Inte för att kåken har något nostalgiskt värde för mig men ändå känns det lite trist för vi brukar alltid ta en promenad längs Södra järnvägsgatan när vi är nere och hälsar på. Det ligger ju ett par stora hus på andra sidan gatan som är förbaskat sköna för ögonen (och då menar jag inte lasarettets missfoster till parkeringshus).

Dagens Wibroe har rätt lite gemensamt med dåtidens. Det är väl sonen som driver det nu om jag inte minns helt fel. Bland de senaste skapelserna finns SPCS kontor, numera Visma, på I11-området. Det är även någon i den familjen som drev restaurangerna Wibrowski och Fiskepiren och sedan även var delägare i Kafe De Luxe.

Citat:
2.Jag är inte riktigt hundra på vad ICA cityhallen ligger (Jag tror inte det fanns när jag bodde där). Är det gamla A-center eller? I så fall förmodar jag att du menar byggnaden med Sports & Rookie i, och då håller jag inte med alls. Sandgärdsgatan var en av få gator i Växjö centrum med riktig gågatuatmosfär och jag tycker de nya kala väggarna har berövat gatan på all karaktär och att det inte alls passar in.

Förr om åren, innan Storgatan blev gågata, så kallades Sandgärdsgatan lite för Växjös Ströget. Sedan när Storgatan blev gågata så tog den över som den stora shoppinggatan. Sandgärdsgatan har dock blivit lite bättre de senaste åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in