Citat:
Ursprungligen postat av BlueCoffeeCups
Pluggar just nu historia a 30p på GU. Skitmycket att läsa. Min kusin tycker att jag ska läsa mer översiktigt. Det känns verkligen som att det hela tiden är så förbannat mycket. Man får ju för fasens inte över ett skit till resten av livet.
Någon som har läst den här kursen eller någon annan som har något bra förslag på hur jag ska plugga utan behöva slänga ut sex till sju timmar per dag på läsning?
Det skulle bli lite lättare om du förklarade vad du menade med "skitmycket att läsa." Lite svårt att hjälpa dig med några tips annars. Samt under hur lång tid har ni på er?
Rent generellt så är det att försöka organisera det hela, sätt upp ett schema som du följer. Samt läs igenom och skriv ner sammanfattningar på det som du anser vara viktigt. Men att det tar tid att studera får du nog räkna med, det blir inte mycket över till annat under vissa perioder.
Men ett par tips är att:
- ta korta pauser när du pluggar (t.ex. akademisk kvart), arbetsminnet är begränsat och man klarar inte att ta in för mycket information.
- Repetition och association (menas att djuparbete, analysera och försök associera till något du kan) är bland dom mest signifikanta sätten att föra över information till långtidsminnet.
- pluggar man för långa stunder i sträck (gäller många saker och inte bara pluggande givetvis) så tenderar det mesta man kommer ihåg vara det man läste i början (kallas primacy effect) och det sista man man läste (kallas recency effect). Allt det i mellan minns man signifikant sämre.
Listan kan säkerligen göras oändligt lång men jag avrundar här. Föreläsningsanteckningar och gamla tentor är även bra, samt att organisera arbetet och att dela upp kurslitteraturen.
MVH/Ted Bundy