2009-10-30, 23:18
Medlem
Är väldigt intresserad utav en sån bok. Känner att jag skulle vilja bli bättre på att prata. Allt jag säger känns så ointressant och många lyssna inte ens när jag prata. Andra gäspar. Känner inte att jag få med allt när jag prata heller. Utan jag kommer på vad jag ska säga efteråt. Eller så ta jag så jävla lång tid på mig att säga nått.
Citera
2009-10-30, 23:53
Medlem
känner igen mej i det du säger.

men tror det lättaste e att bara fortsätta prata o utveckla det själv
Citera
2009-10-30, 23:56
Bannlyst
Testa "The Game". Sägs vara bra.
Citera
2009-10-31, 00:27
Medlem
frosses avatar
Finns en bok som heter Tiga är silver men tala är guld som riktar in sig mot tal och presentationstekniker, att fånga intresse och liknande. Vet dock inte om det är det du letar efter, den boken riktar nog in sig mer mot att tala inför grupp. Men kolla upp den vettja!
Citera
2009-10-31, 00:29
Medlem
RockNRolands avatar
Är väll tyvärr en av grejerna här i livet som man inte kan läsa sig BRA till
Citera
2009-10-31, 00:41
Medlem
xetc!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockNRoland
Är väll tyvärr en av grejerna här i livet som man inte kan läsa sig BRA till
Varför skulle man inte kunna det? Visserligen krävs det övning men man kan utan tvekan lära sig prata långsamt, gestikulera, ta pauser för att bygga upp spänningen, hålla ögonkontakt, använda rätt tonläge, etc.
Citera
2009-10-31, 00:45
Medlem
iwontheals avatar
http://www.amazon.co.uk/Body-Language-Dummies-Elizabeth-Kuhnke/dp/0470512911

Är på engelska, lång och bra.. Har själv läst den och jag gillar den..

/IWH
Citera
2009-10-31, 01:31
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeWaterMyFriend
Är väldigt intresserad utav en sån bok. Känner att jag skulle vilja bli bättre på att prata. Allt jag säger känns så ointressant och många lyssna inte ens när jag prata. Andra gäspar. Känner inte att jag få med allt när jag prata heller. Utan jag kommer på vad jag ska säga efteråt. Eller så ta jag så jävla lång tid på mig att säga nått.

Retorik handlar inte så mycket om att ha någonting intressant att säga, utan snarare hur du säger det.
Har du inget intressant att berätta så kan det vara svårt att sälja det även med all världens retoriska knep.

Det du i sådana fall ska läsa på är lite om målgrupper och miljöer.
Är det tex. lämpligt att på midsommarfesten diskutera vilka fälgar du ska köpa till volvon när sällskapet är ett gäng tjejer som är totalt ointresserade av bilar?
Diskussioner kan ju även vara för stora för sammanhanget.
Man diskuterar ju inte världsekonomin på efterfesten när alla är sega och mest känner för att stupa.

Men det kan ju ha att göra med din utstrålning också.
Vilket första intryck tror du att folk får när de träffar dig?
Har du frågat någon om det?

Citat:
Ursprungligen postat av EvilBlackout666
Testa "The Game". Sägs vara bra.

Nej!
Den pesten kunde mänskligheten klarat sig utan.
Citera
2009-11-09, 19:45
Medlem
Bob Luntas avatar
Hellspong, Lennart (1992,2004), Konsten att tala - handbok i praktisk retorik, Lund: Studentlitteratur
Johannesson, Kurt (1998, 2008), Retorik - eller konsten att övertyga, Stockholm: Nordstedts
Johannesson, Kurt (2005), Svensk Retorik - från medeltiden till våra dagar, Stockholm: Nordstedts
Johannesson, Kurt (2001, 2006), Tala väl - 10 lektioner i praktisk retorik, Stockholm: Nordstedts
Mral, Brigitte (1998), Heder och påverkan - att analysera modern retorik, Stockholm: Natur och kultur
Jørgensen, Charlotte (2008) Praktisk argumentation - grundbok i retorisk argumentation, Åstorp: Retorikförlaget

Dessa böcker borde ge dig åtminstone en grundförståelse om vad retorik och kommunikation med andra människor innebär och hur det fungerar, men jag rekommenderar, precis som 503 skriver, att du ska läsa på om målgrupper och miljöer.
Citera
2014-02-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Retorik handlar inte så mycket om att ha någonting intressant att säga, utan snarare hur du säger det.
Har du inget intressant att berätta så kan det vara svårt att sälja det även med all världens retoriska knep.

Det du i sådana fall ska läsa på är lite om målgrupper och miljöer.
Är det tex. lämpligt att på midsommarfesten diskutera vilka fälgar du ska köpa till volvon när sällskapet är ett gäng tjejer som är totalt ointresserade av bilar?
Diskussioner kan ju även vara för stora för sammanhanget.
Man diskuterar ju inte världsekonomin på efterfesten när alla är sega och mest känner för att stupa.

Men det kan ju ha att göra med din utstrålning också.
Vilket första intryck tror du att folk får när de träffar dig?
Har du frågat någon om det?

Vill få upp denna tråden igen eftersom jag känner igen mig i detta som fan!!

Är väll inte bara det att man är en dålig talare, utan även att man pratar om "fel" eller irrelevanta saker i sammanhanget.

Så det jag undrar, hur kan man lära sig om vad som förväntas att snacka om inom olika grupper och miljöer? Vad är det man ska titta efter och läsa om? Finns det någonstans man kan lära sig detta?
Citera
2014-02-09, 18:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Hellspong, Lennart (1992,2004), Konsten att tala - handbok i praktisk retorik, Lund: Studentlitteratur
Johannesson, Kurt (1998, 2008), Retorik - eller konsten att övertyga, Stockholm: Nordstedts
Johannesson, Kurt (2005), Svensk Retorik - från medeltiden till våra dagar, Stockholm: Nordstedts
Johannesson, Kurt (2001, 2006), Tala väl - 10 lektioner i praktisk retorik, Stockholm: Nordstedts
Mral, Brigitte (1998), Heder och påverkan - att analysera modern retorik, Stockholm: Natur och kultur
Jørgensen, Charlotte (2008) Praktisk argumentation - grundbok i retorisk argumentation, Åstorp: Retorikförlaget

Dessa böcker borde ge dig åtminstone en grundförståelse om vad retorik och kommunikation med andra människor innebär och hur det fungerar, men jag rekommenderar, precis som 503 skriver, att du ska läsa på om målgrupper och miljöer.
När vi väl är inne på frågan om kommunikation och argumentation vill jag också slå ett slag för den klassiska Getting to Yes!.
Citera
2014-02-09, 18:36
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta

Kan rekommendera denna jag med, har haft den som studentlitteratur förut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in