2004-01-15, 19:39
Medlem
Var kommer ordet ifrån eg.?
Slår man upp det så betyder det ju "en slags köttkonserv".
Citera
2004-01-15, 19:49
Medlem
ryllemans avatar
Skulle gissa att det har något med Monthy Pythons spam-sketch att göra. Hur det hänger ihop har jag inte riktigt räknat ut än...
Citera
2004-01-15, 19:51
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rylleman
Skulle gissa att det har något med Monthy Pythons spam-sketch att göra. Hur det hänger ihop har jag inte riktigt räknat ut än...

Du har helt rätt där.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.susning.nu/Spam
2. Skräppost
I engelsk nätslang har ordet "spam" kommit att beteckna skräppost, massutskick? av obeställd e-post, e-postreklam?, utskick av reklam till ett stort antal nyhetsgrupper i Usenet news, missbruk av sändlista för annat ändamål än det avsedda, med mera. Härledda ord är spamming?, spammare.
2.1 Koppling
Kopplingen till skräppost kommer ur en sketch som Monty Python (http://www.mailmsg.com/SPAM_python.htm) gjorde, i vilken alla började skandera spam så fort någon i en restaurang nämnde ordet spam. Själva budskapet dränktes alltså i något ovidkommande.
Citera
2004-01-15, 20:46
Medlem
Det har väl nåt att göra med att mannen vill köpa nåt att äta och det enda som finns är "Spam". Som sedan upprepas ett antal gånger i sketchen.... Det enda man får är nåt man inte vill ha...

Citat:
Man: Well, what've you got?

Waitress: Well, there's egg and bacon; egg sausage and bacon; egg and spam;
egg bacon and spam; egg bacon sausage and spam; spam bacon sausage and
spam; spam egg spam spam bacon and spam; spam sausage spam spam bacon
spam tomato and spam;

Vikings: Spam spam spam spam...

Waitress: ...spam spam spam egg and spam; spam spam spam spam spam spam
baked beans spam spam spam...

Vikings: Spam! Lovely spam! Lovely spam!

Waitress: ...or Lobster Thermidor a Crevette with a mornay sauce served in a
Provencale manner with shallots and aubergines garnished with truffle pate,
brandy and with a fried egg on top and spam.

EDIT: Felformatterad
Citera
2004-01-15, 21:10
Medlem
Memnoks avatar
Yup, det kommer från den sketchen, spam är likt spam-sången: Irriterande som fan och kommer utan att man har bett om det när man minst anar det.

Därav namnet spam.
Citera
2004-01-15, 22:54
Medlem
zappzapps avatar
har hört, antagligen ännu en nätskröna, att det var någon i en disskusionsgrupp som i början av nittotalet skickade ordet spam till alala användare och det är där det kommer i från att skräppost kallas just spam. kan ha grundligt fel.. det finns för många skrönor
Citera
2004-01-15, 22:58
Medlem
Blarens avatar
"Spam" är ju från början ett märke på burkskinka. Står för "Spiced Ham" om jag inte missminner mig helt åt helvete. Sedan är det ju spam och vikingar som är intimt förknippade tack vara Monty Python, men det har ju alla redan skrivit så det låter jag bli... eller... fan...
Citera
2004-01-16, 01:03
Medlem
LadyTieras avatar
*Vik hädan bort till språkforumet!!*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in