2009-11-01, 00:31
Medlem
frigollits avatar
Hej
just nu har jag Windows 7 installerat på min dator.
Men eftersom min USB-keyboard inte fungerar till windows 7 vill jag ha windows XP på min andra hårddisk (D) och använda synten och mina musikprogram via den. Hur gör jag detta på ett så enkelt sätt som möjligt, någon som kan dela med sig en bra guide eller bara beskriva steg för steg?

Tack på förhand!
Citera
2009-11-01, 00:36
Medlem
Iamawheels avatar
1: Partitionera hårddisken
2: Installera XP på den nya partitionen.

Svårare än så är det inte, när du startar datorn kommer du att kunna välja vilket operativsystem du vill starta. Älskade windows 7!
Citera
2009-11-01, 00:36
Medlem
Wazas avatar
Det är bara till att installera xp på din andra w7.
Sen när datorn startar kan du välja om du vill köra xp eller w7.
Citera
2009-11-01, 00:48
Medlem
frigollits avatar
hur går jag enklast till väga för att Partitionera hårddiskarna, har hört att det finns program och liknande för sånt,
Senast redigerad av frigollit 2009-11-01 kl. 00:52.
Citera
2009-11-01, 00:54
Medlem
Iamawheels avatar
Finns flera olika program för det, men har du provat det program som är inbyggt i Windows 7?

Kontrollpanelen-administrationsverktyg-skapa och formatera hårddiskpartitioner

Om inte det duger kan du prova partition magic, eller helt enkelt googla partition manager eller liknande.
Citera
2009-11-01, 14:28
Medlem
frigollits avatar
Vad fel ni har. Jag startade datorn med xp-skivan i och valde att xp skulle installeras på hårddisken D. Nu när jag startar får jag inte alls välja vilket operativsystem jag vill starta med, som ni sa, utan xp startas upp direkt. Snälla hjälp mig o lösa det så jag får tillbaka w7 på C och kan starta med xp med harddisken D!
Citera
2009-11-01, 14:41
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frigollit
Vad fel ni har. Jag startade datorn med xp-skivan i och valde att xp skulle installeras på hårddisken D. Nu när jag startar får jag inte alls välja vilket operativsystem jag vill starta med, som ni sa, utan xp startas upp direkt. Snälla hjälp mig o lösa det så jag får tillbaka w7 på C och kan starta med xp med harddisken D!
http://www.lytebyte.com/2009/02/05/h...s-7-and-vista/
Citera
2009-11-01, 15:11
Medlem
frigollits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
http://www.lytebyte.com/2009/02/05/h...s-7-and-vista/

Gjorde som länken sa, men får inte upp något annat alternativ än "windows xp" måste ja gå in i BIOS setup när datorn startas eller hur väljer jag att det är windows 7 som ska startas och inte xp??
Citera
2009-11-01, 20:13
Moderator
Protons avatar
Det där beror på att XPs bootloader har skrivit över den som satt i win7. De bägge använder till råga på allt olika bootloaders. Använd EasyBCD för att fixa det.

Jag har svarat i ett antal trådar om detta här på flashback. Har sökningen upphört att funka eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in