2009-10-28, 16:57
Medlem
Har fått tag i en glasskiva från ikeabordet Hemberg http://www.singleservecoffee.com/images/hemberg_coffee_table_2.jpg , tänkte ha upp den på väggen för att skriva på (tänk whiteboard...). På skivan sitter fyra fastlimmade runda metallbitar med en diameter på nästan 4cm vardera. Totala fogytan blir alltså ca 50cm^2. Glaset är ca. 1cm tjockt på 1.3 ggr 0.8 m^2, väger alltså kring 25kg.

Min fråga är: tror ni fästpunkterna håller om skivan sätts upp vertikalt i dom? Jag har naturligtvis testat i några sekunder, och det funkar, men eftersom jag inte vet något om styrkan på olika lim osv så är jag lite orolig att det ska släppa med tiden. Tack för hjälpen!
Citera
2009-11-01, 20:13
Medlem
swixs avatar
Alternativet är väl att låta någon borra 4 hål i bordet
Citera
2009-11-02, 12:10
Medlem
Skivan har jag plockat bord från bordet, men fyra fastlimmade metallbitar sitter kvar. Var kanske lite otydlig där
Citera
2009-11-07, 14:50
Medlem
MacGyver88s avatar
Jag är lite skeptiskt till om det kan hålla men kör med pl400 eller pl600 lim som du kan hitta på en bygghandel om du nu måste prova.

Eller så tar du med dig skivan till en glasmästare och ber att få 4 hål borrade. Det kanske går att borra igenom glaset och sedan vidare med en annan borr rätt igenom distanserna med lite trixande. Att få hålen borrade av glasmästaren borde inte kosta mer än pengar till fikat om du frågar trevligt.
Citera
2009-11-07, 18:30
Avslutad
problemet i fall du börjar borra så kommer det troligtvis påverkar bärbarheten i glasset så i fall du har en glassmästare på humör informerar ha nom detta annars så borar han och väntar på att du ska komma tilbacks så det troligtvis går sönder.

du kan ju alltid göra en snygg ram runt hela i något material och sedan. skruva fast ramen i väggen.
Citera
2009-11-07, 21:24
Medlem
MacGyver88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Hi3G]X
problemet i fall du börjar borra så kommer det troligtvis påverkar bärbarheten i glasset så i fall du har en glassmästare på humör informerar ha nom detta annars så borar han och väntar på att du ska komma tilbacks så det troligtvis går sönder.

Bärheten borde inte vara några bekymmer ifall glasmästaren har bra erfarenhet tycker jag. Att göra snygga borrhål är inte så svårt om man har rätt borr och sprutar på vatten rikligt samtidigt. Sen får man självklart undvika att sätta en metallskruv i direkt kontakt med borrhålen utan en slangbit trädd över skruven som tar i glaset borde dämpa eventuella skakningar när det är upphängt.
Citera
2009-11-08, 14:12
Medlem
MaZtoRs avatar
skruva en list i väggen som du ställer glaset på. Så slipper du oroa dig för att det ska ramla ner/gå isönder.
Citera
2009-11-09, 09:37
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGyver88
Bärheten borde inte vara några bekymmer ifall glasmästaren har bra erfarenhet tycker jag. Att göra snygga borrhål är inte så svårt om man har rätt borr och sprutar på vatten rikligt samtidigt. Sen får man självklart undvika att sätta en metallskruv i direkt kontakt med borrhålen utan en slangbit trädd över skruven som tar i glaset borde dämpa eventuella skakningar när det är upphängt.
Otroligt viktigt. Har en kompis som hade en tavla i glas uppsattpå väggen. När han en dag var på friskt humör och slängde igen dörren brast skivan i tusen bitar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in