2014-08-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Det trista med just den bloggen är dock att den är mycket fokuserad på energibolag. Inte konstigt eftersom att en av de är ingenjör inom ämnet, men ändå.

http://www.anonymaanalytiker.com är en blogg som jag tror kan ha potential om han/de skriver mer frekvent än han/de gjort nu i början.

Mestadels banker och försäkringsbolag i nuläget, men visst. Själv tycker jag att Kenny är duktig på att analysera bolag i så gott som alla olika intressanta branscher. Han plockade ju upp AQ tidigt 2012, för att ta ett exempel.
Citera
2014-08-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Jag är inte så glad för ägamintid faktiskt. Han är väldigt risktagande och inte så djupgående i sina analyser. Se vilka bolag han går in i och han förklarar inte ofta varför han tar in sina positioner. Han analyserar till exempel inte MOATS vilket jag tycker är viktigt när man går in i en position. Det är mycket han missar.

Rätta mig om jag har fel men ägamintid var "först" bland de svenska bloggarna angående Protector? Han profita även otroligt fint på sina små Danska banker vilket jag inte läst om på nån annan blogg i princip. Sen om han missar massa, har du själv då bidragit med att kommentera det i hans kommentatorsfält eller skrivit om det i egen blogg? Annars blir liknande kommentarer väldigt meningslösa.

Sen bara för att han inte skriver väldigt utförliga analyser alla Värdebyrån t.ex så betyder det INTE att han själv inte har en mer djupgående analys han inte delar med sig av. Knowledge is king och har man nått som man tror ger en edge så delar man inte med sig av det, sålänge man inte hatar pengar eller är otroligt givmild.

Ta bloggar för vad det är. Det är inte välgörenhet. Visst finns säkert nån som genuint bara vill hjälpa andra men majoriteten gör det säkert för den extra reklam-inkomsten eller för att vara "känd" i bloggsfären.
Citera
2014-08-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle
Rätta mig om jag har fel men ägamintid var "först" bland de svenska bloggarna angående Protector? Han profita även otroligt fint på sina små Danska banker vilket jag inte läst om på nån annan blogg i princip. Sen om han missar massa, har du själv då bidragit med att kommentera det i hans kommentatorsfält eller skrivit om det i egen blogg? Annars blir liknande kommentarer väldigt meningslösa.

Sen bara för att han inte skriver väldigt utförliga analyser alla Värdebyrån t.ex så betyder det INTE att han själv inte har en mer djupgående analys han inte delar med sig av. Knowledge is king och har man nått som man tror ger en edge så delar man inte med sig av det, sålänge man inte hatar pengar eller är otroligt givmild.

Ta bloggar för vad det är. Det är inte välgörenhet. Visst finns säkert nån som genuint bara vill hjälpa andra men majoriteten gör det säkert för den extra reklam-inkomsten eller för att vara "känd" i bloggsfären.

Protector kan nog stämma.
Om han nu har en mer djupgående analyser och väljer att inte släppa den tycker jag det är ännu sämre. Jag har ad blocker så jag ser inte några ads. Tror inte han har några?
Tror snarare att han inte vill lägga ner tiden på att skriva ner mer vilket jag förstår. Jag tycker däremot att det är lite synd. Jag vill ha djupgående information och lära mig mer. Jag lär mig inget av hans blogg, bara trevliga aktietips ibland. Jag hoppas inte han bloggar för P&D som löparn mm. Jag tror han tycker det är kul. Tror inte det handlar om pengar. Jag tror du har fel i många fall. Iallafall de jag tittar på. Tror du Lundaluppen bryr sig om sina reklamintäkter?

Om det nu är på så vis skulle det vara ännu ett argument emot honom. De andra bloggarna(förutom oddballstock) jag länkade har inte som intresse att tjäna pengar på bloggen. De tycker investeringar är kul, dela med sig av sina tankar och diskutera.
Bloggar som försöker tjäna pengar på att haussa aktier ska man undvika.
Senast redigerad av Liketed 2014-08-04 kl. 23:38.
Citera
2014-08-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Protector kan nog stämma.
Om han nu har en mer djupgående analyser och väljer att inte släppa den tycker jag det är ännu sämre. Jag har ad blocker så jag ser inte några ads. Tror inte han har några?
Tror snarare att han inte vill lägga ner tiden på att skriva ner mer vilket jag förstår. Jag tycker däremot att det är lite synd. Jag vill ha djupgående information och lära mig mer. Jag lär mig inget av hans blogg, bara trevliga aktietips ibland. Jag hoppas inte han bloggar för P&D som löparn mm. Jag tror han tycker det är kul. Tror inte det handlar om pengar. Jag tror du har fel i många fall. Iallafall de jag tittar på. Tror du Lundaluppen bryr sig om sina reklamintäkter?

Om det nu är på så vis skulle det vara ännu ett argument emot honom. De andra bloggarna(förutom oddballstock) jag länkade har inte som intresse att tjäna pengar på bloggen. De tycker investeringar är kul, dela med sig av sina tankar och diskutera.
Bloggar som försöker tjäna pengar på att haussa aktier ska man undvika.

Orkar inte leta efter det men nått av hans första inlägg beskrev bloggen mer som ett ställe att dokumentera utvecklingen, så tycker inte man kan "kräva" mer djupgående analyser. Sen om han sysslar med P&D (vilket jag personligen har svårt att tro) är det otroligt tråkigt men som vanligt så är det upp till läsaren att göra sina egna analyser innan man investerar, sen att många ryggar rakt av får stå för dem.

Jodå han har ads. Jag har också adblocker men brukar "disabla" den på sidor jag gillar för att "stödja". Är 1 stor banner annons på vänstra sidan och ytterligare två på högra sidan, sen vad det drar in för pengar har jag inte en aning om, några hundra kr per månad kanske. Dock har jag läst stora amerikanska aktiebloggar där vissa bokför sina inkomster och det var bl.a nån som snitta 1500$/månad i annonser så går att tjäna pengar om man lyckas attrahera läsare.

Sen håller jag absolut med att det är synd att det inte är mer utförliga analyser då han verkar duktig men man får nog ta denna bloggen för vad den är och det är mycket möjligt som du säger att det är tidsbrist.

Nedå håller med, tror absolut inte Lundaluppen skriver för pengarnas skull, han har ju varit otroligt tydlig med vad han får för inkomster, vad hans samarbeten betyder osv. Dock så har han ju i alla fall en banner annons på sin sida och den har han ju inte för skojs skull

EDIT: Den lista som du har är ju samtliga kanonbloggar med utförligare analyser. Man får nog dela upp bloggarna i några olika fack. Som dem du nämnde +spartacusinvest + ett gäng mer i "Djupare analyser" och sen ägamintid, Snåljåpen m.m i mer "lättläsliga light" bloggar; kul att läsa, en hel del info men sällan nått djupgående.

Sen är jag otroligt förväntansfull på just irvingsinvesteringar, tror den kommer bli sjukt bra.
Senast redigerad av viktorolle 2014-08-05 kl. 11:21.
Citera
2014-08-05, 12:49
Medlem
miljonär innan 30 är ju iallafall en av de mest imponerande resorna jag har sett någon bloggare göra. http://miljonar.blogspot.se/

Sen måste jag ju göra lite smygreklam för min blogg:
http://motenmiljon.blogg.se/

Vilket är en blogg om min resa från student till miljonär. Handlar lite om investerande, lite om sparande och lite om mitt privatliv. Med förhoppningsvis bra tips och intressanta frågeställningar
Citera
2014-08-06, 20:00
Medlem
Självklart tänker jag tipsa om min egen blogg www.strugglingdaytrader.com där ni kan följa mig daytrada på USA-börsen. Jag började trada för ca 6 månader sedan och är fast besluten med att lyckas.

Bloggen är på engelska men det bör inte stoppa oss svenskar

/Johan
Citera
2014-08-08, 09:09
Medlem
Ska bli väldigt intressant att se om uppdateringarna är lika täta under bear-marknad. Lite svårare att nå den där miljonen när allt blinkar rött.
Citera
2014-08-08, 14:36
Medlem
BorisJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Ska bli väldigt intressant att se om uppdateringarna är lika täta under bear-marknad. Lite svårare att nå den där miljonen när allt blinkar rött.
Tvärtom, det blir snarare mycket lättare då värderingarna förhoppningsvis kommer ned till resonliga nivåer. Jag hoppas verkligen att detta fortsätter!
Citera
2014-08-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisJohnson
Tvärtom, det blir snarare mycket lättare då värderingarna förhoppningsvis kommer ned till resonliga nivåer. Jag hoppas verkligen att detta fortsätter!

Det blir lättare! Okej, där ser man. Har du också en blogg eller?
Citera
2014-08-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frameless
Självklart tänker jag tipsa om min egen blogg www.strugglingdaytrader.com där ni kan följa mig daytrada på USA-börsen. Jag började trada för ca 6 månader sedan och är fast besluten med att lyckas.

Bloggen är på engelska men det bör inte stoppa oss svenskar

/Johan

Intressanta videos på youtube kanalen.. skulle dock föredra om du kunde göra dem lite längre så att man kan ta del av beslutsgången lite bättre.. Just nu var det mest köper/kortar..
Citera
2014-08-08, 21:21
Medlem
BorisJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Det blir lättare! Okej, där ser man. Har du också en blogg eller?
På längre sikt blir det lättare, det gäller att alltid tänka åtminstone 10 år in i framtiden. Och sen så erbjuder en bear market mer möjligheter så jag antar att mängden inlägg kommer att öka.
Citera
2014-08-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisJohnson

jojo, fast de flesta av våra "värdeinvesteringsbloggare" är fulltankade så det skriker om det. Tror folk undrar hur deras "uppdateringsmoral" kommer vara om deras kärninnehav droppar 30%++ Sen visst är dem jättelångsiktiga så har en nedgång ingen speciell betydelse förutom dem kan köpa in sig billigare än dem annars kunnat för vad dem anser är "fair value".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in