Enligt mig själv är ett starkt psyke:
Avsaknad av neuroser och som skapar problem för en själv.
Normalt eller stark intelligens, det gör i sin tur att personen kan hantera och kontrollera intryck och neurologiska impulser tillfredsställande. Viktigt är att personen inte har egenskaper som kan kopplas samman med jagsvaghet = låg intelligens, lättpåverkad av andra, bristande impulskontroll.
Sedan enligt viss psykologi finns det olika personlighetstyper. Jag och modern psykologisk forskning är tveksam till just benämningen personlighetstyper. Men jag uppfattar det som om att personer som kan åtskilja känslor och logiskt tänkande som psykologiskt starkare än dem som inte gör det.
När jag gjorde lumpen så var de mest psykologiskt starka de som hade någorlunda bra fysik, inte helt oväntat kanske. Däremot så hade de personerna likadan klädstil. De var varken punkare, hårdrockare, hipphoppare eller tuffakillen. Snarare de som är helt vanliga utan speciell stil och ganska normalt beteende igenom. Likaså är det bättre att vara genomsnittlig på flera olika områden än att vara mycket bra på en sak men dålig på en annan.
Sedan tror jag det är subjektivt vem som uppfattas psykiskt stark. Men neurotiska människor går bort direkt.
Det bästa sättet att testa sitt psyke är att åka till USA och brutalt döda en polis, eller varför inte flera mitt på en gata så du åker in på livstidsfängelse i ett instängt rum och ser hur lång tid det tar för dig att få psykos.
Det bästa sättet att testa sitt psyke är att åka till USA och brutalt döda en polis, eller varför inte flera mitt på en gata så du åker in på livstidsfängelse i ett instängt rum och ser hur lång tid det tar för dig att få psykos.
Om du har blivit herre över dig själv, alltså att du själv kan "skapa" känslor, eller man kanske ska säga styra sina känslor. Alltså att du kan låta rationellt tänkande segra mot det kanske mer nära till hands och sämre emotionella repsonsen.