2009-11-02, 02:37
Medlem
bens0n1s avatar
Det var ett par år sedan jag gick i skolan och jag längtar verkligen inte tillbaka.
Jag tyckte skolan var ett okej ställe att träffa kompisar på men jag hatade verkligen lektionerna, det var det värsta jag visste.
Jag hatade lektionerna för att jag inte såg någon mening med att vara där.
Det gick så långt att jag gick klart åttan och hoppade därefter av plugget helt, det kanske märks på mitt sätt att skriva.
Anledningen varför jag hoppade av var för att man jag inte såg meningen i allt jag lärde mig.
Vi säger att jag va i skolan 10 timmar, då lärde jag mig något 1 max 2 av dom timmarna.

T.ex så har jag en kompis som gick någon linje på gymnasiet som handlade om att bygga hemsidor.
Det tog han 3 år att komma lika långt i gymnasiet som det tog för mig att sitta hemma och lära mig själv på 2 månader.

Jag tycker att en effektivisering borde vara något som borde skapa en debatt.
Jag tycker också att man ska lyssna på dem som har gått ut skolan precis eller på dom som går där nu.
Citera
2009-11-02, 02:48
Bannlyst
Detta är ett viktigt ämne, jag har flera ideer på hur man skulle kunna genomföra en effektivare grundskoleutbildning. Men dessa förslag skulle ses som brutala eller för hårda.

Jag tycker att dagens grundskola är väldigt slappt och enkelt att smöra till sig dyra betyg.
Citera
2009-11-02, 02:50
Medlem
Lassehetjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bens0n1
T.ex så har jag en kompis som gick någon linje på gymnasiet som handlade om att bygga hemsidor.
Det tog han 3 år att komma lika långt i gymnasiet som det tog för mig att sitta hemma och lära mig själv på 2 månader.
Jag tror att efersom det finns fler än ett ämne på gymnasiet så kan det förklara varför det tog längre tid för han, dessutom så är inlärningskurvan individuell för alla människor.
Men om vi säger att man bara skulle ha då till exempel att skapa hemsidor som den enda lektionen så skulle det givetvis gå betydligt fortare och vissa kanske skulle ha lärt sig allt mycket snabbare än andra.
Jag har hört att IV-programmet nu ska ändras så att man inte ska kunna få högskole-behörighet utan anpassa sig direkt för ett jobb i arbetslivet direkt, mycket praktik och träning på allt som det arbetet kräver.
Senast redigerad av Lassehetjag 2009-11-02 kl. 03:06.
Citera
2009-11-02, 02:53
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Det var ett par år sedan jag gick i skolan och jag längtar verkligen inte tillbaka.
Jag tyckte skolan var ett okej ställe att träffa kompisar på men jag hatade verkligen lektionerna, det var det värsta jag visste.
Det gick så långt att jag gick klart åttan och hoppade därefter av plugget helt, det kanske märks på mitt sätt att skriva.
Anledningen varför jag hoppade av var för att man jag inte såg meningen i allt jag lärde mig.
Vi säger att jag va i skolan 10 timmar, då lärde jag mig något 1 max 2 av dom timmarna.

Jag tycker också att man ska lyssna på dem som har gått ut skolan precis eller på dom som går där nu.

Jag är benägen att hålla med. Det här med "one size fits all" är en sossig kvarleva. Dessutom borde man se över hela skolsystemet. Att man ska gå nio år i grundskola på samma sätt som för hundra år sedan, är det verkligen det mest effektiva? Har någon ens funderat på det?

Allting kan förbättras och skolsystemet har egentligen aldrig ifrågasatts. Tack vare internet så finns det möjligheter idag som ingen kunde drömma om för 20 år sedan.

En ordentlig översyn av skolan är på sin plats. Både vad gäller organisation och metodik.
Citera
2009-11-02, 03:37
Medlem
motherfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazER__
Detta är ett viktigt ämne, jag har flera ideer på hur man skulle kunna genomföra en effektivare grundskoleutbildning. Men dessa förslag skulle ses som brutala eller för hårda.

Jag tycker att dagens grundskola är väldigt slappt och enkelt att smöra till sig dyra betyg
.

Nja, vågar inte instämma på den punkten. Förr i tiden var det lättare, vad jag har hört från äldre som hade det systemet. Sen beror det på läraren i fråga också. Vissa lärare är otroligt stränga med betygen. Jag förtjänade MVG i SO i 9an, men fick VG tack vare att läraren var väldigt sträng vad gäller betygen. Jag hävdar att jag hade fått MVG av vilken annan lärare som helst. Denna lärare gav även en polare som fick MVG i alla ämnen VG i SO.

Till TS: Jag skulle våga hålla med dig till 50%. Men frågan jag ställer mig är hur en 15årig grabb som näppeligen är mogen ska ställa sig i en affär (låt oss ta försäljare) och handskas med andra. Så, enligt mig borde man vara klar med ALLA (Inklusive högskolan) vid 18-19års åldern. Att gå i högskola tills man är 25-26 är ju vansinne.

Jag själv hade tänkt att läsa civilekonom(alternativt socionom) men kommer troligen att göra det också. För att jag vill jobba på kontor och inte på lager (är kontorsnisse)
Citera
2009-11-02, 03:44
Medlem
The Crashs avatar
Finns inte så mycket och förbättre. Senaste förbättringen var ju att de tog bort agandet, sen vettefan..

Jag gillar inte heller skolan särskilt mycket. Jag tycker det är lärarna det är fel på. En lärare vi hade i matte hade så monoton och tråkig röst att allt blev tråkigt. Jag var ganska vild då och gillade att jävlas med allt o alla, så jag försökte med henne. Vad jag än sa gjorde hon 1000x tråkigare.

te.x
Jag: "Pythagoras sats? Är den vit som all annan sperma?"
Hon: "Nej, du använder den för att räkna ut..." med monoton stämma.. BOORING!
Citera
2009-11-02, 04:03
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:

Din tes är klar och tydlig [reformera skolan genom effektivisering], men vad har du för objektiva argument?
  • Du tyckte skolan var tråkig och du tog inte till dig informationen som gavs mer än en eller två gånger av tio?
  • Din kompis som gick någon slags kurs i webbdesign lärde sig det under en längre tidsperiod, medan du själv lärde dig på två månader?

Vad tycker du borde förbättras? Är det studiekvalitén som måste ändras på? Är det ämnesvalen som måste förändras? Är det fel på lärarna? Satsas det för lite på de elever som saknar studiemotivation? (Om ja) Finns det några sociala skillnader att peka på som kan vara av intresse att ta upp i resonemanget? Har du några förslag på hur man skulle kunna förändra saker?

Din argumentationsteknik brister. Konkreta exempel som inte genomsuras av subjektiva värderingar är något som kan vara att tänka på här. Den "fakta" du hänvisar till rör enbart dig själv och din vän och utan att ge oss ytterligare kött på benen anser jag nog nästan att du hade kunnat låta bli att ens nämna dessa. Du lämnar läsaren undrandes vad som är fel, vari felet ligger men du lämnar sedan inte några förslag till förbättring.

Min personliga åsikt är att vi måste individanpassa skolan på ett bättre sätt än idag - dels för att hjälpa underbegåvade lågpresterande elever med att känna större studiemotivation, men främst för att de överbegåvade eleverna ska få en utbildning som motsvarar deras förväntningar, så att även dessa får känna att de blir utmanade istället för att, som det ser ut idag, tvingas till ett passivt utanförskap och förväntas tillgodose sina ytterligare krav helt på egen hand.
Citera
2009-11-02, 04:11
Medlem
Skolans 9 år skulle man kunna tryck ihop till kanske 3 år utan större problem.

Dessutom bör överbegåvade elever få tillgång till effektivare utbildning.
Citera
2009-11-02, 04:15
Medlem
motherfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Din tes är klar och tydlig [reformera skolan genom effektivisering], men vad har du för objektiva argument?
  • Du tyckte skolan var tråkig och du tog inte till dig informationen som gavs mer än en eller två gånger av tio?
  • Din kompis som gick någon slags kurs i webbdesign lärde sig det under en längre tidsperiod, medan du själv lärde dig på två månader?

Vad tycker du borde förbättras? Är det studiekvalitén som måste ändras på? Är det ämnesvalen som måste förändras? Är det fel på lärarna? Satsas det för lite på de elever som saknar studiemotivation? (Om ja) Finns det några sociala skillnader att peka på som kan vara av intresse att ta upp i resonemanget? Har du några förslag på hur man skulle kunna förändra saker?

Din argumentationsteknik brister. Konkreta exempel som inte genomsuras av subjektiva värderingar är något som kan vara att tänka på här. Den "fakta" du hänvisar till rör enbart dig själv och din vän och utan att ge oss ytterligare kött på benen anser jag nog nästan att du hade kunnat låta bli att ens nämna dessa. Du lämnar läsaren undrandes vad som är fel, vari felet ligger men du lämnar sedan inte några förslag till förbättring.

Min personliga åsikt är att vi måste individanpassa skolan på ett bättre sätt än idag - dels för att hjälpa underbegåvade lågpresterande elever med att känna större studiemotivation, men främst för att de överbegåvade eleverna ska få en utbildning som motsvarar deras förväntningar, så att även dessa får känna att de blir utmanade istället för att, som det ser ut idag, tvingas till ett passivt utanförskap och förväntas tillgodose sina ytterligare krav helt på egen hand.

Tror itne jag har sett någon underbegåvad i skolan faktiskt, det du egentligen menar är normalbegåvade. Sen vad gällande överbegåvade finns heller inte i normalbegåvade klasser, finns de som är liiiite över normalbegåvade men definitivt inte överbegåvade. Överbegåvade går i skolor som, i deras fall, kräver maxpoäng. Och jag kan garantera dig att det knappast finns nån överbegåvad i min skola, då alla är normalt begåvade. Intagningspoängen till min skola var iofs 210 (jag kom in där med 215 notera då att jag aldrig studerade i grundskolan).

Men annars ligger det i vad du säger.
Citera
2009-11-02, 07:34
Medlem
unsungs avatar
Citat:

Du belyser problemet med ett centralstyrt skolväsende, avreglera skolan och låt människor välja själva hur länge och under vilka former dom vill gå i skolan.
Citera
2009-11-02, 22:03
Medlem
bens0n1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta

Det jag menar är det du själv skriver. Individanpassa skolan...
Varför ska en hel skola gå och lära sig om partiklar och molekyler när kanske en eller två på hela skolan blir kemister/fysiker.
Tycker att ämnen som t.ex Kinesisk historia är något som man ska kunna välja bort om man är mer intresserad av t.ex idrott eller matte.
Visst är det grymt bra med en hel skola som kan allt om kinas histora, men det väger inte så tungt när hälften kan gångertabellen.
Sen så är det ju så att det mesta som man lär sig glömmer man bort efter ett tag.

Jag tycker bara att våra politiker som vi har idag inte vågar ändra eller göra nått åt saken. Dom kanske är för gamla och efterblivna?
Citera
2009-11-02, 22:07
Medlem
Jrgens avatar
PI -> U&S

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto