2009-10-28, 22:42
Medlem
Judarnas viktigaste bön har jag förstått det som är "Amida". När jag googlade på Amida så fann jag väldigt lite info om hur bönen utförs och vad man säger. Jag har hört att den även kallas adertonbönen, och att Amida skulle betyda "stående" då man utför bönen (till större delen) stående. Jag skulle vilja veta om någon kan ge mig Amida på svenska. Såg något på nätet som jag tror var Amida, men denna var på hebreiska.

Vilket leder in på min nästa fråga. Måste man be Amida, eller kanske rent av alla böner, på hebreiska, (inom judendomen). Och när man ber, "sjungs" bönen, eller framförs den talad?

Inom islam, hur framförs exempelvis Salaat-bönen där? talad eller sång? sjungs tex surah 1?

min sista fråga, huvudbonad för män inom kristendom, judendom och islam skiljer sig en del vid bön. T ex ser man ofta muslimer be med sån där lite större mössa än vad judarna har. Judarna har jag också sett be med mössa. Men kristna gör det inte. Inom kristendomen är det snarare tvärt om, här är det obligatoriskt att ta av sig mössan när man går in i kyrkan, Jag frågade en gång en kristen och han visade mej ett ställe, är ganska säker på att det var i gamla testamentet, där det stod att det var synd att be och samtidigt täcka huvudet för en man (tvärt om för kvinnan alltså.) Om detta stod i Gamla testamentet, hur "försvarar" judarna sitt mössbärande under bön?

många frågor. hoppas ni har några svar!
tack på förhand.
Citera
2009-10-28, 23:19
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renttu
Inom islam, hur framförs exempelvis Salaat-bönen där? talad eller sång? sjungs tex surah 1?

Kortfattat: Man ber genom att först exempelvis säga vilken bön man ber (morgonbönen, eftermiddagsbönen osv) och hur många "rukah". Sedan säger man surah 1 följt av valfri surah. sedan har man händerna på knäna och står böjd nedåt och reciterar. Sedan ner o buga samt recitera. Detta är en "rukah". Sedan gör om du samma procedur igen.

Varje bön har olika antal rukah, exempelvis så har morgonbönen 2 "rukah".

Det är valfritt att antingen viska fram surahn eller lägga till lite rytm i det.
Senast redigerad av kommando-kalle 2009-10-28 kl. 23:43. Anledning: Glömde en viktig detalj
Citera
2009-10-28, 23:22
Medlem
Fitipaldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommando-kalle
Kortfattat: Man ber genom att först exempelvis säga vilken bön man ber (morgonbönen, eftermiddagsbönen osv) och hur många "rukah". Sedan säger man surah 1. sedan har man händerna på knäna och står böjd nedåt och reciterar. Sedan ner o buga samt recitera. Detta är en "rukah". Sedan gör om du samma procedur igen och då är det valfritt att välja vilken surah du vill.

Varje bön har olika antal rukah, exempelvis så har morgonbönen 2 "rukah".

Det är valfritt att antingen viska fram surahn eller lägga till lite rytm i det.

Måste man säga hela suran? Jävla lätt att bli försenad till jobb om man bestämmer sig för att be Al-Baqarah på morgonen.
Citera
2009-10-28, 23:31
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitipaldi
Måste man säga hela suran? Jävla lätt att bli försenad till jobb om man bestämmer sig för att be Al-Baqarah på morgonen.

Haha hur tidigt jobbar du ? Självklart måste man läsa hela surahn.

Om du har bråttom är det nog rekomenderat att du läser al-ikhlas eller al-nas
Citera
2009-10-29, 00:23
Medlem
Fitipaldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommando-kalle
Haha hur tidigt jobbar du ? Självklart måste man läsa hela surahn.

Om du har bråttom är det nog rekomenderat att du läser al-ikhlas eller al-nas

Haha, nu jobbar jag ju faktiskt ganska tidigt, går upp ca. 04.30. Men nu är jag inte muslim, så jag slipper be.
Finns det folk som ber kon någon gång på dagen? Måste ju ta flera timmar att läsa igenom hela den.
Citera
2009-10-29, 00:52
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitipaldi
Haha, nu jobbar jag ju faktiskt ganska tidigt, går upp ca. 04.30. Men nu är jag inte muslim, så jag slipper be.
Finns det folk som ber kon någon gång på dagen? Måste ju ta flera timmar att läsa igenom hela den.

Alltså jag känner ingen som reeciterar den. Jag har heller aldrig gjort det. Troligtvis passar detta in på fredagsbönen eller andra stora böner.

Men jag menar, credd till den som kan den utantill alltså! Finns ju iofs folk som kan hela koranen utantill.

OT; vad jobbar du som, om man får fråga :P?

OnT; För folk som kanske inte är insatta så är Al-Bakarah (översattning: Kon) den längsta surahn (översättning: versen) i Koranen.
Citera
2009-10-29, 07:25
Medlem
tack för svaren. nu har vi ju en som kan islam här, jag vet att arabiska inom islam lite är om latin är för katolicismen. Men, var hittar i koranen som säger att man måste be/recitera på arabiska? vet att vissa böner är ok att be på valfritt språk, men att det mest är arabiska. varför? hur är det med huvudbonaden för män inom Islam, står det i haditherna eller i koranen att man ska ha en sådan mössa när man ber? inom kristendomen är det ju som sagt fel att täcka huvudet.
Citera
2009-10-29, 07:29
Bannlyst
Citat:
tack för svaren. nu har vi ju en som kan islam här, jag vet att arabiska inom islam lite är om latin är för katolicismen. Men, var hittar i koranen som säger att man måste be/recitera på arabiska? vet att vissa böner är ok att be på valfritt språk, men att det mest är arabiska. varför? hur är det med huvudbonaden för män inom Islam, står det i haditherna eller i koranen att man ska ha en sådan mössa när man ber? inom kristendomen är det ju som sagt fel att täcka huvudet.
Bara på arabiska,det behövs inget huvudbonad!
Citera
2009-10-29, 07:41
Medlem
då finns det uppenbarligen olika tankar kring detta. många av mina kompisar, shia och sunni ber vissa böner på sitt modersmål, te x dua. Surah 1 reciteras såklart på arabiska, men de tycker att deras böner inte kan bli innerliga om de inte kan be på sitt modersmål/känslospråk ( i detta fall svenska, turkiska och egyptisk arabiska).

var hittar man källan för att man ska ha så mycket på arabiska. och, varför har muslimer en sådan där mössa.

tack för svaren!
Citera
2009-10-29, 07:42
Bannlyst
Citat:
då finns det uppenbarligen olika tankar kring detta. många av mina kompisar, shia och sunni ber vissa böner på sitt modersmål, te x dua. Surah 1 reciteras såklart på arabiska, men de tycker att deras böner inte kan bli innerliga om de inte kan be på sitt modersmål/känslospråk ( i detta fall svenska, turkiska och egyptisk arabiska).

var hittar man källan för att man ska ha så mycket på arabiska. och, varför har muslimer en sådan där mössa.

tack för svaren!
Du vet kompis,du måste be till ALLAh på Arabiska.Det finns i Mecka ,JAG VET INTE!
Citera
2009-10-29, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuck-you
Du vet kompis,du måste be till ALLAh på Arabiska.Det finns i Mecka ,JAG VET INTE!
jag tror du är rätt ensam om att tro att Allah finns i Mekka.
Citera
2009-10-29, 08:13
Medlem
kommando-kalles avatar
Som sagt, huvudbonad är ej tvång.

Gällande vilket språk man ska be på så gäller det först o främst att man bör be på arabiska. Koranens arabiska är väldigt gammal och det är väldigt svårt att översätta vissa sektioner. Därför kan det hända att det blir fel översatt. Därför anses det vara bäst att be på arabiska. Däremot är det okej att be på sitt modersmål om man temporärt har svårigheter med arabiskan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in