2009-10-25, 20:16
Medlem
appe-s avatar
här tänkte jag vi kunde diskutera urvalet bland gällande VNC-servrar.

jag startar förvisso tråden för min egna support skull, om än, dock:

här är mitt scenario:

jag har en fil/htpc-server som står under TVn. den är direkt kopplad mot TVn och är av operativet XP. jag spelar film med VNC och mpc(coreavc).
hittills har jag styrt datorn via realVNC ifrån min laptop.
jag loggar in, startar en film och minimerar VNC-viewern. när jag minimerar så flyter allt på som vanligt och filmen spelas upp på TVn ifrån PCn.

dock, när jag stänger ner VNC-viewern (avslutar programmet på laptopen) så fryser filmen på TVn (htpcn). audio fortsätter, men filmen fryser. samtidigt så går filmfan igång ifrån rätt position när jag väl loggar in igen.
hur fixar jag det här?

det här leder naturligtvis till vilken klient och server jag borde använda. helst av allt vill jag ha en väldigt passiv server som lokalt inte förändrar något när jag loggar in. samtidigt vore det schysst med en viewer där man kan confa bort att video spelas på viewer-sidan.

det blev lite rörigt, men kan ni kanske assistera?
Citera
2009-10-25, 21:38
Medlem
Rynes avatar
Du kan ju också testa Ultravnc.

http://www.uvnc.com
Citera
2009-10-26, 20:36
Medlem
kanulas avatar
Diskussion → Support
/Mod
Citera
2009-10-27, 19:44
Medlem
appe-s avatar
jag provade precis TightVNC, och det tillmötesgick mig näst intill perfekt.
den spelar by default inte upp filmen på viewerdatorn, och den förändrar inte fönsterfokus när man ansluter eller loggar av.

dock, jag får inte mirror drivern att fungera ordentligt. är det någon annan som delar problem?
Citera
2009-10-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
här tänkte jag vi kunde diskutera urvalet bland gällande VNC-servrar.

jag startar förvisso tråden för min egna support skull, om än, dock:

här är mitt scenario:

jag har en fil/htpc-server som står under TVn. den är direkt kopplad mot TVn och är av operativet XP. jag spelar film med VNC och mpc(coreavc).
hittills har jag styrt datorn via realVNC ifrån min laptop.
jag loggar in, startar en film och minimerar VNC-viewern. när jag minimerar så flyter allt på som vanligt och filmen spelas upp på TVn ifrån PCn.

dock, när jag stänger ner VNC-viewern (avslutar programmet på laptopen) så fryser filmen på TVn (htpcn). audio fortsätter, men filmen fryser. samtidigt så går filmfan igång ifrån rätt position när jag väl loggar in igen.
hur fixar jag det här?

det här leder naturligtvis till vilken klient och server jag borde använda. helst av allt vill jag ha en väldigt passiv server som lokalt inte förändrar något när jag loggar in. samtidigt vore det schysst med en viewer där man kan confa bort att video spelas på viewer-sidan.

det blev lite rörigt, men kan ni kanske assistera?

Detta har sedan XP funnits inbyggt, använd det istället, du behöver inget 3:e partsprogram alls.

http://vistatips.se/aktivera-fjarrsk...emote-desktop/
http://support.microsoft.com/kb/315328/sv
Senast redigerad av pc4life 2009-10-27 kl. 20:00.
Citera
2009-10-27, 19:58
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Detta har sedan XP funnits inbyggt, använd det istället, du behöver inget 3:e partsprogram alls.

http://support.microsoft.com/kb/315328/sv
ja, absolut! funktionen är jättebra, men den fungerar inte för mitt ändamål. jag använder ju laptopen för att direkt kunna styra tvn. dvs, jag vill kunna se på tvn samtidigt - och den ger ett loginfönster istället. :-)
Citera
2009-10-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
ja, absolut! funktionen är jättebra, men den fungerar inte för mitt ändamål. jag använder ju laptopen för att direkt kunna styra tvn. dvs, jag vill kunna se på tvn samtidigt - och den ger ett loginfönster istället. :-)
Aja, då är jag med

De går göra med SE-mobiler via Blutooth oxå, då blir telefonen som en förlängd mus och display:en ändras och tar formen av en fjärrkontroll. Rätt coolt faktisk.
Citera
2009-10-27, 20:49
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Aja, då är jag med

De går göra med SE-mobiler via Blutooth oxå, då blir telefonen som en förlängd mus och display:en ändras och tar formen av en fjärrkontroll. Rätt coolt faktisk.
ah, vad häftigt. jag försökte googla, men hade lite lite att gå på. finns det någon konkret lista över kompatibla telefoner? :-)
Citera
2009-10-29, 19:02
Medlem
appe-s avatar
jag har fått ett nytt problem med tightvnc. windowsdatorn (xp) jag kör servern på har en skärmsläckare som går på efter en stund. jag har markerat att jag vid inloggning (både lokalt och via vnc) ska använda windowsloginet för att ta mig tillbaka ur skärmsläckaren.
jag försöker logga in när skärmsläckaren är aktiv så får jag följande felmeddelande:
"the connection closed" och "your connection has been rejected"
är det här en bugg eller en inställning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in