2009-10-31, 00:06
Medlem
På 9.4 kunde man ställa in lösenord och användarnamn för ens utdelningar under fildelning i inställningar (eller möjligen administration). Men nu kan jag inte hitta någonting för att administrera utdelningar i det lokala nätverket. Det går ju att högerklicka på en mapp för att dela ut den, men var ställer jag in lösenordet för att komma åt utdelade filer?
Citera
2009-10-31, 01:46
Medlem
Flapss avatar
Har inte testat med 9.10 än, men annars borde det ju funka att logga in med det användarnamnet och lösenordet du har på måldatorn. Auktorisationen ställer du in under Administration -->Authorizations om du nu hade glömt bort det (såvida det inte är ändrat).
Citera
2009-10-31, 01:56
Medlem
Tack för svaret. Jag har löst det precis på det sättet. Dock vill jag fortfarande ha möjlighet att lösenordsskydda mina utdelade mappar för andra att komma åt, utan att de fördenskull får tillgång till mitt inlogg på den datorn.
Citera
2009-10-31, 19:59
Medlem
adduser "loginnamn"
lägg det pw du vill ha, o sen
adduser "loginnamn" "ditt namn"

då kommer "loginnamn" att ha tillgång till samma filer som dig, borde fungera..
möjligen att smbpasswd "loginnamn" behövs, vet inte hur det är i grafiskmiljö, kör enbart server edition
Citera
2009-11-01, 03:03
Medlem
X_surfers avatar
https://help.ubuntu.com/9.04/interne...ng-shares.html

Sådär gjorde jag i 9.04 att använda shares-admin och smbpasswd borde funka även i 9.10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in