2009-11-01, 00:31
Medlem
frigollits avatar
Hej
just nu har jag Windows 7 installerat p min dator.
Men eftersom min USB-keyboard inte fungerar till windows 7 vill jag ha windows XP p min andra hrddisk (D) och anvnda synten och mina musikprogram via den. Hur gr jag detta p ett s enkelt stt som mjligt, ngon som kan dela med sig en bra guide eller bara beskriva steg fr steg?

Tack p frhand!
Citera
2009-11-01, 00:36
Medlem
Iamawheels avatar
1: Partitionera hrddisken
2: Installera XP p den nya partitionen.

Svrare n s r det inte, nr du startar datorn kommer du att kunna vlja vilket operativsystem du vill starta. lskade windows 7!
Citera
2009-11-01, 00:36
Medlem
Wazas avatar
Det r bara till att installera xp p din andra w7.
Sen nr datorn startar kan du vlja om du vill kra xp eller w7.
Citera
2009-11-01, 00:48
Medlem
frigollits avatar
hur gr jag enklast till vga fr att Partitionera hrddiskarna, har hrt att det finns program och liknande fr snt,
Senast redigerad av frigollit 2009-11-01 kl. 00:52.
Citera
2009-11-01, 00:54
Medlem
Iamawheels avatar
Finns flera olika program fr det, men har du provat det program som r inbyggt i Windows 7?

Kontrollpanelen-administrationsverktyg-skapa och formatera hrddiskpartitioner

Om inte det duger kan du prova partition magic, eller helt enkelt googla partition manager eller liknande.
Citera
2009-11-01, 14:28
Medlem
frigollits avatar
Vad fel ni har. Jag startade datorn med xp-skivan i och valde att xp skulle installeras p hrddisken D. Nu nr jag startar fr jag inte alls vlja vilket operativsystem jag vill starta med, som ni sa, utan xp startas upp direkt. Snlla hjlp mig o lsa det s jag fr tillbaka w7 p C och kan starta med xp med harddisken D!
Citera
2009-11-01, 14:41
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frigollit
Vad fel ni har. Jag startade datorn med xp-skivan i och valde att xp skulle installeras p hrddisken D. Nu nr jag startar fr jag inte alls vlja vilket operativsystem jag vill starta med, som ni sa, utan xp startas upp direkt. Snlla hjlp mig o lsa det s jag fr tillbaka w7 p C och kan starta med xp med harddisken D!
http://www.lytebyte.com/2009/02/05/h...s-7-and-vista/
Citera
2009-11-01, 15:11
Medlem
frigollits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
http://www.lytebyte.com/2009/02/05/h...s-7-and-vista/

Gjorde som lnken sa, men fr inte upp ngot annat alternativ n "windows xp" mste ja g in i BIOS setup nr datorn startas eller hur vljer jag att det r windows 7 som ska startas och inte xp??
Citera
2009-11-01, 20:13
Moderator
Protons avatar
Det dr beror p att XPs bootloader har skrivit ver den som satt i win7. De bgge anvnder till rga p allt olika bootloaders. Anvnd EasyBCD fr att fixa det.

Jag har svarat i ett antal trdar om detta hr p flashback. Har skningen upphrt att funka eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in