2009-10-26, 22:18
Medlem
BlueCoffeeCupss avatar
Pluggar just nu historia a 30p på GU. Skitmycket att läsa. Min kusin tycker att jag ska läsa mer översiktigt. Det känns verkligen som att det hela tiden är så förbannat mycket. Man får ju för fasens inte över ett skit till resten av livet.
Någon som har läst den här kursen eller någon annan som har något bra förslag på hur jag ska plugga utan behöva slänga ut sex till sju timmar per dag på läsning?
Citera
2009-10-26, 22:54
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueCoffeeCups
Pluggar just nu historia a 30p på GU. Skitmycket att läsa. Min kusin tycker att jag ska läsa mer översiktigt. Det känns verkligen som att det hela tiden är så förbannat mycket. Man får ju för fasens inte över ett skit till resten av livet.
Någon som har läst den här kursen eller någon annan som har något bra förslag på hur jag ska plugga utan behöva slänga ut sex till sju timmar per dag på läsning?
Lyssna noga på föreläsningarna, anteckna mycket. Utifrån detta kommer du att se vad du behöver läsa och vad du inte behöver läsa.

Jag lade max 20 timmar per vecka på den kursen (inklusive föreläsningar). Historia A är mycket enkel om man kommer någorlunda allmänbildad till kursen.
Citera
2009-10-26, 23:01
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:

Det skulle bli lite lättare om du förklarade vad du menade med "skitmycket att läsa." Lite svårt att hjälpa dig med några tips annars. Samt under hur lång tid har ni på er?

Rent generellt så är det att försöka organisera det hela, sätt upp ett schema som du följer. Samt läs igenom och skriv ner sammanfattningar på det som du anser vara viktigt. Men att det tar tid att studera får du nog räkna med, det blir inte mycket över till annat under vissa perioder.

Men ett par tips är att:

- ta korta pauser när du pluggar (t.ex. akademisk kvart), arbetsminnet är begränsat och man klarar inte att ta in för mycket information.

- Repetition och association (menas att djuparbete, analysera och försök associera till något du kan) är bland dom mest signifikanta sätten att föra över information till långtidsminnet.

- pluggar man för långa stunder i sträck (gäller många saker och inte bara pluggande givetvis) så tenderar det mesta man kommer ihåg vara det man läste i början (kallas primacy effect) och det sista man man läste (kallas recency effect). Allt det i mellan minns man signifikant sämre.

Listan kan säkerligen göras oändligt lång men jag avrundar här. Föreläsningsanteckningar och gamla tentor är även bra, samt att organisera arbetet och att dela upp kurslitteraturen.

MVH/Ted Bundy
Senast redigerad av Ted.Bundy 2009-10-26 kl. 23:02. Anledning: omformulering
Citera
2009-10-27, 16:46
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy

Många bra tips.

MVH/Ted Bundy

Det tackar vi för!
Citera
2009-10-27, 17:59
Medlem
Para-Docs avatar
Tack för de tipsen!

Även jag har sökt den kursen till våren och är lite intresserad av hur mycket det egentligen är? Hur mycket svårare det är än historia på gymnasiet (läst A-C) - kanske låter som en dum fråga men jag ha inte läst på högskola förut..
Citera
2009-10-27, 18:15
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Para-Doc
Tack för de tipsen!

Även jag har sökt den kursen till våren och är lite intresserad av hur mycket det egentligen är? Hur mycket svårare det är än historia på gymnasiet (läst A-C) - kanske låter som en dum fråga men jag ha inte läst på högskola förut..

Inga frågor är dumma då vi alla har någon gång varit nybörjare.
Nu har jag visserligen inte läst historia på universitetet men rent generellt vad som skiljer gymnasium och universitet enligt mig är att:

- I gymnasiet så får man lära sig mer att "såhär är det." Medan man på universitetet ska lära sig varför och hur det hänger ihop. Så intresset för ämnet man läser är väldigt viktigt enligt mig, för poängen är att förstå varför saker är som det är.

- Kritiskt tänkande är nog något som samtliga program och kurser betonar mycket på universitetet jämfört med gymnasiet.

Men som sagt, jag har inte läst historia så just angående hur mycket svårare det är och vad som rent specifikt skiljer sig åt vågar jag inte yttra mig om.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-10-27, 18:22
Medlem
Det kritiska tänkandet får dock aldrig bli för kontroversiellt tyvärr, då får du alla emot dig. Om du börjar opponera dig mot exempelvis feminism eller kvinnans förutsättningar i negativa ordalag, ja då får du en verbal käftsmäll.
Du får bara vara "snällt" ifrågasättande.

Det är inte svårt alls att klara en sån kurs, om du inte har svår dyslexi eller är dum i skann
Citera
2009-10-27, 18:28
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Det kritiska tänkandet får dock aldrig bli för kontroversiellt tyvärr, då får du alla emot dig. Om du börjar opponera dig mot exempelvis feminism eller kvinnans förutsättningar i negativa ordalag, ja då får du en verbal käftsmäll.
Du får bara vara "snällt" ifrågasättande.

Det är inte svårt alls att klara en sån kurs, om du inte har svår dyslexi eller är dum i skann

Jag utgick visserligen ifrån att man förstod att kritiskt tänkande inte menas att man ska förödmjuka eller totalt såga någon individ längs fotknölarna. Det ska hållas på en relativ vetenskaplig nivå, samt att man bör kunna referera till någon vetenskaplig forskning (alternativt göra forskning själv) som motsäger t.ex. forskningen i fråga. Annars så riskerar man att få tillbaka en kännbar slägga.

Även om man inte personligen håller med om vissa aspekter så tillhör det vetenskaplig etik att man får rätta sig efter det som forskningen visar. Om det inte finns något som motsäger det (vilket kan vara mycket, allt från kulturella skillnader till dålig forskning) alternativt gör en egen forskning som motsäger det.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-10-27, 18:34
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:

Om du har litteraturseminarier, kolla på vad som tas upp där, det brukar vara centralt.
Citera
2009-10-27, 20:32
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Spontant kan jag tycka det är kul att du klagar över att lägga 6-7 timmar per dag. Det är heltidsstudier du bedriver och kursernas upplägg är satt efter 40h/vecka. Kom igen när du faktiskt lägger 50-60h/vecka och faktiskt läser något som kan betraktas som svårt.

Är det mycket text att ta in så är det som tagits upp tidigare i tråden mycket relevant. Utöver detta är din läshastighet väldigt viktigt. Kommer du upp i 600-700ord/min och följer de andra tipsen har jag svårt att se att det skulle ta speciellt mycket tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in