2009-11-03, 08:20
Bannlyst
Det var lange sedan jag gjorde triceps ovningar, visste inte riktigt varfor, men nu nar jag kort nagra reps sa marker jag att jag far ont nanstans mellan axeln och halsen ..

Om man kanner pa halsen och sedan foljer ena sidan sa marker man dar halsen slutar att det finns ben dar, om man foljer detta in nagra cm sa innanfor dar ar ett stalle som gor ont ..

Ngn som kanner igen lr vet hur jag kan starka detta pa ngt vis lr nat ?

Ovningen som genofordes var att simpelt anvanda sig av kroppen for att ga upp och ner fran ett trappsteg..
Citera
2009-11-03, 10:21
Moderator
^Eazs avatar
flyttar till skade/rehabdelen.
/Mod
Citera
2009-11-03, 11:26
Medlem
Slackoffs avatar
En tricepsövning där man går upp och ner ifrån ett trappsteg?
Citera
2009-11-03, 14:23
Medlem
pezrulezhaakons avatar
americanviking

Du får nog beskriva problemet mer ingående. Exakt var det gör ont, vilken rörelse som gör ont. En viktig faktor är säkert ditt utförande i övningen, eftersom du inte har kört triceps på länge.
Citera
2009-11-04, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
En tricepsövning där man går upp och ner ifrån ett trappsteg?

Om man utgar ifran din avatar sa verkar det inte som om du vet sa mkt om tricepsovningar om det ar du pa bilden: skamt asido sa tror jag att de flesta som last detta forstod vad jag menade.

Dips hette det tydligen:

http://www.youtube.com/watch?v=nx9gVDCnT84
Citera
2009-11-04, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Du får nog beskriva problemet mer ingående. Exakt var det gör ont, vilken rörelse som gör ont. En viktig faktor är säkert ditt utförande i övningen, eftersom du inte har kört triceps på länge.

Nyckelbenet heter det, jag tror inte att det ar sjalva nyckelbenet utan innanfor nyckelbenet precis .. Nar jag gar upp kanner jag att det frestas dar och jag horde/kande att det knacktes/sprakade whatever inuti darinne ..

Jag sag dock pa videon som jag postade ovan att jag gjorde denna ovning fel iom att jag strackte ut hela kroppen dvs benen fullt ut ..

Men han sa att det skulle pafresta armbagarna ..

Hur som helst sa far jag vall prova att gora denna ovning pa ratt satt, men det kanns konstigt att det pafrestas for mig vid nyckelbenet .. :S
Citera
2009-11-04, 00:19
Medlem
för tung belastning bara tror jag. en massa otränade muskeltrådar som helt plötsligt får maxbelastning (dips är tungt även för vältränade..) -brister. träna lugnt i början och öka succesivt- musklerna måste få tid på sig att anpassa sig (växa/få ökad styrka)..
Citera
2009-11-04, 00:49
Medlem
pezrulezhaakons avatar
americanviking

Dips är ingen höjdarövning. Problem som du beskriver är vanliga i nyckelbensregionen. Tipset är att undvika dips såvida du inte prompt vill bli bättre i den, eller ska tävla i AF. Det finns andra övningar som tränar de arbetande musklerna bättre till lägre skaderisk.
Citera
2009-11-06, 00:58
Bannlyst
Citat:
Dips är ingen höjdarövning. Problem som du beskriver är vanliga i nyckelbensregionen. Tipset är att undvika dips såvida du inte prompt vill bli bättre i den, eller ska tävla i AF. Det finns andra övningar som tränar de arbetande musklerna bättre till lägre skaderisk.

tack missz och dig ..

vad finns det for andra ovningar man kan gora och enbart anvanda sig av kroppen eller ngt simpelt redskap for att trana triceps ?? eller maste man anvanda sig av hantlar
Citera
2009-11-06, 07:44
Medlem
pezrulezhaakons avatar
americanviking

Det närmsta du kommer dips är smala armhävningar med händerna axelbrett och armbågarna utmed sidan på kroppen. Det blir betydligt lägre skaderisk för axelleden, dessutom tränar den triceps/framsida delta bra.

Vill du senare ha mer belastning kan du ha en ryggsäck med lite skrot i.

Annars i gymmet finns det mängder med övningar att tillgå.
Citera
2009-11-09, 21:03
Bannlyst
Citat:
Det närmsta du kommer dips är smala armhävningar med händerna axelbrett och armbågarna utmed sidan på kroppen. Det blir betydligt lägre skaderisk för axelleden, dessutom tränar den triceps/framsida delta bra.

Vill du senare ha mer belastning kan du ha en ryggsäck med lite skrot i.

Annars i gymmet finns det mängder med övningar att tillgå.

Vad menar du med "smala armhavningar" ? Menar du alltsa att utrymmet mellan handerna ska vara smalt och inte dra ut armarna sa langt pa sidorna eller hur menar du ?
Citera
2009-11-09, 23:23
Medlem
pezrulezhaakons avatar
americanviking

Smal armhävning är att du låter händerna vara axelbrett i golvet och placerar överarmarna/armbågarna nära sidorna på kroppen. Smalare än så finns ingen anledning att köra.

Håller du brett som i "vanligt" utförande, med armbågarna rakt ut från kroppen så blir det istället mer en bröstövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in