Hm... den klassiska trilogin kom ju ut 1977, 80 och 83. Man kan alltså vara ända uppe i 25-årsåldern utan att ha varit medveten om någon av de tre när de kom ut, och även om del ett och två har gjorts nu härom året och var rätt "hypade" så är det väl inte nödvändigt att så att säga "vara från en annan planet" bara för att man inte har brytt sig om dem förrän nu.
Själv är jag 36 och det finns massor av filmer som gjordes innan jag föddes som räknas som stora och hyperkända som jag inte varit särskilt angelägen att se.... och en och annan väldigt upphaussad film i min livstid har jag inte varit ett dugg intresserad av.
Jag har inte sett någon av Batman-filmerna... ingen av Matrix-filmerna... och det fast jag t o m har första rullen på VHS här hemma, lånad av en vän, som jag tappat kontakten en smula med, sedan lite över ett år!!!
Star Wars 1 kändes aldrig så våldsamt angelägen att se, så det dröjde länge länge innan det blev av... och tvåan har jag inte sett än...
Harry Potter-filmerna och Sagan om ringen-trilogin har varit så sinnessjukt haussade att det förtar mitt intresse. Men nu har jag en syster med barn så att man har sett Harry Potter-filmerna hos dem. Och Ringen och De två tornen har jag utnyttjat diverse rabatterbjudanden och köpt på DVD och sett, men Konungens Återkomst har jag inte sett än.
Jag har sedan tonåren känt stora delar av de bokstavstrogna ringen-fansen som var det bara av böckerna, men jag tyckte de var vansinnigt tunga att läsa och gillade dem inte, så jag blev aldrig särskilt intresserad av att se dem filmade.
Däremot är jag oerhört hängiven vän av Liftarens guide till galaxen och en av de få i Sverige som någon gång bildat och drivit en fan club i det sammanhanget (som mest aktiv runt 1987-91/92 ungefär), så DÄR är en kommande film jag ser fram emot...
Sedan är jag ju en såt vän av Jason.... och intresserar mig i övrigt för ishockey och släktforskning, så...... alla är vi väl lite från olika planeter i varandras ögon...