Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-27, 01:36
Medlem
Hej!

Detta ämne har säkerligen berörts tidigare, men jag behöver lite hjälp.

Vad är det som säger att det finns en fysisk verklighet?
Om jag inte hade haft några sinnen, hade inte verkligheten funnits då?

- Med andra ord; spelas allting bara upp i mitt eget huvud?

Jag upplever denna tankegång som ganska obehaglig, men känner att jag bör ta mig igenom den. Hur gör ni för att bli lugna inför en sådan frågeställning? Har ni kommit fram till några slutsatser/svar?

Kan länka till en artikel rörande ämnet;
http://people.dsv.su.se/~kjellman/rotary/rotary.htm

All the best
Citera
2009-10-27, 02:12
Medlem
Välj det röda pillret så får du veta hur det egentligen är !

Citera
2009-10-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Du, och andra (om du tror att det finns andra).
Citat:
Om du med "verkligheten" menar något som existerar bortom tolkningar och begrepp, så, ja.

Citat:
- Med andra ord; spelas allting bara upp i mitt eget huvud?
Om du tror att du inte är mer än ditt huvud, så, ja.

Citat:
Hur gör ni för att bli lugna inför en sådan frågeställning?
Jag förstår inte varför "verkligheten" skulle behöva vara så viktig.
Citat:
Har ni kommit fram till några slutsatser/svar?
Det finns ju så mycket annat i livet än "verkligheten".
Citera
2009-10-30, 03:16
Bannlyst
Verkligheten

Det är inte lätt att definiera vad verkligheten är. Den omvärld som individen befinner sig ”Verkligheten” är enligt mig ett subjektivt begrepp för den omvärld som var och en upplever.
Verkligheten är alltså enligt denna definition subjektiv, medveten och begränsad till den yttre världen, individens omvärld. Om denna yttre
värld skriver C.G. Jung:
”… endast genom psykets förmedling
får de konkreta sinnesförnimmelserna
utifrån, och den inre världens bilder, den
intensitet och laddning som är nödvändig
för att de skall bli en levande verklighet”

Den ”yttre verkligheten”, som vi upplever den, är alltså, enlig Jung, en skapelse av våra egna psyken. Och han fortsätter: ”Denna autonoma psykiska funktion är en ständigt pågående kreativ aktivitet.
Psyket skapar ständigt sin (d.v.s.individens) verklighet.” Jung menar alltså att den verklighet vi upplever är en inre produkt, ett resultat av psykets
kreativa förmåga. Det vi i vår upplevelse lägger på utsidan, finns alltså egentligen på insidan.

Om vi förenklar något, skulle vi kunna säga att människan har ett antal basala behov, eller drifter, bl.a. strävan efter lust (Freud), strävan
efter makt (Adler) och strävan efter mening (Jung och Frankl).
Vi är beredda att investera mycket energi för att uppleva lust, och undvika olust, likaså är det betydelsefullt för oss att få uppleva att vi har makt och kontroll över vår situation och att undvika maktlösheten. Men vi är också
konstruerade som meningssökande varelser, i smått som stort, alltifrån att vi behöver känna att våra enstaka handlingar har ett syfte, och sedan längs hela skalan upp till de existentiella problemen, t.ex. att vi behöver känna att vårt liv har en mening.
Att drömmarna har något att säga om vår verklighet har varit en hörnsten i många kulturer genom tidernas lopp. Inte minst har man betraktat drömmarna som en informationskälla om hur verkligheten kommer att gestalta sig,
d.v.s. drömmarna har använts för att förutsäga framtiden. Men hur ser det ut idag i vårt upplysta tidevarv? Vad vet vi om drömmarna och vad vet vi om verkligheten? ”Vi är konstruerade som meningssökande varelser, i smått som stort, alltifrån att vi behöver känna att våra enstaka handlingar har ett syfte,
och sedan längs hela skalan upp till de existentiella problemen, t.ex. att vi behöver känna att vårt liv har en mening.”
Citera
2009-10-30, 08:34
Medlem
Den kanske både finns och inte. Maya är väl den verklighet som vi uppfattar med sinnena. En illusion egentligen. Varför ser vi bananen som gul när verkligheten antagligen är något mer genomskinligt ljusaktigt? Enligt Castaneda så är det inlärt och en samlingspunkt för energier bakom ena skuldran är det som bestämmer vår uppfattning.

Enligt Dzogchen är vi en sfär, orb. Den ska tydligen finnas mellan ögonen.
Själen kanske..
Kanske är det därför vi oftast pekar där när vi frågar oss vart vårt medvetande är beläget. Istället för lilltån.
Vår yttersta natur sägs vara ett medvetande inom denna sfär. Den sänder ut ljus och ljud och jag antar att det är så verkligheten skapas. Ett hologram?
Citera
2009-10-30, 12:40
Bannlyst
Citat:
Hej!

Detta ämne har säkerligen berörts tidigare, men jag behöver lite hjälp.

Åja, det har berörts tidigare, mycket mycket tidigare. Vad menar du med fysisk verklighet?

a ) Du kan mena den verklighet som fysiken beskriver. Det gillar du va?

b) Du kan mena idévärlden ( men då skulle du kanske inte ha sagt "fysisk" )

c) Du kan mena den intelligibla rationella världen emanerande från geometri ala rak middag från Descartes. Det gillar du va?

D) Sen kan du mena det som verkligheten verkligen är, d v s handling, men då får pojken läsa på lite. Men det är en bra början att öva framför datorn ( och nu var jag definitivt inte cyniska utan gravallvarlig ).

Håll till godo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in