Citat:
Ursprungligen postat av bens0n1
Det var ett par år sedan jag gick i skolan och jag längtar verkligen inte tillbaka.
Jag tyckte skolan var ett okej ställe att träffa kompisar på men jag hatade verkligen lektionerna, det var det värsta jag visste.
Jag hatade lektionerna för att jag inte såg någon mening med att vara där.
Det gick så långt att jag gick klart åttan och hoppade därefter av plugget helt, det kanske märks på mitt sätt att skriva.
Anledningen varför jag hoppade av var för att man jag inte såg meningen i allt jag lärde mig.
Vi säger att jag va i skolan 10 timmar, då lärde jag mig något 1 max 2 av dom timmarna.
T.ex så har jag en kompis som gick någon linje på gymnasiet som handlade om att bygga hemsidor.
Det tog han 3 år att komma lika långt i gymnasiet som det tog för mig att sitta hemma och lära mig själv på 2 månader.
Jag tycker att en effektivisering borde vara något som borde skapa en debatt.
Jag tycker också att man ska lyssna på dem som har gått ut skolan precis eller på dom som går där nu.
Din tes är klar och tydlig [reformera skolan genom effektivisering], men vad har du för objektiva argument?
- Du tyckte skolan var tråkig och du tog inte till dig informationen som gavs mer än en eller två gånger av tio?
- Din kompis som gick någon slags kurs i webbdesign lärde sig det under en längre tidsperiod, medan du själv lärde dig på två månader?
Vad tycker du borde förbättras? Är det studiekvalitén som måste ändras på? Är det ämnesvalen som måste förändras? Är det fel på lärarna? Satsas det för lite på de elever som saknar studiemotivation? (Om ja) Finns det några sociala skillnader att peka på som kan vara av intresse att ta upp i resonemanget? Har du några förslag på hur man skulle kunna förändra saker?
Din argumentationsteknik brister. Konkreta exempel som inte genomsuras av subjektiva värderingar är något som kan vara att tänka på här. Den "fakta" du hänvisar till rör enbart dig själv och din vän och utan att ge oss ytterligare kött på benen anser jag nog nästan att du hade kunnat låta bli att ens nämna dessa. Du lämnar läsaren undrandes vad som är fel, vari felet ligger men du lämnar sedan inte några förslag till förbättring.
Min personliga åsikt är att vi måste individanpassa skolan på ett bättre sätt än idag - dels för att hjälpa underbegåvade lågpresterande elever med att känna större studiemotivation, men främst för att de överbegåvade eleverna ska få en utbildning som motsvarar deras förväntningar, så att även dessa får känna att de blir utmanade istället för att, som det ser ut idag, tvingas till ett passivt utanförskap och förväntas tillgodose sina ytterligare krav helt på egen hand.