2009-10-26, 14:56
Medlem
Hej!

Jag skulle vilja köra Windows Vista virtuellt på ett sätt så att ett program som (med "system"-rättigheter och alla möjligheter att exekvera godtycklig kod) kör på maskinen inte skall kunna se att systemet kör virtuellt. Jag behöver alltså emulera en specifik uppsättning av hårdvara på ett helt autentiskt sätt, och kanske mer.

Frågor:
  1. Finns det någon speciell virtualiseringsprogramvara som ni skulle rekommendera åt detta ändamål?
  2. Hur skall jag gå tillväga för att skapa egna emulerade drivrutiner?
  3. Finns det något annat jag behöver tänka på? (Responstider, bakdörrar?)

Tack på förhand!
Citera
2009-10-26, 19:33
Medlem
[complex]s avatar
uhm...testa avancerad datasäkerhet. Har tyvärr inget svar att komma med, men det låter avancerat. Skapa egna emulerade drivrutiner osv..
Ska inte förstöra denna tråd, utan du lär få bättre svar av nån som kan.
Lycka till..

Kan rekommendera VMware, men det kanske inte räcker till i ditt fall..
mvh
Citera
2009-10-26, 19:54
Medlem
Du får nog utveckla lite.

Vill du "lura" en användare, eller är det inriktat inom systemutveckling ?

Erfarenheter sedan tidigare inom virtualisering ?

Vilken typ av hårdvara vill du emulera ?

Hur ofta vill du göra förändringar i miljön ?
Citera
2009-10-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WebGringo
Vill du "lura" en användare, eller är det inriktat inom systemutveckling ?

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill åt men du kan tänka att det, i en perfekt lösning, skall vara omöjligt för både användare och applikationer att upptäcka virtualiseringen.

Citat:
Erfarenheter sedan tidigare inom virtualisering ?

Inte något nämnvärt direkt, men jag har gedigna kunskaper när det kommer till programmering. Osäker på hur det skulle gå att emulera drivrutiner dock.

Citat:
Vilken typ av hårdvara vill du emulera ?

En "vanlig" skrivbordsdator.

Citat:
Hur ofta vill du göra förändringar i miljön ?

Aldrig.
Citera
2009-10-27, 00:20
Medlem
Trådskaparen vill alltså vara en MITM?
Citera
2009-10-27, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Trådskaparen vill alltså vara en MITM?

Korrekt.
Citera
2009-10-27, 20:13
Medlem
Är ju inte perfekt än men mannen i mitten kan ju testa vmware. Kan bugga ut på diverse kreativa sätt, men så länge du ger burken tillräckligt med ram borde det inte vara några allt för stora problem med lagg.

http://www.vmware.com/

De finns ett bra forum där också, men har hört ryktesvägen att de inte är allt för snälla mot de som väljer o köra windowsversionen. Dock, har du erfarenhet sedan tidigare lär det inte bli några problem.
Senast redigerad av WebGringo 2009-10-27 kl. 20:16.
Citera
2009-10-27, 20:51
Medlem
call3s avatar
Citat:
Är ju inte perfekt än men mannen i mitten kan ju testa vmware. Kan bugga ut på diverse kreativa sätt, men så länge du ger burken tillräckligt med ram borde det inte vara några allt för stora problem med lagg.

http://www.vmware.com/

De finns ett bra forum där också, men har hört ryktesvägen att de inte är allt för snälla mot de som väljer o köra windowsversionen. Dock, har du erfarenhet sedan tidigare lär det inte bli några problem.
har inte wmvare egna drivers vilket gör det ganska synligt?
Citera
2009-10-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av call3
har inte wmvare egna drivers vilket gör det ganska synligt?

Jo, tyvärr.
Citera
2009-10-28, 00:20
Medlem
yussufs avatar
Just eftersom det ÄR en virtualisering så lär den som kan lite mer än medelsvensson alltid kunna se om en burk är virtualiserad eller ej, då tänker jag alltså även på gästsystemet.

Såväl Suns VirtualBox som VMware har sina egna drivare för tex nätverksadaptrarna. Vad gäller VMware så har jag kört såväl VMware Server (där Windows har varit hostsystem) som VMware ESX 2.5.x som ju kör på en bantad Linux-kärna ("bare metal" kallas det ibland för också).

Jag fattar däremot inte riktigt ditt motiv. Vad kan det finnas för intresse av att köra en virtualisering dold? Det kanske inte var det som du menade med att den inte ska märkas. CPU-tid är sällan en bristvara, minst av allt i en vanlig desktop-dator, så har du bara minne så det räcker så lär du nog inte få några negativa konsekvenser av att köra virtuellt och därmed lär det inte heller märkas.
Citera
2009-10-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yussuf
Just eftersom det ÄR en virtualisering så lär den som kan lite mer än medelsvensson alltid kunna se om en burk är virtualiserad eller ej, då tänker jag alltså även på gästsystemet.

Såväl Suns VirtualBox som VMware har sina egna drivare för tex nätverksadaptrarna. Vad gäller VMware så har jag kört såväl VMware Server (där Windows har varit hostsystem) som VMware ESX 2.5.x som ju kör på en bantad Linux-kärna ("bare metal" kallas det ibland för också).

Jag fattar däremot inte riktigt ditt motiv. Vad kan det finnas för intresse av att köra en virtualisering dold? Det kanske inte var det som du menade med att den inte ska märkas. CPU-tid är sällan en bristvara, minst av allt i en vanlig desktop-dator, så har du bara minne så det räcker så lär du nog inte få några negativa konsekvenser av att köra virtuellt och därmed lär det inte heller märkas.

Motivet var att på något sätt hindra en avancerad användare från att se att det är virtualiserat. Jag skulle behöva fixa egna nätverksdrivrutiner, och antagligen en väldigt massa mer grejer... det ser ganska mörkt ut.

Tack för hjälpen allihop!
Citera
2009-10-30, 19:48
Medlem
[complex]s avatar
Vette fan om detta hjälper till. Antar inte.

http://communities.vmware.com/message/481418#481418
http://communities.vmware.com/thread/64126

Men du kanske kan testa fråga lite i deras forum...
good luck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in