• 7 360 online
  • 1 134 974 medlemmar
  • 58 834 721 inlägg
  • 1
  • 2
2009-10-30, 20:09
Medlem
Xtfrs avatar
Vad kan man blanda før gott med Cognac?
Citera
2009-10-31, 00:26
Medlem
kiwi22s avatar
Cointreau och citronjuice. Lika delar av alla tre. Skaka med is. Servera i kylt cocktailglas : sidecar. Sen går det att förändra den på hur många sätt som helst. Tex Calvados istället för Cointreau så får du en Apple Sidecar etc osv.
Citera
2009-10-31, 14:32
Medlem
wääuus avatar
Aaah denna gudadryck!
Blanda med Ginger Ale och ha i en limklyfta, det är en av mina favoritdrinkar/groggar alla kategorier.
Jag provade med julmust igår, och det var också riktigt gott!

Och så har jag en egenpåkommen smarrig jävel: "The French dude"
Lika delar Cognac och Kahlua, en eller två matskedar pulvermjölk.
Skakas och hälls upp i ett tumblerglas med is. Smakar precis som den gamla goda glassen Kaffe och Cognac.
Eller en White French (French Russian? Jag vet inte vad den ska heta), byt ut pulvermjölken mot vanlig mjölk och drick i highballglas.
Citera
2009-11-01, 09:00
Moderator
Gromguttens avatar
Varfør inte cognac och tonic som man gør i Cognac? Det, eller dess kusin brandy tonic, beställer jag ofta ute.
Citera
2009-11-01, 20:41
Medlem
Ja gott och gott beror ju lite på vad du gillar för drinkar, men du kan ju blanda med Malibu Cocos:

2cl cognac
2cl malibu cocos
2-3 cl citronsour

Sen har du ju klassiker som Sidecar.
Citera
2009-11-01, 21:09
Medlem
BigIvars avatar
Den gamla klassiska urgroggen på konjak och sockerdricka.
Gott ? Nja...
Citera
2009-11-01, 21:22
Medlem
Spiderwebs avatar
På julaftons kväll smuttar jag på en ljummen julmust med några skvättar renault och somnar följaktligen i min gamla manchesterfåtölj. Det är ett recept på något du aldrig hinner dricka upp innan du somnat.
Citera
2009-11-01, 22:11
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Gott ? Nja...
Grosshandlargrogg! Det är hmm... Kanske inte världens godaste, det blir liksom lite blaskigt på något sätt.

Jag testade med äppeljuice (såndär ofiltrerad som ej hunnit bli brun) och det var rätt gott. Känns enkelt och bra. Jag skulle kanske kunna tänka mig att dricka det varmt med lite kanel.

Annars är det ju underbart att dricka Cognac i kaffe med mjölk och gärna lite choklad (Oboy eller mörk choklad som får smälta i). Underbart!
Citera
2009-11-02, 12:26
Medlem
Brandy Alexander

*lika delar Brandy/Cognac och mörk kakaolikör

*4-6 cl mjölk/grädde

Skaka med is, servera i kylt cocktailglas och garnera med lite riven muskotnöt på toppen!
Citera
2010-05-12, 09:44
Medlem
LXXVs avatar
Pepsi eller annan cola smakar då som rom med cola ungefär
Citera
2010-05-12, 14:37
Medlem
Den klassiska överklassdrinken "kejsargrogg" finns ju Består av Cognac och mousserande vin. Bör väl helst vara Champagne. Jag har dock inte provat.
Citera
2010-05-12, 14:46
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Gott ? Nja...

Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Grosshandlargrogg! Det är hmm... Kanske inte världens godaste, det blir liksom lite blaskigt på något sätt.

Jag testade med äppeljuice (såndär ofiltrerad som ej hunnit bli brun) och det var rätt gott. Känns enkelt och bra. Jag skulle kanske kunna tänka mig att dricka det varmt med lite kanel.

Annars är det ju underbart att dricka Cognac i kaffe med mjölk och gärna lite choklad (Oboy eller mörk choklad som får smälta i). Underbart!
Fast det var väl Eau de Vie som användes..i alla fall i sverige.?
En snabb sökning:
Vi inledde med grosshandlargrogg, Eau de vie och sockerdricka, även kallad ”Mulen himmel”, eftersom Eau de vie etiketten saknar stjärnor.
taget från pluras blogg: http://www.eldkvarnsvartblogg.nu/?p=114
Citera
  • 1
  • 2