2009-10-28, 06:34
Medlem
Vad menar Sartre med "ond tro"? Är det att inte vara sann mot sig själv? Att förneka den frihet som vi alla har? Han hävdar ju att vi "inte har möjlighet att inte välja". Är "ond tro" således en känsla, eller ett tillstånd?

Säkert har du många gånger konfronterats med klyschan "Du skall vara dig själv". Detta är ett otroligt godtyckligt imperativ som jag inte tror någon vet innebörden av. Kanske det är vardagsformen av Sartres "Du skall inte leva i ond tro?"

Vad tror ni?
Citera
2009-10-28, 11:29
Medlem
Jag har aldrig hört talas om begreppet "ond tro" tidigare, men tydligen är det detsamma som "självbedrägeri". Vet inte vilken av översättningarna jag gillar bäst, å ena sidan finns det inget som kallas för ondska, å andra sidan går det inte att ljuga för sig själv. Men men, det får väl fungera som en term i sig själv.

Självbedrägeri är ett ganska avancerat koncept egentligen, men kort sagt handlar det om hur människor väljer att leva sina liv som om dom i många situationer inte hade något val. Till exempel att bli "tvingad" ut i krig, eller att sitta passiv hemma utan att göra något åt kriget.

Det är något av grunden för Sartres liberala etik. Men trots att den är liberal, så använde Sartre sig utav den för att attackera liberalisterna, från ett kommunistiskt läger.

Det är en känsla, en upplevelse. Som när man sitter på flygplanet och säger åt sig själv att nu kan man slappna av, för nu har man ingen kontroll längre, nu har man givit sin kontroll till piloten. Det är en illusion, för man hade ingen kontroll till att börja med. Att ge upp sin kontroll är också en form av kontroll.

Det är också ett socialt fenomen, en tankefigur. Människor ger upp, eller blundar för delar av verkligheten. "Vad kan jag göra, som bara är en vanlig knegare. Nej, jag har inget val, jag måste gå till jobbet imorgon, som varje morgon". Påhitt, slaveri, retorik.

Sann mot sig själv, och vara sig själv, är man alltid. Även när man låtsas vara någon annan så är man sig själv som låtsas vara någon annan. Att man ska vara sann mot sig själv, eller att man ska vara sig själv, är något som New Age rörelsen hittat på för att tjäna pengar. "Finn dig själv och bli lyckligare", "Utveckla dig själv och bli starkare". Jag skulle inte koppla ihop det med Sartres koncept om självbedrägeri, men det går säkert att göra den tolkningen om man vill.

Däremot kommer ett annat av Sartres citat in i bilden här, och det är "Helvetet är Den Andre" (eller som den så opassande översätts på engelska "Hell is other people"). Det betyder att man har ett ansvar att arbeta för Den Andres frihet, att expandera andras frihet.
Citera
2009-10-30, 02:48
Bannlyst
Ond tro

Jag har läst en del av Sartre men aldrig stött på detta påstående eller teori. Sartre har jag en viss skepticism till hans teori om människans fria val.Visst till viss del har han rätt i detta påstående men jag tycker han bortser för mycker från de miljöfaktorer som påverkar oss. Samhället och omgivningen begränsar oss i att helt fritt välja.
Citera
2009-10-30, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Jag har läst en del av Sartre men aldrig stött på detta påstående eller teori. Sartre har jag en viss skepticism till hans teori om människans fria val.Visst till viss del har han rätt i detta påstående men jag tycker han bortser för mycker från de miljöfaktorer som påverkar oss. Samhället och omgivningen begränsar oss i att helt fritt välja.
Hmm, menar du att det finns situationer då man inte har ett val,
om så är fallet, kan du ge ett konkret exempel på en sådan situation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in