2009-10-31, 04:45
Medlem
Zwerchstands avatar
Flashback använder typsnitt Verdana. F006—C mappas häri som  och sedan är det slut på upphöjda nuffror. Vid behov brukar gradtecken ° gå för 0:a, men varför saknas 6:an? Tydligen är utsnittet avsatt för 'Private use' men nog måste skippet kunna förklaras på ett sätt som inte inbegriper nyck/konspiration°·°? Jag är knallgrön i ämnet, så, vänligen, jollra med mig.
Citera
2010-10-31, 04:45
Medlem
Zwerchstands avatar
Praktisk bakgrund: Eftersom forumformatet här inte medger att i inläggen göra fotnoter länkade kan numrerade vara bra i brist på bättre. En med rätta utbredd standard är då upphöjda nuffror (bl.a. till undvikande av syftansförvirring mellan alternativ fotnot 1) & parentes 2) men på Flashback bidder det en tumme, ned. Här körs som sagt typsnitt Verdana, vars 00B2—3, 9 ger respektive ²³¹, men utöver 00B0 = ° ~ 0 är det sedan slut på siffror, och 3 fotnoter räcker ofta nog ej. Bland bortre allokeringar ges då alltså F006—C =  men där saknas 6:an oväntat. Varför?

Undran fyller *1 år*.
Citera
2010-10-31, 13:26
Medlem
neuffss avatar
Private use area används lite flummigt ganska ofta.Varför det ser ut såhär vet jag dessvärre inte.
MEN följande är superscript siffror:
0: U+2070
1: U+00B9
2: U+00B2
3: U+00B3
4: U+2074
5: U+2075
6: U+2076
7: U+2077
8: U+2078
9: U+2079

Som du märker så finns det dubletter av superscript siffrorna när man räknar in private use area. Puckat...
Citera
2010-10-31, 17:27
Medlem
Zwerchstands avatar
Perfa, och med filtklubbor! Grön är jag som sagt, van vid Alt+0178 för ²:an och för resten Character Map, men inte mer än så. 0—9 är just vad som behövs, så går listan där att omsätta i faktiskt upphöjda siffror i inlägg här, och hur i så fall?
Citera
2010-10-31, 18:02
Medlem
neuffss avatar
Beror helt på vilket operativ system du har. Några alternativ:
GNOME baserad dist (t.ex. ubuntu): håll in ctrl+shift+u och skriv in hexkoden sedan space (medans du håller i knapparna)
I windows 7: håll in alt, tryck sedan u samt hexkoden. Släpp därefter alt.

Ett alternativ är ju att kopiera texten från någon hemsida (eller här)...
⁰ ¹ ² ³ ⁴ ⁵ ⁶ ⁷ ⁸ ⁹

Annars skulle jag kunna pilla ihop någon skript som generar den upphöjda siffra du önskar.
Citera
2010-10-31, 18:15
Medlem
Zwerchstands avatar
Och det fungerar inom [TAGG] ock. Tack, nej, det är mer än tillräckligt! God kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in