2009-11-01, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Citat från CSN
"Fribeloppet varierar beroende på hur många veckor du har studiemedel under ett halvår. Fribeloppet blir högre ju kortare studietid du har."

korta studietid = högre Fribelopp
Så om du läser 10 veckor full tid är fribeloppet 80 250 kr sen varierar det kanske också beroende på hur många veckor du väljer att ta ut studiemedel men det är jag mer osäker på.

Exempel:
Jag studerar 26 veckor vilket enligt CSN ger ett fribelopp på 37 450kr (Detta är inte helt uträknat då det beror på ålder och lite annat också men ungefär)
I detta examplet blev mitt fribelopp på 37100 kr beroende på ålder.

Under VT2009 får jag då
2696 kr i bidrag
5444 kr i lån
Totalt : 8140 kr /månad
Totalt bidrag Vt: 17524 kr
Totalt Lån Vt: 35386 kr

Det är både bidraget och lånet som sänks om man jobbar mer än fribeloppet.
Jag tror de räknar såhär:

Om du går en utbildning på 26 veckor och fribelopet är 37100kr men du istället har en inkomst på 47100kr. Då sänks studiemedlet med 50% alltså 5000 kr.

Sen vet jag inte hur de fördelar det mellan lån + bidrag men kanske såhär:
25% av 5000 på bidraget och 25% av 5000 på lånet:
Det blir då
17524kr-2500kr (bidrag)
35386kr -2500kr (lån)

Ny månadsutbetalning
17524kr -2500kr / 26 * 4 =2311 kr (bidrag)
35386kr -2500kr / 26 *4 =5059 kr (lån)
Totalt : 7370 kr

Jag tror inte du kan få ut större fribelopp genom att inte ta studiemedel de första 10 veckorna. därimot om du studerar kortare tid än 26 veckor ökar ditt fribelopp...

Kollade runt lite precis, och du verkar ha rätt. Föresten, det är väl 20 veckor som är heltidsstudier för ett halvår? Det ger isåfall ett fribelopp på ca 53 000 nästa termin.

Helvete kommer åka på en jävla ekonomisk smäll nu, trode garanterat att jag kunde strunta i att ta studiemedel och istället leva på lönen. Detta skulle också ha höjt fribeloppet.. men icke. Fan också.
Citera
2009-11-01, 14:48
Medlem
Diablo1118s avatar
Tabbellen från CSN är lite missvissande såhär tror ja de menar och stämmer mer med hur jag fick det förklarat för mig av CSN.

Citat CSN:
Fribeloppet varierar beroende på hur många veckor du har studiemedel under ett halvår. Fribeloppet blir högre ju kortare studietid du har.

Så här borde det stå:

Fribeloppet varier på hur många veckors studiemdel du har rätt till under ett halvår. Fribeloppet blir högre ju kortar studietid du har

Jag är dock inte allas säker och det bästa är nog att du ringer och frågar.
Citera
2009-11-01, 14:56
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Kollade runt lite precis, och du verkar ha rätt. Föresten, det är väl 20 veckor som är heltidsstudier för ett halvår? Det ger isåfall ett fribelopp på ca 53 000 nästa termin.

Helvete kommer åka på en jävla ekonomisk smäll nu, trode garanterat att jag kunde strunta i att ta studiemedel och istället leva på lönen. Detta skulle också ha höjt fribeloppet.. men icke. Fan också.

Kan nog stämma att det är 53000 kr för heltidsstudier vt2010 Dock så varierar nog antalet veckor beroende på utbildning men 20 är kanske standard..vet faktiskt inte...

Jag råkade ut för samma sak då jag började läsa... Var anställd av Försvarsmakten som utbetalt fel löner på mig mellan Jan-Feb. När jag slutade och började plugga i Agusti fick jag en lön innna skatt på 69000 kr....så jag kommer antagligen få återbetalningskrav från första halvåret 2007 men har inte hört något ännu...
Citera
2009-11-01, 16:16
Bannlyst
Tack för dina svar, jag känner dock att det är bäst att ringa CSN i veckan.
Citera
2009-11-01, 19:15
Medlem
Jag var i ditt läge för några år sen. Såg till att löner betalades ut efter vissa datum osv, för att få ut hela CSN-bidraget. Men en termin kunde jag inte lösa det så. Då chansade jag, men lade undan pengarna på särskilt konto. Några år senare fick jag betala tillbaka det.

Ta hela lånet. Jobba så mycket du orkar. Använd CSN-lånet/bidraget för att betala av ditt topplån. Om du måste betala tillbaka det till CSN senare får du öka topplånet igen. Borde vara ekonomiskt smart att göra så.
Citera
2009-11-01, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisTheMan
Jag var i ditt läge för några år sen. Såg till att löner betalades ut efter vissa datum osv, för att få ut hela CSN-bidraget. Men en termin kunde jag inte lösa det så. Då chansade jag, men lade undan pengarna på särskilt konto. Några år senare fick jag betala tillbaka det.

Ta hela lånet. Jobba så mycket du orkar. Använd CSN-lånet/bidraget för att betala av ditt topplån. Om du måste betala tillbaka det till CSN senare får du öka topplånet igen. Borde vara ekonomiskt smart att göra så.

Är det? Man betalar väl massa ränta på de pengarna som man blir återbetalningsskyldig också?
Citera
2009-11-04, 18:00
Bannlyst
Fått bekräftat av CSN nu att man själv naturligtvis styr hur mycket studiemedel man vill ta, och således påverka fribeloppet.

Så det lutar åt att spara en del pengar detta halvår och samtidigt försöka leva på lönen så länge som möjligt nästa halvår.
Att jobba i januari blir inte aktuellt tyvärr, mycket kosing som går förlorade Så jävla synd
Citera
2009-11-09, 13:12
Bannlyst
Låt säg att jag ändå kommer över fribeloppet, är det verkligen hela världen? Som mest blir man ju bara 50 % återbetalningsskyldig av överskjutande belopp, andra halvan får man ju behålla.

Jag kan fortfarande inte bestämma om jag ska jobba i januari innan skolorna börjar eller inte. Det är trots allt drygt 2 veckors lucka man har där.
Citera
2009-11-09, 13:23
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Låt säg att jag ändå kommer över fribeloppet, är det verkligen hela världen? Som mest blir man ju bara 50 % återbetalningsskyldig av överskjutande belopp, andra halvan får man ju behålla.

Jag kan fortfarande inte bestämma om jag ska jobba i januari innan skolorna börjar eller inte. Det är trots allt drygt 2 veckors lucka man har där.

Jo det är 50% man får i sänkning.... dock så blir räntan på dessa pengarna 5.25% (inte helt säker men det var över 5%). Så om du tjänar mer betal in pengarna direkt... Csn kollar nämligen inte detta förren 2 år senare vilket gör räntekostnaden dyr...
Citera
2009-11-09, 13:43
Bannlyst
Citat:
Jo det är 50% man får i sänkning.... dock så blir räntan på dessa pengarna 5.25% (inte helt säker men det var över 5%). Så om du tjänar mer betal in pengarna direkt... Csn kollar nämligen inte detta förren 2 år senare vilket gör räntekostnaden dyr...

Det var precis vad jag tänkte, att betala tillbaka direkt. Då kanske det är värt det trots allt?
Citera
2009-11-09, 14:12
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Det var precis vad jag tänkte, att betala tillbaka direkt. Då kanske det är värt det trots allt?

Ja det tycker jag det är......
Citera
2009-11-11, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ja det tycker jag det är......

Med andra ord kan man säga att man då jobbar för 50 % mindre i lön, vilket svider rejält.. men fortfarande värt det fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in