• 1
  • 2
2009-11-05, 19:40
Medlem
orengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.svartvit
Kan man ha extremt starka men små muskler? vore ju grymt

En liten muskel är alltid svagare än en större. Men beror på vilken person den sitter på och vad man ska göra med den.

Vad är att vara stark? Att orka tung vikt, att orka belasta länge dynamiskt, statiskt? Snabbhet, spänstighet, Explosivitet?
Citera
2009-11-06, 15:08
Medlem
Gulingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oreng
En liten muskel är alltid svagare än en större. Men beror på vilken person den sitter på och vad man ska göra med den.

Vad är att vara stark? Att orka tung vikt, att orka belasta länge dynamiskt, statiskt? Snabbhet, spänstighet, Explosivitet?

Förlåt för off-topic men lånar tråden lite när de väl har kommit upp. Innebörden av styrka ska väl innefatta allt mer eller mindre, sen kan man utveckla sig efter en viss modell för önskat mål(?).
Platsar inte kanske för dem med målen med en mindre kropp men är inte all träning viktig?
Det jag vill komma in på är att jag själv filosoferar ang. teorier, att man skulle få en bra volym med all dess träning. Variation är väl en stor fördel i ens volym utveckling?
Om man så pass skulle utveckla volym bättre så, varför välja bort tex. Snabbhet, explosivitet m.m?
Observera att det här inte bygger på någon studie eller liknande som kan styrka detta. Består av egna teorier.

Jag vill ej påstå att jag anser så värst kunnig i träning utan vet små fakta till en grund som bra förkunskap, så ta inte det för allvarligt nu om jag tänker hel fel. Undrar vad folk här på FB kan tycka och tänka om det(?).
Citera
2009-11-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ger även uthållighetsträning volym? Kan man ha både styrka och uthållighet?

Vad innebär volymträningen, får man både styrka och uthållighet istället för bättre kvalité på "endast" en av de fronterna?

Någon stans på detta forum finns en tabell som visade jätte bra bra vad som tränades bäst för ett visst antal rep. Styrka och volym är nära varandra tränar man det ena så kommer även det andra på köpet. Men generellt få rep för att mer träna styrkan och lite fler för volym. Uthållighet kan man nog träna rätt separat.
Citera
2009-11-06, 19:00
Medlem
orengs avatar
Variation kan vara en fördel, då muskeln efter ett tag anpassar sig för en viss belastning. Motverkar också överträning.
Men för mycket konditionsträning får effekter på lågrep-träning, och tränar man för tungt blir det jobbigt att springa långdistans.
Citera
2009-11-06, 20:31
Medlem
1Sics avatar
http://axon.blogg.se/2009/october/antal-repetioner.html

Där är en iaf.
Citera
2009-11-07, 00:58
Medlem
Gulingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oreng
Variation kan vara en fördel, då muskeln efter ett tag anpassar sig för en viss belastning. Motverkar också överträning.
Men för mycket konditionsträning får effekter på lågrep-träning, och tränar man för tungt blir det jobbigt att springa långdistans.

Jag förstår, tänker lite i dom spåren. Att köra kondition tror jag lätt att det går om man är hårdskallad. Det handlar mycket om hur långt man är villig att gå, viljan är allt. Sen självklart finns det så många faktorer som spelar in som skäl till att man inte kan träna så. Ju längre tid man har tränat så pass så tror jag man vänjer sig mycket i sin träning till en rutin. Tyckte att det är något värt att tänka på om detta, när det kom till mina tankar första gången. Men som sagt utan större kunskap inom kropp & träning så känns det tunt. Skulle vara intressent om någon väl insatt och erfaren skulle tycka om att förespråka något sådant?
Någon mer som kanske har en åsikt om att det kan vara ett bra, dåligt sätt att bygga en optimal kropp i generellt?
För att uppnå bäst volym ökning, styrka och uthållighet?
Kom gärna med något, kanske är helt ute och cyklar. Teori och praktik kan ju krocka en hel del eller är allmänt bränd?
Säg gärna till i sådant fall.
Citera
2009-11-07, 01:01
Medlem
Gulingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1Sic
http://axon.blogg.se/2009/october/antal-repetioner.html

Där är en iaf.

Såg där att Axon förespråka lite om det i en kort sammanfattning .
Citera
2009-11-07, 10:03
Medlem
Citat:
Googla Bruce Lee.
Citera
2009-11-07, 11:01
Medlem
Methones avatar
Citat:

Tror det, om du t.ex. inte äter tillräckligt så växer inte muskeln, men den kan härdas och bli starkare(?).
Citera
2009-11-07, 19:34
Medlem
Citat:

Ett bra exempel emil 340 i marklyft.
http://www.youtube.com/watch?v=-fxJb...layer_embedded

Någon som vet var jay cutter tar ?
Citera
2009-11-09, 15:10
Medlem