2009-10-29, 12:23
Medlem
Fitipaldis avatar
Jo, sökte lite här på flashback och kunde inte hitta något om detta.
Tycker att det är mycket fokus på islam, och hur denna religion skulle vara en barbarisk religion där dödandet av icke-muslimer är helt okej - inget fel i att ta upp den debatten, och jag vill inte lägga några personliga värderingar i huruvida påståendet är sant eller ej.

Nu till min fråga:
Det är såhär, att jag har hört från olika folk att även judendomen innehåller uppmaningar om att inte vara en god människa mot de som inte tillhör religionen i fråga.
Kommer ihåg ett citat som jag fick reciterat för mig, och det var något i stil med (nej, jag kommer inte ihåg citatet ord för ord):
"Om en Goj (icke-judisk person) hänger på en klippa, så skall du inte rädda denna, ty den är inte ett guds barn". Något i den stilen har jag för mig.
Nu kan jag inte hitta citatet, och jag säger inte att det är sant att det existerar, men om någon hittar det skulle det ju vara kul om ni kunde slänga upp det här.

Sen undrar jag också vad ni, om citatet stämmer, tycker om judarnas våldsamma religion, speciellt när man sätter det i samband med debatten kring islams påstått våldsamma religion.

För inte är det bara Islam som använder religionen som en anledning till krigsföring. Konflikten i Israel vilar ju på religiösa grunder, där båda parterna använder religionen som ett sorts rättfärdigande till kriget.

Vad tycker ni?
Citera
2009-10-29, 18:20
Medlem
Tja, det cirkulerar i antisemitiska kretsar ett antal konstiga citat. De är inte alla rena påhitt. Några är faktiskt bara tagna ur sitt sammanhang och eller lite lagom förvanskade så de passar citeraren...

Så om någon obskyr rabbi omedelbart efter ett pogrom har uttalat sig mindre genomtänkt, är en sak. - Finns faktiskt ett dylikt exempel i en känd psalm... Ruggigt men det finns en lättförståelig historisk förklaring.

Men judendomens officiella ståndpunkt, så som uttolkat och fastslaget av den överväldigande majoriteten av de lärde i Talmud och andra skrifter, är helt annan.

Dogmen är att den rättfärdige icke juden är lika mycket värd inför Gud som en erkänd rabbin.

Judarnas våldsamma religion?? Ojsan.

Ja för landet Israel gäller det möjligen. Knappast någon annanstans utom möjligen för enstaka obskyra rabbiner.

I Israel finns det nämligen en dubbel kombination.

a) Israelernas inställning att den tiden är förbi där det gick utmärkt att döda eller förfölja judar helt ostraffat. Basta!

b) Det mycket speciella förhållandet för Israel, att den enda godkända judiska inriktningen där är den ortodoxa. Eller rättare sagt, den ortodoxa SAMT alla ultraortodoxa varianter. De andra erkänns helt enkelt inte.
Detta ÄR mycket speciellt. I världen i övrigt har de olika inrikningarna inga svårigheter att samexistera. De kan vara oense, de kan rent av gräla, men de samexisterar och pratar med varandra.
Det är därmed lätt hänt att det lätt sker en radikalisering just i Israel. Eller brutalisering om man så vill.
De mildare varianterna som annars skulle fungerat som naturliga stötdämpare, kommit med konstruktiv mildrande kritik baserad på traditionella judiska humanistiska religiösa värden - den fungerar inte: de erkänns inte i Israel.
Israelen är alltså antingen religionslös ELLER ortodox gärna ultraortodox. Något annat gives icke.

Så. Man kan säkert kritisera vissa ultraortodoxa rabbiners ställningstaganden.

Men att ur detta dra växlar på att judendomen som sådan är våldsam etc osv - är att dra på väldeliga.

Vi kan inte dra alla muslimer över en kam pga Talibanernas ställningstaganden och göranden. Det finns MASSVIS med fromma och ändå mycket vettiga muslimer. Flertalet faktiskt.

Vi kan inte dra alla kristna över en kam, bara för att vissa kristna är ultrafundamentalistiska. Skjuter ihjäl abortarbetarna, förbjuder undervisning i evolutionslära i skolorna, etc osv.
Men de flesta kristna ÄR ju hyggligt folk, eller hur?

Eller hur?
Citera
2009-10-29, 18:36
Avslutad
Tog bort.. Missförstod..
Senast redigerad av Tubbo 2009-10-29 kl. 18:40.
Citera
2009-10-30, 17:09
Medlem
Fitipaldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Tja, det cirkulerar i antisemitiska kretsar ett antal konstiga citat. De är inte alla rena påhitt. Några är faktiskt bara tagna ur sitt sammanhang och eller lite lagom förvanskade så de passar citeraren...

Så om någon obskyr rabbi omedelbart efter ett pogrom har uttalat sig mindre genomtänkt, är en sak. - Finns faktiskt ett dylikt exempel i en känd psalm... Ruggigt men det finns en lättförståelig historisk förklaring.

Men judendomens officiella ståndpunkt, så som uttolkat och fastslaget av den överväldigande majoriteten av de lärde i Talmud och andra skrifter, är helt annan.

Dogmen är att den rättfärdige icke juden är lika mycket värd inför Gud som en erkänd rabbin.

Judarnas våldsamma religion?? Ojsan.

Ja för landet Israel gäller det möjligen. Knappast någon annanstans utom möjligen för enstaka obskyra rabbiner.

I Israel finns det nämligen en dubbel kombination.

a) Israelernas inställning att den tiden är förbi där det gick utmärkt att döda eller förfölja judar helt ostraffat. Basta!

b) Det mycket speciella förhållandet för Israel, att den enda godkända judiska inriktningen där är den ortodoxa. Eller rättare sagt, den ortodoxa SAMT alla ultraortodoxa varianter. De andra erkänns helt enkelt inte.
Detta ÄR mycket speciellt. I världen i övrigt har de olika inrikningarna inga svårigheter att samexistera. De kan vara oense, de kan rent av gräla, men de samexisterar och pratar med varandra.
Det är därmed lätt hänt att det lätt sker en radikalisering just i Israel. Eller brutalisering om man så vill.
De mildare varianterna som annars skulle fungerat som naturliga stötdämpare, kommit med konstruktiv mildrande kritik baserad på traditionella judiska humanistiska religiösa värden - den fungerar inte: de erkänns inte i Israel.
Israelen är alltså antingen religionslös ELLER ortodox gärna ultraortodox. Något annat gives icke.

Så. Man kan säkert kritisera vissa ultraortodoxa rabbiners ställningstaganden.

Men att ur detta dra växlar på att judendomen som sådan är våldsam etc osv - är att dra på väldeliga.

Vi kan inte dra alla muslimer över en kam pga Talibanernas ställningstaganden och göranden. Det finns MASSVIS med fromma och ändå mycket vettiga muslimer. Flertalet faktiskt.

Vi kan inte dra alla kristna över en kam, bara för att vissa kristna är ultrafundamentalistiska. Skjuter ihjäl abortarbetarna, förbjuder undervisning i evolutionslära i skolorna, etc osv.
Men de flesta kristna ÄR ju hyggligt folk, eller hur?

Eller hur?

Tack för ett uttömmande svar. Hjälpte faktiskt mig att få lite mer förståelse för judendomen. Självfallet kan man inte dra alla judar över en kam, vilket var lite meningen med att skapa denna tråden, för att visa att om man inte kan dra alla judar över en kam, bör man rimligen inte kunna dra alla muslimer över samma kam heller.

Detta visade du ju dock förståelse för, lite motsatt mot vad jag förväntade mig som svar.

Edit: Hoppas muslimhetsarna därute kan läsa ditt inlägg, tyckte det var ganska talande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in