2009-10-26, 17:28
Medlem
För precis en vecka sedan skulle jag testa mig på sjukvårdscentralen om jag hade järnbrist eller inte. Inget konstigt med det, tog sprutan och allt gick som det skulle trodde jag.
Dagen efter att jag hade tagit sprutan så vaknade jag mitt i natten av att det värkte i min arm, från armvecket och neråt. Tänkte inte mer på det då utan somnade bara om med armen i ett annat läge.

I och med att dagen gick så lyfte jag diverse grejer, och varje gång jag lyfte något med högerarmen så började det värka och jag blev tvungen att lägga ifrån mig det jag höll i.

Har nu gått en vecka och jag undrar vad det är som gör att det värker egentligen? Senast jag tog blodprov så kände jag ingenting efteråt, utan allt var precis som det skulle.
Nu har jag haft problemet i en vecka och undrar om någon vet vad det är som gör att det värker egentligen?
Citera
2009-10-26, 17:41
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Känsliga kärl?

Kan bara säga att det är samma för mig.Brukar ha ont i ett par dagar efteråt.
Även om sköterskan varit försiktig och lyckats på första försöket får jag ändå så himla ont och ett snyggt blåmärke dagen efter.
Citera
2009-10-26, 18:08
Medlem
alec.baptistes avatar
råkat ut för liknande symtom

Jag gjorde också ett blodprov en gång som gjorde att jag fick en bula i armvecket och en jävla konstig värk i armen, tog en månad innan det var helt borta. Min bror brukade lämna blod förut, sen råkade han ut för samma sak. Tror de gör nånting med sänkan i ådran så det blir sådär, typ att de sticker rakt igenom eller nåt.
Citera
2009-10-26, 20:05
Medlem
Seanns avatar
Fick ta blodprov för ett halvår sedan pga att jag hade typ all vitamin + vätske brist

fick stora blåa prickar i armväcket och ont gjorde de också i typ 1-1.5 vecka
såg ut man tryckt i sig ett par nålar
Citera
2009-10-26, 21:53
Avslutad
Det som ibland kan hända är att man träffar en nerv med nålen. Det brukar kännas ganska duktigt, men smärtan bör komma plötsligt och stråla.

Tromboflebit är ett annat alternativ.

För att reda ut några saker:
Man använder normalt inte sprutor för att ta blodprover (undantag finns), utan kanyler.

Sänkan är en analys och har inget med provtagningen att göra. Förstår inte var folk har fått det där ifrån?
Citera
2024-01-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alec.baptiste
Jag gjorde också ett blodprov en gång som gjorde att jag fick en bula i armvecket och en jävla konstig värk i armen, tog en månad innan det var helt borta. Min bror brukade lämna blod förut, sen råkade han ut för samma sak. Tror de gör nånting med sänkan i ådran så det blir sådär, typ att de sticker rakt igenom eller nåt.

Hände mig precis... hon la den för djupt sen drog hon tillbaka den lite och tittade på mig och log... nu är det en jävla bula... surt om det tar 1 månad innan det går bort -.-

Är det att blodet hamnar utanför venen men kroppen tar bort de automatiskt (i guess?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in