Citat:
Ursprungligen postat av Servia
Kroater = Ustase
Serber = Cetnik
Bosnjaker = Balije
Alla grupper har sina extrema fraktioner men det är vida känt i Fd Jugoslavien att kroater är dem mest extrema säga vad man vill om serber men vi har bara en incident de senaste 20 åren o det är i Bosnienkriget ett annars otroligt smutsigt krig. Men kroater främjar sina ustase och inga polisinsatser verkar avsättas för att ta bort dem från den politiska scenen. Serbien förbjuder partier a la svensk pk modell (tyvärr?).
Haha, vadå Balije? Serberna hade cetnikförband i krigen, kroaterna hade ustasjaförband i krigen men jag har då aldrig hört talas om bosniakernas balijeförband

Balije är ett skällsord, inte en organisation
Sen stämmer det väl lite det du säger, Ustasja var väldigt aktiva även under Jugoslavientiden medan cetnikrörelsen var ganska tystlåten. Men det är inte så konstigt eftersom Ustasja förlorade andra världskriget och fick fly kors över hela världen. I Argentina fanns det många kroater som flydde dit efter WW2 och även i Österrike.
I dagsläget har de väl fått lite friare spelrum sen Kroatien blev självständigt men jag vet inte hur pass inflytelserika de är. Garanterat lite mer än t.ex. SD i Sverige iallafall. Många sympatiserar nog med dem även om de inte stödjer dem helhjärtat utan prioriterar andra sakfrågor först.
I Serbien är det helt tvärtom. Vojislav Seseljs ultranationalistiska parti är det största partiet i Serbien. Han pånyttfödde Cetnikrörelsen vilken kan likställas med Ustasjarörelsen i Kroatien. Därför anser jag att Serbien har betydligt slappare förhållning gentemot ultranationalisterna än vad man har i Kroatien (även om det inte alltid sett ut så genom historia).