2009-10-27, 16:21
Medlem
SunshineBlinds avatar
Jag har Windows Vista och en 500gb HD, jag partionerade 35gb på C: och D: fick resten, men nu har det börjat bli väldigt ont om utrymme på C:
Jag hade ca 2gb ledigt och det är i princip bara Windows på den, och den har inte kunnat uppdatera Windows på ett år eller så. Min skiva är stulen av min förra hyresvärd btw, haha... Nå, till saken, igår natt började den uppdatera som satan, och nu har jag helt plötsligt 400mb kvar, och jag orkar inte sätta mig och bränna ut allt på backup för att sen köpa en ny skiva (har ont om pengar) och sedan installera om allt igen. Går det att partionera ihop C: och D: på nåt smidigt sätt för att ge Windows mer utrymme?
Citera
2009-10-27, 16:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
http://www.partitionwizard.com/

Ett utmärkt program. Provar dig fram och se om du får ordning på det med hjälp av detta program.
Citera
2009-10-27, 17:07
Medlem
SunshineBlinds avatar
Jag frigjorde 7gb från D: och tänkte föra in på C: men det gick inte. Det gick bara att frigöra sen kunde dessa antingen göras till en ny partition eller föras tillbaka in i D:, men jag kunde inte föra över det från D: till C:
Citera
2009-10-27, 22:12
Medlem
zatchs avatar
Du måste boota patitionshanteraren från till exempel en bootCD, inte från Windows själv. Har inte testat detta på Vista själv, men det borde då gå att förändra storleken på de olika partionerna.

Finns mååånga partionsprogram, så om ett inte fungerar, testa gärna några till innan du förlorar allt hopp
Citera
2009-10-28, 00:52
Medlem
SunshineBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatch
Du måste boota patitionshanteraren från till exempel en bootCD, inte från Windows själv. Har inte testat detta på Vista själv, men det borde då gå att förändra storleken på de olika partionerna.

Finns mååånga partionsprogram, så om ett inte fungerar, testa gärna några till innan du förlorar allt hopp

Ja jag är nere på 126mb nu.. :P måste jag alltså bränna ut Partitionshanteraren på en CD och köra därifrån för att kunna byta storlek på C:?
Citera
2009-10-28, 09:44
Medlem
SunshineBlinds avatar
Snälla låt inte tråden dö det här är fan kritiskt. Nu är den nere på ca 20mb.
Citera
2009-10-28, 10:03
Medlem
Jag har själv ingen erfarenhet av sådana program, men partition magic ska visst vara riktigt bra... som sagt innan ska du göra en bootbar skiva och boota upp den... Lycka till
Citera
2009-10-28, 11:11
Medlem
Andreasvbs avatar
Partition Magic fungerar inte till Vista.

Du kan testa stänga av Systermåterställning, då frigörs det en del.
Citera
2009-10-28, 11:22
Medlem
SunshineBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Partition Magic fungerar inte till Vista.

Du kan testa stänga av Systermåterställning, då frigörs det en del.
Vart gör man det?
Citera
2009-10-28, 13:00
Medlem
zatchs avatar
Om du bränner ut till Exempel Hirens till en CD så spelar det ingen roll vilket OS du har, så länge du har Fat/Fat32/NTFS som filsystem d.v.s.

Information om Hirens

Ladda ner Hirens här (ca 185 MB)
Citera
2009-10-28, 13:17
Medlem
I XP är det:
Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat (vänster kolumnen i Vista och Win 7) / System återställning.

Här kan man stänga av så att alla punkter tas bort. Ny punkter skapas varje dag som datorn är på även när du inte gjort något speciellt.

Höger klicka på hårddisken / Egenskaper så ska det finnas verktyg där för att rensa och då kan man välja att ta bort punkter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in