2009-10-29, 09:58
Bannlyst
Jag kollade på den eminente hedersmannen Edvard Blom* i går, där han gjorde coq au vin. Jag blev då lite intresserad att göra en liten fuskvariant med kyckling, då jag antar att tupp inte är så frekvent förekommande i handeln.

Tror ni att det skulle fungera med kyckling, eller är jag helt ute och cyklar?

*Fantastiskt program!
Citera
2009-10-29, 10:22
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag kollade på den eminente hedersmannen Edvard Blom* i går, där han gjorde coq au vin. Jag blev då lite intresserad att göra en liten fuskvariant med kyckling, då jag antar att tupp inte är så frekvent förekommande i handeln.

Tror ni att det skulle fungera med kyckling, eller är jag helt ute och cyklar?

*Fantastiskt program!

Allt går, min vän. Allt går.

http://recept.nu/1.16396/pelle_johan...gel/coq_au_vin
Citera
2009-10-29, 11:34
Medlem
[Strange Days]s avatar
Coq au Vin med kyckling istället för tupp ger ett mycket fint resultat.
Om du vill få en lite mer fylligare smak så rekommenderar jag majskyckling istället för vanlig sleten Kronfågel-kyckling.
Köper du en hel majskyckling så kan du med fördel dela upp skrovet och låta det koka med i grytan för att få ut ännu mer smak.
Citera
2009-10-29, 12:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Coq au Vin med kyckling istället för tupp ger ett mycket fint resultat.
Tycker du verkligen det? Har du jämfört?

~Paul~
Citera
2009-10-29, 14:25
Medlem
Om man nu ska ha kyckling, då skulle jag valt en ekologisk. Bosarps kyckling är ju spridd runt om i landet.
Citera
2009-10-29, 15:30
Medlem
Sam.Bogas avatar
Visst går det att köra med vanlig kyckling,brukar själv göra det och då använder jag oftast bara lår.
Har förövrigt bara gjort det på tupp en gång.Och då var det min systers tuppar som fick sätta livet till.
Citera
2009-10-29, 16:10
Medlem
chajusongs avatar
När jag var liten hade mina föräldrar höns, när det blev kycklingar som sedan växte upp till tuppar gick dom raka vägen till grytan och en mustig Coq au Vin. Nu var det många år sedan jag fick möjligheten att äta denna rätt, tillredd på färsk ungtupp men jag har ätit det på kyckling och det funkar det med.
Citera
2009-10-29, 16:11
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tycker du verkligen det? Har du jämfört?

~Paul~

Ja faktiskt.
Visst, Coq på tupp har ju en lite annorlunda smak som kanske inte riktigt nås med kyckling.
Men kyckling är helt klart ett gott substitut - och som sagt då kanske speciellt majskyckling, som ju i sig själv har en mer karakteriserad smak än vanlig kyckling.
Citera
2009-10-29, 16:17
Bannlyst
Tack för svaren allihop!

Det får bli ekologisk majskyckling från Bosarp, gjord på Pelle Johanssons vis.
Citera
2009-10-29, 16:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Ja faktiskt.
Visst, Coq på tupp har ju en lite annorlunda smak som kanske inte riktigt nås med kyckling.
Precis. Dessutom en helt annan konsistens.

~Paul~
Citera
2009-10-29, 18:45
Medlem
Om man vill göra det riktigt gott (trots kyckling) så kan du köpa ett par tre kycklingar som du styckar. Lårben och vingar använder du i grytan, skroven kokar du i vinet och brösten kan du frysa in och ha till wok eller liknande. Brösten blir annars ganska torra och trista jämfört med det andra köttet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in