2005-03-14, 23:46
Bannlyst
Jag har helt missat det här med Star Wars som tydligen är superpoppis hos folk. Såg lite utav nån film för några dagar sen och beslöt mig för att ta mig i kragen, va lite kulturell och se Star Wars-filmerna.
Men det har kommit till min kännedom att 3:an kom före 1:an och 2:an kom före 4:an eller nåt i den stilen, och jag undrar därför hur man ska se filmerna.
Vilken film ska man se först, o efter den, o efter den...?
Citera
2005-03-15, 00:04
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kahnweiler
Jag har helt missat det här med Star Wars som tydligen är superpoppis hos folk. Såg lite utav nån film för några dagar sen och beslöt mig för att ta mig i kragen, va lite kulturell och se Star Wars-filmerna.
Men det har kommit till min kännedom att 3:an kom före 1:an och 2:an kom före 4:an eller nåt i den stilen, och jag undrar därför hur man ska se filmerna.
Vilken film ska man se först, o efter den, o efter den...?
3:an har inte kommit ännu, den kommer i maj. Så jag skulle satsa på att se den första trilogin, del 4,5 och 6, först. Därefter 1 och 2 för att vara redo inför trean.
Citera
2005-03-15, 00:15
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Här är ordningen:

Första Trilogin:

Star Wars Episode IV - A New Hope (1977)
Star Wars Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
Star Wars Episode VI - Return of the Jedi (1983)

Andra Trilogin:

Star Wars Episode I - The Phantom Menace (1999)
Star Wars Episode II - Attack of the Clones (2002)
Star Wars Episode III - Revenge of the Sith (2005)

Första trilogin händer alltså kronologiskt efter den andra trilogin, om man räknar i Star Wars-tid.
Citera
2005-03-15, 00:18
insomnias avatar
De första filmerna är helt klart sevärda, inte sett dem på ett tag men bra var dem. Bara sett den första av de nya, den var bra men de har väl inte fått så bra kritik de nya filmerna?

De borde hållt sig till 3.

Ska nog ta och se den gamla trilogin snart. Det var ett tag sen.
Citera
2005-03-15, 01:00
Bannlyst
Hm okej. Så det rätta är då alltså att se dem i denna ordning?

Eftersom 3:an inte kommit kanske man ska börja med The Phantom Menace för att sen gå på Attack of the Clones och sen vänta på 3:an, se den och sen fortsätta med 4, 5 och 6.

Tror inte jag skulle klara av att hoppa mellan filmerna (dvs se dem i releaseordning) så det bästa är nog om jag ser dem som jag listat ovan.

När kommer 3:an?
Citera
2005-03-15, 01:20
Medlem
Citat:

Njaee. jag tycker man ska se filmerna i den ordning de gjordes. d.v.s. 4:an först följt av 5,6 och sedan 1, 2 , 3 (när den kommer).

Jag tror man får bäst känsla för berättelsen och hela konceptet isåfall.
Citera
2005-03-15, 02:34
Medlem
Perfekts avatar
Börjar du med ettan så är risken stor att du skakar på huvet och skiter i resten av filmerna, börja med fyran istället.
Citera
2005-03-15, 03:06
Medlem
Du ska ju absolut börja med den gamla trilogin först. Handlingen är ju inte riktigt uppbyggd på så sätt att det ger mer att ha sett 1, 2, 3 före 4, 5, 6, lika lite som det ger något att ha sett Young Indiana Jones TV-serien före man ser den riktiga filmtrilogin.
Citera
2005-03-15, 07:28
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:

Eftersom 3:an inte kommit kanske man ska börja med The Phantom Menace för att sen gå på Attack of the Clones och sen vänta på 3:an, se den och sen fortsätta med 4, 5 och 6.

Tror inte jag skulle klara av att hoppa mellan filmerna (dvs se dem i releaseordning) så det bästa är nog om jag ser dem som jag listat ovan.

När kommer 3:an?
Vi är två som förespråkar att du ska se IV, V, VI först, och du kommer till motsatt slutsats, hur gick det till?

Angående trean, maj. I år. 2005 alltså.
Citera
2005-03-15, 07:36
Medlem
RMPs avatar
Hm... den klassiska trilogin kom ju ut 1977, 80 och 83. Man kan alltså vara ända uppe i 25-årsåldern utan att ha varit medveten om någon av de tre när de kom ut, och även om del ett och två har gjorts nu härom året och var rätt "hypade" så är det väl inte nödvändigt att så att säga "vara från en annan planet" bara för att man inte har brytt sig om dem förrän nu.

Själv är jag 36 och det finns massor av filmer som gjordes innan jag föddes som räknas som stora och hyperkända som jag inte varit särskilt angelägen att se.... och en och annan väldigt upphaussad film i min livstid har jag inte varit ett dugg intresserad av.

Jag har inte sett någon av Batman-filmerna... ingen av Matrix-filmerna... och det fast jag t o m har första rullen på VHS här hemma, lånad av en vän, som jag tappat kontakten en smula med, sedan lite över ett år!!!

Star Wars 1 kändes aldrig så våldsamt angelägen att se, så det dröjde länge länge innan det blev av... och tvåan har jag inte sett än...

Harry Potter-filmerna och Sagan om ringen-trilogin har varit så sinnessjukt haussade att det förtar mitt intresse. Men nu har jag en syster med barn så att man har sett Harry Potter-filmerna hos dem. Och Ringen och De två tornen har jag utnyttjat diverse rabatterbjudanden och köpt på DVD och sett, men Konungens Återkomst har jag inte sett än.

Jag har sedan tonåren känt stora delar av de bokstavstrogna ringen-fansen som var det bara av böckerna, men jag tyckte de var vansinnigt tunga att läsa och gillade dem inte, så jag blev aldrig särskilt intresserad av att se dem filmade.

Däremot är jag oerhört hängiven vän av Liftarens guide till galaxen och en av de få i Sverige som någon gång bildat och drivit en fan club i det sammanhanget (som mest aktiv runt 1987-91/92 ungefär), så DÄR är en kommande film jag ser fram emot...

Sedan är jag ju en såt vän av Jason.... och intresserar mig i övrigt för ishockey och släktforskning, så...... alla är vi väl lite från olika planeter i varandras ögon...
Citera
2005-03-15, 09:15
Medlem
T-800s avatar
Personligen tycker jag att de kunde nöjt sig med den första trilogin. De nya filmerna har gjort mig grymt besviken.
Citera
2005-03-15, 09:24
Medlem
masterkarexs avatar
Star Wars Episode III

Citat:
Ursprungligen postat av auto:erotic
Vi är två som förespråkar att du ska se IV, V, VI först, och du kommer till motsatt slutsats, hur gick det till?

Angående trean, maj. I år. 2005 alltså.

Star Wars Episode III " Revenge of The SIth " kommer den 19 maj 2005 till svenska biografer!!!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in