2017-02-04, 17:48
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
1. Om du med exemplet menar att man inte kan lämna rummet och att det är omöjligt att göra det, samt att jag också är övertygad om att det är omöjligt, hade jag kontaktat de övriga och meddelat att jag ämnar ta livet av mig innan jag kliver in i detta rum. Om någon av dem meddelar mig att de vill försöka leva på mitt blod och den vätska jag druckit, förutom av min lekamen, så kan detta självmord förstås ske när jag stiger in i rummet, givet att det finns nöjaktiga garantier på att jag själv kan utföra detta när jag väl stigit in i rummet.

Moralen i detta beslut skulle vara att jag är beredd att offra min kropp för de som eventuellt vill försöka överleva med hjälp av denna. Samtidigt är det förstås brist på moral, därför att jag utkräver garantier för att jag verkligen dör före helvetet startar när törsten och hungern sätter in. Om sådana garantier inte kan ges, skulle jag ta livet av mig utan att ge min kropp till andra, således ren egoism.

Skulle mitt handlingssätt ändras om det t ex var mitt barn som skulle kunna överleva med hjälp av min kropp och inte 4 okända? Troligtvis (men då skulle jag närmare försöka undersöka vilken realism som finns i detta, vad gäller hur länge kroppen räcker till att knapra på, samt det mest akuta, hur länge det finns vätska och om det går att samla vätska i rummet etc).

Om självmord är förbjudet att begå före jag inträder i rummet (av nån dold anledning i förutsättningen för detta tankeexperiment), skulle jag så fort som möjligt försöka ta livet av mig när jag väl är inne i rummet eller försöka få nån att slå ihjäl mig på effektivast möjliga sätt.

2. I övrigt så försöker jag nog göra saker som är ogjorda - som att besöka Vinterpalatset och dyl, tills timmen är slagen.

Jag undrar om människor i denna situation generellt faller mot sin medmänsklighet.

Om 3 stycken stålboxar varpå 5 personer i varje är genomgående tysta.
Eller skulle man se ett utfall där var tredje stålbox är ett jävla zoo under första timman?

(Och i denna box sitter resterande tid en eller två, svårt skadade överlevare).

Får jag min 30-dagars notis så hade jag nog försökt vara praktisk och hålla lugnet.
Jag skulle ringt flera läkare och källor för att sätta mig in lite i vår anatomi.

Uppstår en situation där en person vill dö, hur genomför jag detta för denna utan
att själv exponera mig för skada? Är det bäst att låsa dennes 2 armar bakom ryggen
och strypa med min andra arm?

Och om en människa ändå vill uppoffra sig, vid vilken tid under dessa 60 dagar är det
bäst att ta dennes liv sett till hållbarhet?

Finns det delar som håller sig betydligt länge?

Jag hade även tagit en frivillig fasta under dessa 30 dagar med enbart tillgång till vatten.
För en bättre känning om vad som komma skall, minimera den psykiska pressen.

Sedan just medmänsklighet. Vår traditionella syn på denna kanske inte är
det rätta i termer av överlevnad. Kanske man istället får sitta vakt hos en person
som försöker ta sitt eget liv, så att denne inte hinner ruttna helt innan dag 60?
Senast redigerad av Atlas. 2017-02-04 kl. 17:51.
Citera
2017-02-04, 18:14
Medlem
Atlas.s avatar
Fy fan det hade varit fruktansvärt alltså. Bara lukten och tårarna liksom.

Hade jag överlevt med kraft nog tills dagen dörren åter öppnas så hade jag
nog försökt ta livet av personen som öppnar dörren också faktiskt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in