Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-10-31, 15:40
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Låter som en spännande blandning av funktionalism, synkronicitet och magiskt tänkande.

"Plats i ekosystemet" är en metafor, som människor hittat på.
Den går inte att ta bokstavligt eller objektivt.
Tro vad du vill men naturen känner av när det blir för många av en art. T.ex kryllade det av sjuka och blinda kaniner på Gotland ett tag. Likaså är ju HIV något vi ännu tvingas att dras med.
Citera
2009-10-31, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Tro vad du vill men naturen känner av när det blir för många av en art. T.ex kryllade det av sjuka och blinda kaniner på Gotland ett tag. Likaså är ju HIV något vi ännu tvingas att dras med.
Är det Moder Natur som bestämmer när det är "för många"?

Vad som ses som sjukt, är olika i olika kulturer. Det finns inget objektivt eller ens universellt mått på vad som är sjukt. Alltså kan det inte finnas något sätt att säga vad som är sjukt utan att blanda in ett subjekt, vilket man inom filosofin tyvärr brukar benämna Gud.
Citera
2009-10-31, 16:11
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Är det Moder Natur som bestämmer när det är "för många"?

Vad som ses som sjukt, är olika i olika kulturer. Det finns inget objektivt eller ens universellt mått på vad som är sjukt. Alltså kan det inte finnas något sätt att säga vad som är sjukt utan att blanda in ett subjekt, vilket man inom filosofin tyvärr brukar benämna Gud.
Nu är du ute och cyklar tror jag? När kom Gud in i bilden? Vad jag menar är att det finns en mystisk kraft som tar över när det t.ex blir för många av en art på ett begränsat område. T.ex lär engelsmän vara mer homosexuella än genomsnittet i världen.
Citera
2009-10-31, 16:25
Medlem
Citat:
Nu är du ute och cyklar tror jag? När kom Gud in i bilden? Vad jag menar är att det finns en mystisk kraft som tar över när det t.ex blir för många av en art på ett begränsat område. T.ex lär engelsmän vara mer homosexuella än genomsnittet i världen.
Den mystiska kraften är ett subjekt, så varför inte kalla det Gud?

Fast, det är du som läser in att homosexualitet skulle ha något att göra med överpopulation. Att det skulle vara ett kausalt förhållande får du argumentera för. Som det är just nu är det lika övertygande som om jag skulle säga att golfströmmen gör folk homosexuella.
Citera
2009-10-31, 17:06
Medlem
egon02362s avatar
Citat:
Den mystiska kraften är ett subjekt, så varför inte kalla det Gud?

Fast, det är du som läser in att homosexualitet skulle ha något att göra med överpopulation. Att det skulle vara ett kausalt förhållande får du argumentera för. Som det är just nu är det lika övertygande som om jag skulle säga att golfströmmen gör folk homosexuella.

Tänk om det är golfströmmen som gör folk homosexuella då?

DraPåTrissor, läs om det yidaki skrivit, den där mystiska kraften brukar personifieras av gud eller gudar för att göra det subjektivt. yidaki säger inte emot dig, han bara rättar dig lite...
Citera
2009-10-31, 20:28
Medlem
Citat:
De där sakerna som vissa kallar forskare ska visst ha kunnat visa att det finns homosexuella torskar. Dessa torskar får knulla mer för de övat upp sig innan. Så i detta fallet skulle det snarare vart tvärtom. Typ.

Men, plats. Varför inte?

Säg att våra förfäder en gång i tiden levde väldigt länge. De fick för lite mat och till slut dog alla ut. De stammar som däremot levde kortare tid kunde hela tiden hålla populationen på samma nivå och fick på så sätt mat över, eller så var de lite smartare än den andra stammen så de gick och letade upp maten. Dessa gener är de vi har i oss nu.

Säkert totalt filosofiskt fel, men så tänker jag.
Citera
2009-10-31, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ja vilken annan mening skulle naturen ha med denna grymma slutpunkt? Men å andra sidan vem skulle vilja leva i en evighet? Båda begreppen är lika skrämmande tyvärr. Så finns det ett tredje alternativ som t.ex i Buhddismens tanke om ett slags nirvana? Naturligtvis kan ingen som ev nått dit bekräfta att det ens finns men tanken är lite svindlande.

Rent kroppsligt dör vi för att våra organ inte orkar mer och brister i kärlblödning eller att det bildas proppar, sedan finns det en uppsjö andra sätt att dö på.
Sedan över till din hypotes att vi slulle bli överbefolkade om människor inte dör. Inom naturen råder denna hypotes. Samt om vi skulle se till alla religioner så är det väl ingen förutom Buddismen som menat på att vi skulle återvända till jorden på något sätt. Vi har rent biologiskt ett visst antal år på denna jord men vem som betämmer detta och varfär det förhåller sig så har jag inget bra svar på, men det tål att tänkas på, har faktiskt inte tänkt på det ur denna aspekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in