Fan jag glömde bort den här tråden.

Nåväl:
Citat:
Ursprungligen postat av LOKET
Självklart var Friedrich Engels jude.
http://www.marxists.org/archive/ria...927-ma/ch02.htm
En klassisk marxistisk sida bör väl duga.
Jag kollade igenom sidan och jag kunde fortfarande inte hitta någonting som antyder att Engels är en jude, snarare tvärtom:
In the books containing genealogies of the merchants and the manufacturers of the Rhine province, the Engels family occupies a respectable place. Here one may find the family coat of arms of the Engelses. These merchants, not unlike the nobility, were sufficiently pedigreed to have their own coat of arms. Engels' ancestors bore on their shield an angel carrying an olive branch, the emblem of peace, signalising as it were, the pacific life and aspirations of one of the illustrious scions of their race. It is with this coat of arms that Engels entered life. This shield was most likely chosen because of the name, Engels, suggesting Angel in German. The prominence of this family can be judged by the fact that its origin can be traced back to the sixteenth century. Engels on the contrary has even two variants of his genealogy. According to certain data, Engels was a remote descendant of a Frenchman L'Ange, a Protestant, a Huguenot, who found refuge in Germany. Engels' more immediate relatives deny this French origin, insisting on his purely German antecedents. At any rate, in the seventeenth century the Engels family was an old, firmly rooted family of cloth manufacturers, who later became cotton manufacturers. It was a wealthy family with extensive international dealings. The older Engels, together with his friend Erman, erected textile factories not only in his native land but also in Manchester. He became an Anglo-German textile manufacturer.
Engels' father belonged to the Protestant creed. An evangelist, he was curiously reminiscent of the old Calvinists, in his profound religious faith, and no less profound conviction, that the business of man on this earth is the acquisition and hoarding of wealth through industry and commerce. In life he was fanatically religious.
Citat:
Under tsar-väldet var judarna förföljda och judar över hela världen ville se ett annat styre i Ryssland. Detta ledde till att det ryska kommunistiska partiet under perioder bestod till över femtio procent av judar, detta trots att judarna enbart utgjorde 1,8 procent av Rysslands befolkning. Resonemanget var att man i länder som USA kunde styra och påverka från toppen av samhället genom kapitalismens förtjänster. I USA och Storbritannien har heller aldrig några revolutioner med judiskt stöd varit nödvändiga. I länder som Ryssland, Tyskland, Ungern m fl var däremot anti-semitismen stark på alla nivåer i samhället (även hos överklassen) och väpnade revolutioner underifrån var en av få framkomliga vägar till förändring. Precis som många andra judar så identifierade de judiska storbankirerna bolsjevismen som en judisk ideologi med judiska grundare och judiska företrädare. Många av dem kom som sagt också att ge frikostiga bidrag. En av de absolut rikaste, Jacob Schiff, gav enligt hans son John över 20 miljoner dollar för bolsjevismens seger i Ryssland. En stor summa nu och en enorm summa på den tiden.
Om judarna var så himla mäktiga, varför störtade de inte Hitler? Jag har för mig att det fanns någon judisk bojkott mot tyska företag, men det hjälpte tydligen inte de så mycket. Om de hade total kontroll över kommunistpartiet som du påstår så kunde de bara ringt upp deras goda kamrat Stalin (som förövrigt skickade en jäkla massa judar till gulag, han anklagade många av dessa för att bl.a vara trotskister) , som i sin tur genom Interkom skulle kunna säga till sina tyska kamrater att göra revolution innan nazisterna skulle ha fattat någonting. Nu blev det ju riktigt inte så, kommunisterna och nassarna hjälptes åt i Tyskland (innan Hitler blev vald dvs), bl.a i gatuslagsmål mot socialdemokraterna och liberaler. Varför var judarna så passiva och tillät Hitler att komma till makten?
Jag har inte haft tid att kolla upp det där med de judiska bidragen till ryska revolutionen men det ska jag göra när jag har tid.
Citat:
Ja, de judiska bolsjevikerna var ateistiska judar men det förändrade inte deras identitet. Jämför med starkt sekulariserade judar idag som fortfarande har en stark judisk identitet.
Citat:
Religionen är inte den starkast bärande faktorn inom judendomen. Enligt Lenins syster Anna så identifierade han sig själv som jude. Något som hon bl a redogjorde för i brev till Stalin. Stalin som förövrigt själv hade ungefär lika mycket judiskt påbrå och även var gift med en judinna.
Personligen tycker jag inte att det är så konstigt att judar har historiskt sett haft en stark identitet, speciellt med tanke på att de har blivit förföljda i tusentals år, tvingats att leva i getton osv. Jämför t.ex med många nassar som lever i invandrartäta områden och blir utpekade och/eller mobbade pga deras svenskhet, som sedan blir 'stolta svenskar'.
Citat:
För att spinna vidare lite så kan vi hoppa från 1917 till Sovjetunionens fall 1991 och fram till idag. Under hela kommunistperioden hade judar höga positioner inom kommunistpartiet och inom diverse organisationer. När landet störtades in i sönderfall så bytte de fot över en natt och flera lyckades roffa åt sig absurt stora tillgångar.
Idag besitter en handfull (judiska) oligarker över hälften av Rysslands tillgångar. I duman så är fyra av de sex partiledarna judar och dessa partier har oftast finansierats genom bidrag från oligarker. Men på senare år så har de stött på patrull genom främst Putin. Boris Berezovskij och Vladimir Gusinskij har lämnat landet. Roman Abramovitj planerar att flytta till Storbritannien och Mikhail Chodorkovskij sitter i häkte.
Jo det är ingen hemlighet att rövarkapitalismen härjar i Ryssland, eftersom jag inte har så stor koll på Ryssland så har jag ingen aning om vilka oligarkerna är (förutom Abramovitj) och deras eventuella judiskhet. Men jag kan iaf slå vad om att det fanns en massa arier (nåja, slaver) som tog tillfället i akt och köpte en massa företag för skitsummor.