Citat:
Ursprungligen postat av Skattefifflarn
Ehm... ärligt talat, har du läst kurser på distans och endast lyckats få IG eller G kanske inte Handelshögskolan Stockholm är rätt skola för dig.
"Men hur funkar det om man läst basår eller t.ex via distans som inte har betyg utan bara ger behörighet?" - Kan du vara god att förklara vad du menar med den meningen så kan jag försöka ge dig ett svar.
Behöver man ha VG i vissa ämnen, behöver man ha VG i vissa ämnen även om man har läst dem på distans.
Jag tror att det han/hon menar är tex många behörighetsgivande kurser som ska motsvara någon utav gymnasiekurserna, där ofta bara ett underkänt eller ett godkänt betyg ges. Det handlar alltså inte om att man inte uppnått en tillräcklig nivå för ett högre betyg - du kan ha alla rätt, mer än godkänt (eller pass) kan ändå inte fås. Är vad jag vet väldigt vanligt på folkhögskolor varför folkhögskolor oftast får väldigt få platser om någon kvot alls.
Jag skulle tro att du inte får behörighet helt enkelt, du får nog tentera upp motsvarande gymnasiekurs till det betyg som efterfrågas, tyvärr. På just handels har det tidigare varit vg i ett par ämnen utöver den vanliga högskolebehörigheten. Tror det var historia och samhälle a, vg i matematik d och vg i ett tredje språk nivå 3.
För övrigt så kan du ha g igenom hela gymnasiet och ändå läsa och höra hemma på handels då det finns flera andra kvoter för antagning, tex högskoleprovskvoten.