2009-10-27, 19:43
Medlem
Jaernprefektens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Alla som läst Nalin Pekguls inlägg, inser att det inte är den riktige Pekgul som skriver.

Men om forumskribenten hade gett sken av att vara den riktiga Nalin Pekgul hade det varit ok då?
Citera
2009-10-27, 20:18
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaernprefekten
Men om forumskribenten hade gett sken av att vara den riktiga Nalin Pekgul hade det varit ok då?

Det kan jag inte svara på. Det är upp till FB och admin att avgöra det.
Citera
2009-10-27, 20:23
Medlem
ZloHs avatar
Det är inte fel att ta ett riktigt namn som nick men om man säger att man verkligen är den "Nicklas Svensson" som bor på *****gatan 4 i Umeå så är det nog en annan femma. Om man i verkligheten är någon annan.
Hoppas att jag fattat regelverket rätt nu.
Citera
2009-10-28, 00:28
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Det kan jag inte svara på. Det är upp till FB och admin att avgöra det.

Japp. I mitt fall gillade inte SVT att jag hade "den riktige" Mats Nyström på min avatar och att jag skrev att min ort var i en garderob i TV-huset.
Så admin plockade bort delar av min profil och förbjöd mig utge mig för att vara "den riktige" Mats Nyström. Något man bara kan få för sig att jag försökte göra om man inte har alla hemma.

Så ja - det är admin som bestämmer. Om någon bjässe utövar påtryckning.
Citera
2009-10-28, 10:04
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
[...] i princip blir det väl regelbrott att spekulera kring identiteten bakom nicket?

Även om frågan i sig är ganska uppenbar, så väckte det en fundering, kring regelverket.
Just detta med outningar osv.

Att spekulera kring ett nicks verkliga identitet kan ju ge varning, om då någon kallar sig "ett allmänt känt namn" så borde det åtminstone gränsa till 1.06 om man spekulerar i trådar kring huruvida det verkligen är "den allmänt kända personen" bakom nicket?

Citat:
1.06. Användare på Flashback har rätt till anonymitet

Den som på forumet (via inlägg, PM eller IRC) postar, eller hotar att posta, personuppgifter, IP-nummer eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet riskerar avstängning, med undantag för användare som själva publicerat dessa uppgifter i forumet.

Ett annat undantag kan vara ifall uppgifterna redan är allmänt kända, eller finns publicerade på andra webbplatser. Då kan en sammankoppling vara tillåten, men först efter att detta har meddelats på forumet av någon av forumets administratörer.

Att publikt sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbsidor är inte tillåtet och kan leda till varning, undantaget då admin, moderator eller användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt.

Nu är det väl iofs sig så att om en "allmänt känd person" reggar sig och dessutom väljer sitt riktiga namn som nick, så har man på något vis outat sig själv.

Det känns lite som en 09-fundering men jag blev lite osäker här.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in