Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-10-31, 02:52
  #1
Medlem
Hej alla flashbackare.
Jag har en fråga att ställe till er lite kunnigare människor.

Vad jag har funderat över är t.ex hur alla varelser utvecklas med tiden, och då menar jag alltså hur "DNA" kan veta vilka egenskaper just denna varelsen skulle klara sig bättre med.

Låt oss t.ex nämna kamelen. Den har alltså varit ett djur utan puckel från början, men den utvecklades långsamt till att ha en puckel, för att den ska kunna spara vatten. Vad jag inte förstår är vad som har avgjort att den ska ha en puckel. Jag menar, DNAt har ju inte direkt något minne, så vem, eller vad, eller hur är det förstått att "Ja, denna varelse lever i öknen, så nu ska den behöva kunna spara vatten".

Självklart är det en lång tidsperiod vi talar om, men fortfarande har en minimal ändring hänt vid varje ny födelse. Men fortfarande, vad är det som avgör den här ändringen?
Citera
2009-10-31, 02:58
  #2
Medlem
UAAs avatar
Det som avgör är organismens förmåga att överföra sina gener till nästa generation.
Så ditt exempel med pucklarna< på kameler. Det skedde en mutation i en population däggdjur där de hade en smula större fettdepå på sina ryggar. Detta innebar att djuret var bättre anpassad till sin en miljö där vatten är sällsynt. Denna population däggdjur lyckades bättre med att para sig och frodas tack vare sin mutation, och denna genuppsättning levde vidare i nästföljande generationer.
Citera
2009-10-31, 03:25
  #3
Medlem
Fairy-Tails avatar
Jag är inte så extremt kunnig, men jag ska göra mitt bästa!

Tänk dig en flock fiskar!
De simmar runt i stim och gör inget vettigt egentligen...
Plötsligt sker en mutation hos en av fiskarna! (det sker mutationer hela tiden, dock inte alltid åt det bättre hållet)
Denna mutation visar sig ge fisken en egenskap att kunna simma snabbare!
En fisk som simmar snabbare kan lättare komma undan andra störra fiskar som är hungriga!
Alltså kommer denna fisken att leva längre och skaffa fler avkommor som OCKSÅ har denna egenskap att simma snabbt.
Tillslut kommer hela flocken att simma snabbare än tidigare!

Från början var en kamel utan puckel.
En dag föddes en kamel som hade en puckel! (det blev inte en puckel direkt, och det är verkligen inte så att det skerv varje år, det sker under väldigt långa perioder)
Denna puckel visar sig vara användbar för kamelen, den kan ju lagra vatten!
Denna kamel som nu kan lagra vatten kan alltså färdas i öknen under längre perioder, dör inte så lätt av törst osv osv.
Den har helt enkelt större överlevnadschanser och kan därför skaffa fler avkommor. Dessa avkommor kommer också ha den egenskapen att ha puckel, de skaffar fler barn osv osv.

Kanske ett onödigt långt inlägg, men det var kul att skriva!
Citera
2009-10-31, 04:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairy-Tail
Jag är inte så extremt kunnig, men jag ska göra mitt bästa!

Tänk dig en flock fiskar!
De simmar runt i stim och gör inget vettigt egentligen...
Plötsligt sker en mutation hos en av fiskarna! (det sker mutationer hela tiden, dock inte alltid åt det bättre hållet)
Denna mutation visar sig ge fisken en egenskap att kunna simma snabbare!
En fisk som simmar snabbare kan lättare komma undan andra störra fiskar som är hungriga!
Alltså kommer denna fisken att leva längre och skaffa fler avkommor som OCKSÅ har denna egenskap att simma snabbt.
Tillslut kommer hela flocken att simma snabbare än tidigare!

Från början var en kamel utan puckel.
En dag föddes en kamel som hade en puckel! (det blev inte en puckel direkt, och det är verkligen inte så att det skerv varje år, det sker under väldigt långa perioder)
Denna puckel visar sig vara användbar för kamelen, den kan ju lagra vatten!
Denna kamel som nu kan lagra vatten kan alltså färdas i öknen under längre perioder, dör inte så lätt av törst osv osv.
Den har helt enkelt större överlevnadschanser och kan därför skaffa fler avkommor. Dessa avkommor kommer också ha den egenskapen att ha puckel, de skaffar fler barn osv osv.

Kanske ett onödigt långt inlägg, men det var kul att skriva!

Mycket bra, och förståeligt även för mig. Tack, svaret på min fråga
Citera
2009-10-31, 04:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairy-Tail
Jag är inte så extremt kunnig, men jag ska göra mitt bästa!

Tänk dig en flock fiskar!
De simmar runt i stim och gör inget vettigt egentligen...
Plötsligt sker en mutation hos en av fiskarna! (det sker mutationer hela tiden, dock inte alltid åt det bättre hållet)
Denna mutation visar sig ge fisken en egenskap att kunna simma snabbare!
En fisk som simmar snabbare kan lättare komma undan andra störra fiskar som är hungriga!
Alltså kommer denna fisken att leva längre och skaffa fler avkommor som OCKSÅ har denna egenskap att simma snabbt.
Tillslut kommer hela flocken att simma snabbare än tidigare!


Från början var en kamel utan puckel.
En dag föddes en kamel som hade en puckel! (det blev inte en puckel direkt, och det är verkligen inte så att det skerv varje år, det sker under väldigt långa perioder)
Denna puckel visar sig vara användbar för kamelen, den kan ju lagra vatten!
Denna kamel som nu kan lagra vatten kan alltså färdas i öknen under längre perioder, dör inte så lätt av törst osv osv.
Den har helt enkelt större överlevnadschanser och kan därför skaffa fler avkommor. Dessa avkommor kommer också ha den egenskapen att ha puckel, de skaffar fler barn osv osv.

Kanske ett onödigt långt inlägg, men det var kul att skriva!
Skön förklaring!
Bra inavel på längre sikt!
Citera
2009-10-31, 04:26
  #6
Medlem
Fick just en briljant idé, man skulle ju skapa en liten stat, där man tar in 1000 av de mest perfektaste människorna, dvs snygga, smarta, atletiska osv.

Så låter man dessa föröka sig under ett par tusen år så skulle man skynda på evolutionen en hel del.

Fast visserligen tror jag att skulle vi människor bli smartare än vi är idag så skulle vi förgöra oss själva.
Godnatt.
Citera
2009-10-31, 05:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HitZoor
Fick just en briljant idé, man skulle ju skapa en liten stat, där man tar in 1000 av de mest perfektaste människorna, dvs snygga, smarta, atletiska osv.

Så låter man dessa föröka sig under ett par tusen år så skulle man skynda på evolutionen en hel del.

Fast visserligen tror jag att skulle vi människor bli smartare än vi är idag så skulle vi förgöra oss själva.
Godnatt.
I sådana lägen, kan dom slå ut varandra?
Jag menar, det är ju ofta sant att antingen är det hjärna eller utseende. Om man tar båda dessa perfekta delar, går det att sätta ihop? Eller finns det någon sorts spärr för överutveckling?
Citera
2009-10-31, 12:08
  #8
Medlem
Fairy-Tails avatar
Det är svårt att säga att en människa är bättre än en annan!
Vad är det som avgör om en människa är smartare än en annan?

Tänk er istället om det skulle ske en mutation hos oss människor.
Plötsligt föds ett barn med tre ögon, eller med en extra arm, eller något annat mysko som faktiskt är bra för människan och kan utveckla vår ras.
Hur tror ni att läkarna skulle reagera?

Själv skulle jag bli vettskrämd
Citera
2009-10-31, 14:10
  #9
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairy-Tail
Det är svårt att säga att en människa är bättre än en annan!
Vad är det som avgör om en människa är smartare än en annan?

Tänk er istället om det skulle ske en mutation hos oss människor.
Plötsligt föds ett barn med tre ögon, eller med en extra arm, eller något annat mysko som faktiskt är bra för människan och kan utveckla vår ras.
Hur tror ni att läkarna skulle reagera?

Själv skulle jag bli vettskrämd
Utan några specifika kunskaper om just genetiken bakom kroppsdelars utveckling skulle jag gissa att det krävs en ganska omfattande kromosomal omorganisation för att skapa en människa med t.ex. ett extra öga. Det är väl extremt osannolikt att en sådan massmutation skulle kunna ske utan att vara direkt dödlig för individen.

Men om vi för sakens skull ponerar att en pojke föds med tre ögon - i övrigt helt frisk och helt utan psykiska utvecklingsstörningar och sånt. Den killen kommer ju vara bra mobbad i skolan för att han är annorlunda (gissa om mobbning fyller en viss evolutionär roll?). Han kommer att ha världens sämsta självförtroende och lär knappast kunna få ett ligg. Med andra ord så kompenseras förmodligen hans något förbättrade syn av att han inte uppfattas som en attraktiv partner. Sedan är det inte alls säkert att han kan få frisk avkomma, osv. Hans fitness är noll helt enkelt.

Antalet lemmar och ögon hos landryggradsdjuren har varit konstant sedan deras uppkomst, så det finns ingen anledning att tro att det skulle kunna ändras på hos en grupp människor. Kul tankeexperiment dock.
Citera
2009-10-31, 14:37
  #10
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HitZoor
Fick just en briljant idé, man skulle ju skapa en liten stat, där man tar in 1000 av de mest perfektaste människorna, dvs snygga, smarta, atletiska osv.

Så låter man dessa föröka sig under ett par tusen år så skulle man skynda på evolutionen en hel del.

Fast visserligen tror jag att skulle vi människor bli smartare än vi är idag så skulle vi förgöra oss själva.
Godnatt.

Det här inlägget är hysteriskt roligt!

Du kan börja här http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialdarwinism och sluta här http://sv.wikipedia.org/wiki/Nazism
Citera
2009-10-31, 15:21
  #11
Avstängd
AelgenTheKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HitZoor
Hej alla flashbackare.
Jag har en fråga att ställe till er lite kunnigare människor.

Vad jag har funderat över är t.ex hur alla varelser utvecklas med tiden, och då menar jag alltså hur "DNA" kan veta vilka egenskaper just denna varelsen skulle klara sig bättre med.

Låt oss t.ex nämna kamelen. Den har alltså varit ett djur utan puckel från början, men den utvecklades långsamt till att ha en puckel, för att den ska kunna spara vatten. Vad jag inte förstår är vad som har avgjort att den ska ha en puckel. Jag menar, DNAt har ju inte direkt något minne, så vem, eller vad, eller hur är det förstått att "Ja, denna varelse lever i öknen, så nu ska den behöva kunna spara vatten".

Självklart är det en lång tidsperiod vi talar om, men fortfarande har en minimal ändring hänt vid varje ny födelse. Men fortfarande, vad är det som avgör den här ändringen?

http://marindistans.tmbl.gu.se/EvolutionDist.htm

Slumpen , tillgång till viss mat , vädret, omgivning som vatten , andra djur osv ....
Citera
2009-10-31, 18:27
  #12
Medlem
Fairy-Tails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Utan några specifika kunskaper om just genetiken bakom kroppsdelars utveckling skulle jag gissa att det krävs en ganska omfattande kromosomal omorganisation för att skapa en människa med t.ex. ett extra öga. Det är väl extremt osannolikt att en sådan massmutation skulle kunna ske utan att vara direkt dödlig för individen.

Men om vi för sakens skull ponerar att en pojke föds med tre ögon - i övrigt helt frisk och helt utan psykiska utvecklingsstörningar och sånt. Den killen kommer ju vara bra mobbad i skolan för att han är annorlunda (gissa om mobbning fyller en viss evolutionär roll?). Han kommer att ha världens sämsta självförtroende och lär knappast kunna få ett ligg. Med andra ord så kompenseras förmodligen hans något förbättrade syn av att han inte uppfattas som en attraktiv partner. Sedan är det inte alls säkert att han kan få frisk avkomma, osv. Hans fitness är noll helt enkelt.

Antalet lemmar och ögon hos landryggradsdjuren har varit konstant sedan deras uppkomst, så det finns ingen anledning att tro att det skulle kunna ändras på hos en grupp människor. Kul tankeexperiment dock.

Jadå, du har såklart rätt!
Men jag försöker bara statuera ett exempel

När människan är "redo" för evolution. Kommer vi då acceptera den?

Det finns ju teorier om att vi har en slags tidsinställd evolution!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback