2009-11-01, 20:50
Medlem
Makaron2s avatar
hur hårt ska man knyta dom??
hur vet man när dom passar??

sitter här med ett par begagnade som jag satt på mig nu. alla säger att man ska snöra dom hårt, men det känns som att man inte får ner nåt blod i fötterna juh.
har löst dom lite, men känns fortfarande som att inte blodet kommer fram riktigt. är dom för små då eller bara jag som är ovan och gnällig??
Citera
2009-11-01, 21:16
Medlem
Klaemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makaron2
Hur hårt ska man knyta ett par skor?
Hur vet man att ett par skor passar?

Det är högst individuellt och man får testa sig fram såklart. Det är som är bekvämt är det som är rätt och det är det bara du som kan avgöra.
Sen ska man givetvis inte knyta hur löst som helst eftersom det blir svårare att åka då, det är en parameter som du får ta med. Det är beroende på din personliga prestationsambition.

Jag personligen knyter inte alls hårt nere vid foten men väldigt hårt uppe vid smalbenet eftersom det är vad som passar mig bäst med de skridskorna och ambitionsnivå som jag har när jag spelar med vanliga skridskor (är målvakt annars, andra skridskor, för dig irrelevant information).

Citat:
sitter här med ett par begagnade som jag satt på mig nu. alla säger att man ska snöra dom hårt, men det känns som att man inte får ner nåt blod i fötterna juh.
har löst dom lite, men känns fortfarande som att inte blodet kommer fram riktigt. är dom för små då eller bara jag som är ovan och gnällig??
Man är ovan från början, det bara är så. Ett par nya skridskor tar, för en vanlig spelare, ett par veckor av måttligt intensiv träning att känna sig 100 med. Även när säsongen börjar brukar man knyta skridskorna mycket hårdare än vanligt för att vänja både fötter och skridskor som är sommar-vana. Ett par begagnade går givetvis fortare, men det är ändå samma historia light. Det är med andra ord inte alls ovanligt att man inte känner sig helt bekväm i ett per skridskor från början.

Hoppas det hjälpte
Citera
2009-11-02, 00:54
Medlem
GoHabss avatar
Citat:

Ett enkelt sätt för en ovan att ta reda på om skridskorna är lagom stora är helt enkelt att snöra upp dem så mycket det bara går, och sen köra fram tån tills den tar i, och efter det helt enkelt kolla hur mycket mellanrum det är i hälen. Vet att när jag var mindre och inte hade så jävla bra koll på det där själv så brukade det vara prat om att man max skulle få ner två fingrar i mellanrummet där, annars är skridskorna för stora, vilket givetvis är en rejäl generalisering... Dock gällde det ju på den tiden att ha något att växa i också, så två fingrar är kanske väl mycket för en vars fötter har slutat växa.

Sen är det, som Klaemmy skrev, helt enkelt så att det tar tid att köra in nya skridskor. Jag byter väldigt ogärna skridskor, speciellt efter senaste gången jag köpte nya rör. Hade efter ca 1,5 vecka med de nya rejäla sår på vristen på grund av en rejält obekväm plös.
Citera
2009-12-13, 22:11
Medlem
Commandantejrs avatar
Jag snörar dom på ett sätt som jag har arbetat fram under de 10 år jag var hockey spelare. Löst nertill, och sen hårdare längre upp. Sen tejpar jag även fast plösen med smalbenen. Inte mycket till blodcirkulation, men väl stadig åkning med bra känsla. Helt upp till en själv, vad man tycker själv.
Storleken: även där vad man känner är bäst. Själv gillar jag lite mindre skridskor, för att det ska kännas som att fötterna är mer "ett" med skridskorna
Senast redigerad av Commandantejr 2009-12-13 kl. 22:16.
Citera
2009-12-14, 02:37
Medlem
sweepdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commandantejr
Jag snörar dom på ett sätt som jag har arbetat fram under de 10 år jag var hockey spelare. Löst nertill, och sen hårdare längre upp. Sen tejpar jag även fast plösen med smalbenen. Inte mycket till blodcirkulation, men väl stadig åkning med bra känsla. Helt upp till en själv, vad man tycker själv.
Storleken: även där vad man känner är bäst. Själv gillar jag lite mindre skridskor, för att det ska kännas som att fötterna är mer "ett" med skridskorna

Kör också löst nere, hårt uppe och tejpar. Men jag gillar större skridskor, då jag tycker det är bättre med större skena & jag har små fötter.
Citera
2009-12-14, 04:41
Medlem
kh31d4rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweepdawg
Kör också löst nere, hårt uppe och tejpar. Men jag gillar större skridskor, då jag tycker det är bättre med större skena & jag har små fötter.

storleken på åkytan (slipningen) lär spela större roll än hur lång skenan faktiskt är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in