• 2
  • 3
2009-11-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
OIL SLUDGE

Är bilen servad enligt boken och ifylld rätt med stämplar från auktoriserade verkstäder ska detta gå på den 8 åriga förlängda motorgarantin som Saab införde just p.g.a. oil-sludge problemet, tror jag iaf.

Värt att kolla upp!
Snackat med saab idag å garantin täcker inte turbos...å inte heller min bil tydligen då det inte gäller 2.3t. Tack för tipset...absolut värt att kolla men ingen jackpot denna gång =). Hade bilen gått under 10 000 mil hade försäkringen täckt kostnaden men icke heller det uppfylldens :P
Citera
2009-11-06, 23:00
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torock
Snackat med saab idag å garantin täcker inte turbos...å inte heller min bil tydligen då det inte gäller 2.3t. Tack för tipset...absolut värt att kolla men ingen jackpot denna gång =). Hade bilen gått under 10 000 mil hade försäkringen täckt kostnaden men icke heller det uppfylldens :P

Ge dig inte så lätt. Garantin gäller alla Saabs B2x5-motorer from 98-03. Det är alla fyrcylindriga motorerna med svart DI-kassett. Dock har det varit fram o tillbaka huruvida turbon ingår då Saab vill komma undan rep av havererade oilsludgade turbos. Bilen ska ha komplett servicebok. Ligg på!

Mvh
Citera
2009-11-07, 00:40
Medlem
Prostreet32s avatar
Tips.
Byt till Aero turbon nu när du byter.

Utbytesturbo, samma som innan:

Garett GT1752 5850:-

Utbytesturbo, aero turbon:

Mitsubishi TD04HL 6350:-
Rörsats för montage av aero turbon: 1090:-

Detta är priser på delarna hämtade från www.speedparts.se.
Exkl. arbete.
Citera
2011-08-15, 00:49
Medlem
Gx740s avatar
Hej, en liten off-topic fråga.

Måste man stå på tomgång med bilen i några minuter för att låta turbon ''stänga av?''.

Nån på jobbet som sa att man ska låta bilen stå i 1 minut eller nått efter körning, även efter kortare stadskörningar, så att turbon får gå ner i varv eller stängas av =P

Annars kommer den tydligen att haverera?

Jag kan förstå att man skall låte bilen stå nån minut på tomgång efter landsvägskörningar dom man fräst på lite mera, men efter stadskörningar?

Ursäkta min okunnighet.

Tack på förhand!
Citera
2011-08-15, 01:25
Medlem
Nej, detta var vanligt då turbon enbart var oljekyld. Nuförtiden då de är vattenkylda också är detta inget stort problem. Dock om du kört hårt så är det ju inte bra att stänga av bilen utan att låta turbon kyla ner sig. Men vanlig körning så är det bara stänga av som på vilken bil som helst.

Lycka till.
Citera
2011-08-15, 02:34
Medlem
Gx740s avatar
Ok! Kanske ska tillägga också att jag kör en SAAB 9-5 med 9.3T, 2001.
Citera
2011-08-15, 21:33
Medlem
blackboxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gx740
Hej, en liten off-topic fråga.

Måste man stå på tomgång med bilen i några minuter för att låta turbon ''stänga av?''.

Nån på jobbet som sa att man ska låta bilen stå i 1 minut eller nått efter körning, även efter kortare stadskörningar, så att turbon får gå ner i varv eller stängas av =P

Annars kommer den tydligen att haverera?

Jag kan förstå att man skall låte bilen stå nån minut på tomgång efter landsvägskörningar dom man fräst på lite mera, men efter stadskörningar?

Ursäkta min okunnighet.

Tack på förhand!

Det stämmer mycket bra.
om du stänger av bilen direkt efter körning så får turbon ingen olja/smörjning, dvs att turbon går utan olja efter avstängningen = död turbo
Har dock inget speciellt med kylningen att göra
Citera
2011-08-15, 21:41
Medlem
Gx740s avatar
Kan man höra när turbon stängs av?
Citera
2011-08-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gx740
Kan man höra när turbon stängs av?

Om man nu kan säga att en turbo är på och av så är den alltid på. Sen är det såklart att axeln/turbinen snurrar fortare än fortast då du har laddtryck än vad den gör på tomgång. Så står du och pumpar på gasen så varvtalet vandrar mellan 1500-6000varv och du lyckas bygga upp lite tryck och stänger av vid 6000 varv tar det väl kanske 5-10 sek innan turbinen stannat. Men turbon går ju inte sönder för den sakens skull. Det som är obra är då turbon är onormalt varm och man stänger av och oljan som ligger kvar kokar och bränns fast vilket gör att oljekanalen genom turbon och runt axeln sätts igen p.g.a. det.

Så kör du normalt så stäng av bilen som vanligt. De gångerna man kan stå på tomgång innan avstängning är då man kört som en dåre/grenrör+turbo glöder. Oftast då man kört hårt brukar man ju ta det lugnt sista biten innan man parkerar så slipper man stå på tomgång.

Lycka till.
Citera
2011-08-15, 23:37
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Undvik att:

1. Stänga av bilen från något annat varv än tomgång. Lagret i turbon är av hydrodynamisk typ och är beroende av olja. Turbon kommer ändå snurra efter du stängt av bilen, den tiden vill man minimera. Motorn på tomgång när du stänger av.

2. Belasta bilen hårt och därefter stänga av den tvärt.
Turbon kyls av vatten och när du stänger av motorn försvinner vattenflödet till motorn.
Vattnet kommer fortsätta att flöda pga av uppvärmningseffekten i den varma turbon.
Men detta räcker inte om du kört som ett svin och turbon glöder som illröd gris. Oljan som är kvar i turbon gillar inte detta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in