• 3
  • 4
2009-11-08, 21:04
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Varför länka till en Scientologsida för information, när det finns så många bra sidor med objektiv information i stället?
Jag tycker faktiskt du kunde ge dig med att sprida denna Scientologpropaganda här på forumet. Du gör det bara värre för dem som söker råd och hjälp. Varför ge sig på dem som redan har det svårt och är utsatta? Är det för att folk som mår bra har så mycket lättare att genomskåda kvacksalveriet och de orimliga Scientologteorierna som du envisas med att länka till dravlet härifrån?
Jag tycker att det behövs en motkraft mot alla medicinivrare här. Jag anser att man i vissa lägen kan vara tvungen att ta till psykofarmaka, men detta ska inte ske rutinmässigt som det görs idag, och definitivt inte vid vanlig nedstämdhet. Var och varannan som börjar med rävgiftet åker ju på ett livslångt beroende dessutom.

Sidan jag länkade till tar upp de rapporterade biverkningarna av olika psykofarmaka; att CCHR ligger bakom den kvittar tycker jag, sökmotorn är smidig. Men samma information finns naturligtvis att läsa i FASS om det känns bättre.
Senast redigerad av Justitiemord 2009-11-08 kl. 21:12. Anledning: stavning
Citera
2009-11-08, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Jag tycker att det behövs en motkraft mot alla medicinivrare här. Jag anser att man i vissa lägen kan vara tvungen att ta till psykofarmaka, men detta ska inte ske rutinmässigt som det görs idag, och definitivt inte vid vanlig nedstämdhet. Var och var annan som börjar med rävgiftet åker ju på ett livslångt beroende dessutom.

Sidan jag länkade till tar upp de rapporterade biverkningarna av olika psykofarmaka; att CCHR ligger bakom den kvittar tycker jag, sökmotorn är smidig. Men samma information finns naturligtvis att läsa i FASS om det känns bättre.

Javisst kan man bli tvungen att ta medicin, men då ska det ta mig fan vara en godkänd sådan och det har alldrig någon av alla ssri ,nsri och liknande lyckats bli. Därför får de tex ej skrivas ut till barn och ungdom under 18 år.
Senast redigerad av jakan 2009-11-08 kl. 21:15.
Citera
2009-11-08, 23:19
Medlem
Och vad är en "godkänd" sådan? Ni som är så anti missar det faktum att det faktiskt finns folk som blir hjälpta av dessa. Om man mår dåligt, varför inte våga testa?
Citera
2009-11-09, 00:52
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazter
Och vad är en "godkänd" sådan? Ni som är så anti missar det faktum att det faktiskt finns folk som blir hjälpta av dessa. Om man mår dåligt, varför inte våga testa?
Som sagt för att man riskerar att bli beroende. Det finns redan tekniker för att skapa nya tillstånd. Är man däremot för lat för att göra något för att få sig må bättre, så är pillret den lätta vägen. I slutändan också många gånger den dumma vägen...
Citera
2009-11-09, 10:45
Medlem
Danni33s avatar
Jag har inte hört att man kan bli beroende av SSRI, däremot kan man det av bensodiazepiner. Och det här med att Zoloft skulle vara placebo vet jag inget om, isånna fall är det ett himla bra placebo då det hjälpt många, jag tror att inställningen till pillrerna är viktig. T.ex så känner jag en som haft mycket god effekt av Zoloft, medan en annan inte känt någon effekt alls men denna person var så anti piller och tänkte att det här kommer aldrig hjälpa, läkemedelsverket vill bara tjäna pengar och det kan vara så att en sån inställning gjorde att det inte hjälpte han.
Citera
2009-11-09, 12:46
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danni33
Jag har inte hört att man kan bli beroende av SSRI, däremot kan man det av bensodiazepiner. Och det här med att Zoloft skulle vara placebo vet jag inget om, isånna fall är det ett himla bra placebo då det hjälpt många, jag tror att inställningen till pillrerna är viktig. T.ex så känner jag en som haft mycket god effekt av Zoloft, medan en annan inte känt någon effekt alls men denna person var så anti piller och tänkte att det här kommer aldrig hjälpa, läkemedelsverket vill bara tjäna pengar och det kan vara så att en sån inställning gjorde att det inte hjälpte han.
Beroende är ju en definitionsfråga. Om man inte kan sluta med medicinen utan att hjärnan får kortslutning, så kan man väl ändå säga att man är beroende av substansen? Läs om utsättningssymtom på valfri SSRI.
Citera
2009-11-09, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blazter

Om den är godkänd får dem användas även till barn och ungdom.

Om man nu ska testa ett läkemedel läser man om det först, dvs tar reda på fakta.
Citera
2009-11-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Beroende är ju en definitionsfråga. Om man inte kan sluta med medicinen utan att hjärnan får kortslutning, så kan man väl ändå säga att man är beroende av substansen? Läs om utsättningssymtom på valfri SSRI.

Utsättningssymtom och beroende är skilda saker. Att hjärnan får kortslutning är att ta i. Att trappa ner dosen stegvis under en viss tid för att sedan avsluta helt är exempelvis en bra metod för att minska utsättningssymtomen (om det utvecklas några). Inget "sug" utvecklas som vid beroende och efter utsättningen så är det färdigt.
Citera
2009-11-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakan
Om den är godkänd får dem användas även till barn och ungdom.

Om man nu ska testa ett läkemedel läser man om det först, dvs tar reda på fakta.

Det är vid exempelvis depressionstillstånd den inte får användas för barn och ungdomar då exempelvis risken för självmordstankar är större hos den målgruppen.

"ska normalt inte användas vid behandling av barn och ungdomar under 18 år, förutom till patienter (13-17 år) med tvångssyndrom (OCD). Risken för biverkningar som självmordsförsök, självmordstankar och fientlighet (främst aggression, trots och ilska) är större hos patienter under 18 år, när de tar läkemedel av denna typ."

Källa: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in